Katowice: Strategiczna inwestycja spóźniona o dziewięć lat

Katowice dostaną ogromne pieniądze na budowę nowej linii tramwajowej. Dziś podpisano umowę na finansowanie "tramwaju na południe", który jeszcze w 2014 roku obiecał w kampanii wyborczej prezydent miasta Marcin Krupa. Jeśli tym razem wszystko pójdzie zgodnie z planem, długo zapowiadana inwestycja będzie gotowa w 2029 roku.
08.12.2020 KATOWICE 
CENTRUM PRZESIADKOWE BRYNOW
WEZEL PRZESIADKOWY BRYNOW
OTWARCIE

LUCYNA NENOW /DZIENNIK ZACHODNI/ POLSKA PRESS *** Local Caption *** CENTRUM PRZESIADKOWE BRYNOW
WEZEL PRZESIADKOWY BRYNOW
OTWARCIE08.12.2020 KATOWICE CENTRUM PRZESIADKOWE BRYNOW WEZEL PRZESIADKOWY BRYNOW OTWARCIE LUCYNA NENOW /DZIENNIK ZACHODNI/ POLSKA PRESS *** Local Caption *** CENTRUM PRZESIADKOWE BRYNOW WEZEL PRZESIADKOWY BRYNOW OTWARCIE
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | LUCYNA NENOW / POLSKA PRESS
Paweł Pawlik
  • Inwestycja ta obejmie budowę pętli autobusowej wraz z dwoma stacjami ładowania autobusów o napędzie elektrycznym, parking Park&Ride dla samochodów osobowych na ponad 120 miejsc postojowych, w tym dla osób z niepełnosprawnością, oraz 2 zadaszone parkingi Bike&Ride łącznie na ok. 90 rowerów.
  • Wykonany zostanie również niezbędny układ drogowy zapewniający obsługę obiektu, w tym drogi dla autobusów i zatoki autobusowe, zagospodarowanie terenu z uwzględnieniem powiązań planowanego obiektu z otoczeniem i niezbędną obsługą komunikacyjną, a więc: drogi dojazdowe, w tym m.in. do parkingu Park&Ride i osiedla oraz niezbędną przebudową ul. Bażantów w rejonie skrzyżowania z drogą dojazdową do węzła przesiadkowego.
  • Powstaną też ciągi piesze, drogi dla rowerów, ciągi pieszo-rowerowe, przejścia dla pieszych, przejazdy rowerowe, a to wszystko zostanie uzupełnione małą architekturą i zielenią urządzoną. Koszt realizacji tego zadania to nieco ponad 87,8 mln zł przy dofinansowaniu w kwocie ponad 51,9 mln zł.
  • W ramach przebiegu nowej linii powstanie sześć przystanków tramwajowych, z których trzy będą także zapewniały możliwość bezpośredniego przesiadania się na autobus w systemie "drzwi - drzwi". Jedną z największych zalet tramwaju na południe będzie jego szybkość. Średni czas podróży tramwajem z Kostuchny do Rynku wyniesie w godzinach szczytu ok. 20-24 minuty
[1/4] Inwestycja ta obejmie budowę pętli autobusowej wraz z dwoma stacjami ładowania autobusów o napędzie elektrycznym, parking Park&Ride dla samochodów osobowych na ponad 120 miejsc postojowych, w tym dla osób z niepełnosprawnością, oraz 2 zadaszone parkingi Bike&Ride łącznie na ok. 90 rowerów. Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | MARZENA BUGALA POLSKA PRESS

W Katowicach zostały dziś (6 października) podpisane umowy na dofinansowanie z pieniędzy unijnych budowy tzw. tramwaju na południe oraz węzła przesiadkowego w Kostuchnie. To inwestycje oczekiwana od wielu lat.

- Szacujemy, że koszt tych zadań wyniesie ponad 486 mln zł, jednak dofinansowanie pokryje aż 287,7 mln zł. To pokazuje, że nasza wizja rozwoju transportu oparta o rozwiązania proekologiczne spotyka się z uznaniem - mówił dziś prezydent Katowic Marcin Krupa.

Przypomniał, że miasto zdobyło środki na nową linię tramwajową już w poprzedniej perspektywie finansowej, ale zmuszone było przesunąć ponad 71 mln zł na inny projekt w ramach modernizacji infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na lata 2014-20.

- Niestety były różne przeszkody po drodze, w tym związane z protestami pseudoekologów, którzy bardzo mocno wstrzymywali tę inwestycję - mówił Krupa.

Jedna z pierwszych obietnic wyborczych Marcin Krupy

Tramwaj na południe Katowic był jedną z obietnic wyborczych Marcina Krupy z 2014 roku, którą zawarł w swojej "Umowie z mieszkańcami". Inwestycja zaliczyła kilka opóźnień. Powody były różne, m.in. problemy z wyznaczeniem przebiegu trasy linii i wspominane protesty ekologów.

