Kraków: Miejska kolejka gondolowa? Jest propozycja trasy
- Impuls do podjęcia tematu pochodzi m.in. z wypowiedzi radnego Dzielnicy XV Mistrzejowice, Tomasza Szmydta, wskazującej, że krótki odcinek kolei linowej mógłby efektywnie "zszyć" istniejącą infrastrukturę przesiadkową, omijając skrzyżowania i ograniczenia terenowe, przy jednoczesnym niskim poziomie hałasu i niewielkiej ingerencji w układ drogowy. Z uwagi na znaczenie tej części miasta dla codziennych dojazdów mieszkańców oraz potencjalne korzyści (skrócenie czasu przesiadek, poprawa komfortu, odciążenie układu drogowego), proszę o rozważenie zlecenia analizy wstępnej (pre-feasibility), a docelowo - studium wykonalności dla kolei gondolowej - pisze radny Marek Hohenauer w interpelacji do prezydenta Krakowa.
Podkreśla on także, że rejon Mistrzejowic zyskuje na znaczeniu dzięki Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, natomiast na dziś brakuje sprawnego, bezkolizyjnego spięcia przystanku SKA z pętlą tramwajową i autobusami. Rozwiązaniem może tu być krótki odcinek kolei linowej, który nie będzie wymagał dużych "śladów" w terenie, a jego budowa nie sparaliżuje całej okolicy.
Chaos w stolicy Bułgarii. Pokojowy protest zamienił się w zamieszki
- Rozwiązanie to - dobrze zaprojektowane, w pełni zintegrowane taryfowo - może stać się pilotażem dla podobnych "mikro-połączeń" w innych częściach Krakowa - stwierdza Marek Hohenauer.
Radny wnioskuje do władz Krakowa, w przypadku uznania propozycji za zasadną - o zlecenie analizy wstępnej dotyczącej budowy krótkiego łącznika kolei linowej na odcinku SKA "Kraków Piastów" - pętla "os. Piastów".
Prosi również m.in. o opracowanie wariantów korytarza oraz możliwych lokalizacji dwóch kompaktowych stacji (po stronie SKA i pętli), z uwzględnieniem istniejącej zabudowy, zieleni i planowanych inwestycji, a także zbadanie jaką docelową przepustowość (m.in. ilość pasażerów) i częstotliwość "uznaje się za minimalnie wymaganą, aby rozwiązanie spełniało rolę skutecznego łącznika przesiadkowego".
- Czy miasto dopuszcza włączenie takiej linii do systemu KMK/SKA na zasadach pełnej integracji (jeden bilet, wspólna taryfa, koordynacja rozkładów), tak aby rozwiązanie nie miało charakteru "atrakcji turystycznej", lecz regularnego transportu publicznego? Jakie decyzje administracyjne i uzgodnienia byłyby konieczne, w tym ewentualne zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla rejonu Piastów/Bohaterów Września? Czy obecne zapisy planistyczne dopuszczają taką infrastrukturę? Jakie potencjalne źródła finansowania można rozważyć dla takiej inwestycji? - dopytuje radny Marek Hohenauer.