Gościmiec: Będzie nowy most. Prace idą pełną parą
Inwestycja rozpoczęła się w drugiej połowie 2024 r. Na zlecenie Zarządów Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze realizuje ją firma Nowak-Mosty. Budowlańcy uwijają się na placu budowy, bo przeprawa przez Noteć to ważny punkt na mapie drogowej tej części województwa lubuskiego. Most leży w ciągu drogi wojewódzkiej nr 157 między miejscowościami Zwierzyn i Goszczanowiec.
Kładą papę, ale nie taką jak na dachu
Obecnie na placu budowy trwa izolacja płyty pomostu, wykonanie kap chodnikowych oraz montaż wyposażenia mostowego. Powszechnie stosowanym materiałem izolacyjnym w budownictwie mostowym są papy termozgrzewalne układane na gorąco. Ale nie takie zwykłe papy. W odróżnieniu od tych stosowanych na dachach, te na mostach są grubsze i bardziej odporne na ekstremalne warunki pogodowe czy intensywne obciążenia mechaniczne.
Będzie asfalt i część dla pieszych
Bezpośrednio na papie układa się warstwy bitumiczne jezdni, natomiast w strefach dla pieszych czy rowerzystów wykonuje się tzw. kapy chodnikowe. Kapy to nic innego jak żelbetowe płyty ograniczone od wewnątrz krawężnikami granitowymi, a od zewnątrz zazwyczaj deskami gzymsowymi z polimerobetonu. Ze względu na dużą powierzchnię, dla kap chodnikowych kluczowe jest ich właściwa dylatacja.
Most jest długi, więc dylatacja jest ważna
Do wyposażenia mostowego montowanego przez wykonawcę inwestycji w Gościmcu zalicza się m.in. stalowe dylatacje mostowe.
W tym przypadku są to dylatacje jednomodułowe o możliwości przesuwu 4 cm oraz dylatacje palczaste o możliwości przesuwu 10 cm. Przy ciągłej trójprzęsłowej konstrukcji mostu o długości niemal 140 metrów takie dylatacje to absolutny must-have! - czytamy na stronie wykonawcy.
Po wykonaniu kap chodnikowych przyjdzie kolej na montaż pozostałych elementów wyposażenia, jak na przykład bariery energochłonne czy balustrady, zapewniające pełne bezpieczeństwo użytkownikom nowej przeprawy.