Każda godzina przed ekranem obniża szanse na dobre wyniki w szkole
W tym artykule:
Wczesny kontakt z ekranem może wpływać na rozwój poznawczy
Naukowcy powiązali dane dotyczące czasu spędzanego przed ekranem, zgłaszane przez rodziców, z wynikami standaryzowanych testów Education Quality and Accountability Office (EQAO) - w czytaniu i matematyce w trzeciej klasie oraz w matematyce w klasie szóstej.
Analiza wykazała, że im więcej czasu dzieci spędzały przed ekranem we wczesnym dzieciństwie, tym gorzej radziły sobie z nauką w późniejszych latach. Każda dodatkowa godzina dziennie oznaczała średnio 10-procentowy spadek prawdopodobieństwa osiągnięcia wyższych wyników w czytaniu i matematyce.
- Czas spędzany przed ekranem jest częścią codziennego życia większości rodzin, a wysoki poziom ekspozycji, zwłaszcza na telewizję i media cyfrowe, może mieć wymierny wpływ na osiągnięcia szkolne - podkreśliła główna autorka badania dr Catherine Birken. - Wyniki te pokazują, jak ważne są wczesne interwencje promujące zdrowe nawyki związane z korzystaniem z urządzeń ekranowych - dodała.
Nie na wszystkie kompetencje szkolne ekrany wpływają tak samo
Choć zależność między czasem ekranowym a słabszymi wynikami w czytaniu i matematyce była wyraźna, badacze nie odnotowali podobnego efektu w przypadku umiejętności pisania.
Dzieci, których wyniki analizowano w trzeciej klasie, w wieku około 5,5 roku spędzały przed ekranem średnio 1,6 godziny dziennie, a w przypadku uczniów szóstej klasy - w wieku około 7,5 roku - 1,8 godziny dziennie. Najsilniejszy negatywny wpływ zaobserwowano przy ekspozycji na telewizję i media cyfrowe - zarówno u chłopców, jak i dziewcząt.
Badanie objęło ponad 3 tysiące dzieci i było prowadzone w latach 2008-2023 przez zespół dr Catherine Birken z The Hospital for Sick Children (SickKids) oraz dr Jonathona Maguire'a z Unity Health Toronto's St. Michael's Hospital.