Projektowanie inwestycji rozpoczęto pod koniec 2016. Ponad pięciokilometrowa linia miała być pierwszą taką inwestycją od 1947 roku. Miała prowadzić od centrum przesiadkowego "Brynów" do Kostuchny. Średni czas podróży z tej dzielnicy na rynek ma wynieść w godzinach szczytu nieco ponad 20 minut. Pierwotnie linia miał być gotowa w 2020 roku.

Jednak dopiero w lutym 2019 roku prezydent Katowic złożyły wniosek o wydanie decyzji środowiskowej umożliwiającej realizację inwestycji. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska pod koniec 2020 uznała, że tramwaj nie wpłynie negatywnie na środowisko. Od tej decyzji wpłynęły skargi ekologów.

W 2023 roku Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową, a w ubiegłym roku Wojewódzki Sąd Administracyjny odrzucił protesty organizacji ekologicznych. Argumentował przy tym, że linia nie będzie przebiegała przez rezerwat przyrody w Ochojcu.

Strategiczna inwestycja Katowic spóźniona o dziewięć lat

W 2023 roku tramwaj też jednym z powodów kłótni, kiedy miasta GZM próbowały się dogadać w sprawie przekazania akcji spółki Tramwaje Śląskie do Metropolii. Katowice akcji oddać nie chciały, argumentując decyzję m.in. gwarancjami i kontrolą nad przeprowadzeniem długo zapowiadanej inwestycji. Władzom Katowic dostało się od partnerów, padały nawet mało eleganckie słowa.

Temat wrócił również podczas kampanii wyborczej 2024 roku, kiedy prezydent Marcin Krupa deklarował, że nowa linia tramwajowa to jedna z kluczowych inwestycji dla Katowic w obecnej kadencji.

Dziś Krupa wskazał, że obecnie trwa przygotowanie wniosku o wydanie Zgody na Realizację Inwestycji Drogowej i uzupełnienie raportu oddziaływania na środowisko. Kwestie proceduralne mają potrwać do końca tego roku.

Organizacje ekologiczne mogą jeszcze protestować przed Krajową Izbą Odwoławczą, co może wydłużyć oczekiwanie na start inwestycji. Jeśli jednak tym razem wszystko pójdzie zgodnie z planem miasta, prace ruszą za rok, a nowa linia będzie gotowa w 2029 roku.

Wybrane dla Ciebie

Simo Häyhä. Najskuteczniejszy snajper świata i koszmar ZSRR
Simo Häyhä. Najskuteczniejszy snajper świata i koszmar ZSRR
Bytom: Miasto zamierza wyremontować 47 kamienic. Wniosek o wypłatę 167 milionów złotych trafił do Ministerstwa Finansów
Bytom: Miasto zamierza wyremontować 47 kamienic. Wniosek o wypłatę 167 milionów złotych trafił do Ministerstwa Finansów
Zbrodnia w Podgajach. Ślad barbarzyństwa Waffen-SS
Zbrodnia w Podgajach. Ślad barbarzyństwa Waffen-SS
Poznań: Grupa nastolatków chciała zrobić "najazd" na opuszczone zakłady ZNTK
Poznań: Grupa nastolatków chciała zrobić "najazd" na opuszczone zakłady ZNTK
Sandomierz: Pierwsza w Polsce implantacja protezy kolana
Sandomierz: Pierwsza w Polsce implantacja protezy kolana
Lublin: Śródmiejski plac zmienił się prawie w restaurację. Gdzie najwięcej mandatów za picie alkoholu pod chmurką?
Lublin: Śródmiejski plac zmienił się prawie w restaurację. Gdzie najwięcej mandatów za picie alkoholu pod chmurką?
Stargard: Modernizacja boiska przy Szkole Podstawowej nr 3
Stargard: Modernizacja boiska przy Szkole Podstawowej nr 3
Strzelce Krajeńskie: 18-latka wjechała autem w przydrożne drzewo. Lekcja na całe życie
Strzelce Krajeńskie: 18-latka wjechała autem w przydrożne drzewo. Lekcja na całe życie
Lublin: Drzewko za surowce wtórne. Ekologiczna akcja już 18 października!
Lublin: Drzewko za surowce wtórne. Ekologiczna akcja już 18 października!
Podkarpackie: Wzrasta zadłużenie szpitali wojewódzkich
Podkarpackie: Wzrasta zadłużenie szpitali wojewódzkich
Zamek w Będzinie. Niezwykła warownia z Małopolski
Zamek w Będzinie. Niezwykła warownia z Małopolski
Szlichtyngowa: Akcja wschowskiej drogówki. W dwa dni wpadło 48 kierujących
Szlichtyngowa: Akcja wschowskiej drogówki. W dwa dni wpadło 48 kierujących