Kraków: Jest plan dla przebudowy węzła Kraków Południe. Ta inwestycja poprawi wyjazd z Krakowa w kierunku Zakopanego
- Założenie jest takie, żeby na węźle Kraków Południe był płynny ruch, światła nie blokowały przejazdu - podkreśla Maciej Ostrowski, dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Plany są takie, by wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) złożono w rejonie października, listopada tego roku, tak by pozyskać ten dokument wiosną przyszłego roku. Wtedy od razu można byłoby ogłaszać przetarg na realizację. Na rozstrzygnięcie takiego przetargu, od ogłoszenia do podpisania umowy, trzeba około pół roku.
- Można zakładać, że przebudowa węzła Kraków Południe mogłaby się rozpocząć pod koniec przyszłego roku. Potrwałaby około dwóch lat - dodaje dyr. Maciej Ostrowski.
Jeden z kluczowych węzłów i ogromne korki
Węzeł Kraków Południe rozprowadza ruch pomiędzy Południową Autostradową Obwodnicą Krakowa A4, DK7 (zakopianką) i miastem Kraków. W godzinach szczytów komunikacyjnych jeden z pasów autostrady na obu jezdniach jest blokowany przez pojazdy oczekujące na włączenie się do DK7 w kierunku południowej granicy Polski (DK7 i DK47) oraz w kierunku Bielska Białej i Cieszyna (zjazd z DK7 na DK52 w Głogoczowie).
Zatłoczona jest także ul. Zakopiańska, na której koncentruje się ruch z centrum miasta. Te potoki ruchu łączą się na miejskim odcinku DK7, gdzie są skrzyżowania z sygnalizacjami świetlnymi, co powoduje spiętrzenie ruchu, a kolejka samochodów czekających na zjazd z autostrady na południe Polski często jest bardzo długa.
Oddzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego
W ramach przebudowy węzła Kraków Południe kluczowe ma być oddzielenie ruchu tranzytowego i lokalnego. Każdy z nich będzie ma mieć osobny układ drogowy.
Najważniejszą zmianą przy węźle Kraków Południe ma być wybudowanie ok. 300-metrowej estakady, w ciągu drogi krajowej nr 7. Tędy zostanie poprowadzony ruch z miasta w kierunku Zakopanego. Na estakadę będzie można wjechać również z autostrady. Jadąc od strony Myślenic kierowcy będą mogli przejechać estakadą do Krakowa lub zjechać z niej na A4 w kierunku Katowic albo Rzeszowa.
Pod estakadą zaplanowano rondo, które połączy się z ulicami Poronińską, Taklińskiego i Kłuszyńską. Wjazd na rondo będzie możliwy z Zakopianki od strony Krakowa i Myślenic. Autostrada również zostanie połączona z rondem, dzięki czemu mieszkańcy Opatkowic wjadą na A4 z pominięciem estakady.
Zjeżdżając z autostrady w kierunku Myślenic kierowcy będą mogli:
- wjechać na estakadę i stamtąd jechać dalej na południe;
- dojechać do ronda i z niego zjechać na jedną z ulic w Opatkowicach lub pojechać w kierunku Krakowa.
Zmiany obejmą też pieszych. Zaproponowano dwa przejścia pod drogą krajową nr 7, przy ul. Poronińskiej i przy ul. Opatkowickiej, a także przejście w nasypie pod zjazdami z A4, które połączy ul. Kłuszyńską i ul. Zakopiańską.