Kilkadziesiąt miliardów na jednym nabrzeżu. Ta inwestycja to perła Bałtyku

Sztuczna wyspa, tysiące ton stali i suwnice jak wieżowce. Tak wyglądają kulisy jednej z najważniejszych inwestycji portowych w tej części Europy. Budimex kończy budowę terminalu kontenerowego T3 w Baltic Hub, który ma zmienić reguły gry w przeładunku towarów i uruchamia obsługę statków.
Budowa terminalu T3 Baltic Hub to znaczący krok w rozwoju infrastruktury portowej i dowód na zdolność Budimeksu do realizacji skomplikowanych projektów na skalę międzynarodową.Budowa terminalu T3 Baltic Hub to znaczący krok w rozwoju infrastruktury portowej i dowód na zdolność Budimeksu do realizacji skomplikowanych projektów na skalę międzynarodową.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Polski Fundusz Rozwoju
Barbara Wesoła

Nowe nabrzeże już działa. Kluczowy etap zakończony

W piątek nastąpiło uruchomienie części terminalu i rozpoczęcie obsługi największych statków kontenerowych przy nowym nabrzeżu.

Projekt budowy terminalu T3 obejmował wiele skomplikowanych etapów, w tym utworzenie sztucznej wyspy, pogłębienie dna morskiego oraz budowę głębokowodnego nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra. Dodatkowo, stworzono 36-hektarowy plac kontenerowy, co znacząco zwiększyło zdolności przeładunkowe Baltic Hub o kolejne 1,5 mln TEU rocznie, do 4,5 mln TEU.

– To ogromna inwestycja o kluczowym znaczeniu dla polskiej gospodarki, strategiczny punkt w polskiej infrastrukturze – ważny nie tylko z punktu widzenia handlu, ale również bezpieczeństwa państwa. Operacje portu generują znaczące wpływy do budżetu państwa – co roku są to kilkadziesiąt miliardów złotych z tytułu ceł, VAT i akcyzy, a także dodatkowe dochody z podatków PIT i CIT – mówi prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Piotr Matczuk, w wywiadzie dla Strefabiznesu.pl.

160 tysięcy metrów sześciennych betonu. Tak powstaje serce T3

Budimex podkreślił, że cała realizacja powstawała na wodzie, jako przedłużenie istniejących już struktur terminali 1 i T2. W trakcie budowy terminalu T3 Baltic Hub zużyto imponujące ilości materiałów: ponad 17,5 tys. ton stali, 160 tys. m sześc. betonu i 4,3 mln m sześc. piasku.

W ramach inwestycji zamówiono siedem suwnic STS oraz 20 półautomatycznych, obsługiwanych zdalnie suwnic RMG. Suwnice STS, które dotarły na plac budowy z Chin, charakteryzują się wysokością sięgającą od 96 do 140 metrów z podniesionym wysięgnikiem, a każda z nich waży blisko 2000 ton.

Całkowita wartość T3 to około 2 miliardy złotych. W przedsięwzięciu bierze udział trzech inwestorów i myślę, że warto się chwilę zatrzymać przy strukturze udziałowej Baltic Hub, bo jest naprawdę interesująca.

- PFR jako przedstawiciel strony polskiej posiada 30 proc. udziałów. Kolejne 30 proc. ma inwestor finansowy z Australii - fundusz IFM, a 40 proc., pozycję wiodącą jako inwestor strategiczny - PSA - operator portowy z Singapuru, który posiada w swoim portfolio ponad 70 terminali morskich, kolejowych i śródlądowych na całym świecie. (...) Taka struktura zapewnia przede wszystkim profesjonalne, komercyjne podejście do projektu – mamy tu bowiem podmiot, który realnie zna się na zarządzaniu portami, działa globalnie i ma ogromne doświadczenie. To uznany gracz, który – mówiąc potocznie – „zjadł zęby” na tego typu projektach - mówi Piotr Matczuk.

Baltic Hub: z małego portu do logistycznego giganta

Baltic Hub został uruchomiony w 2007 roku i od tego czasu odgrywa kluczową rolę w obsłudze kontenerów w regionie. W 2024 roku przeładowano tam 2 mln 242 tys. 401 TEU, co stanowi wzrost o 191 tys. 588 TEU w porównaniu do roku poprzedniego. TEU, czyli jednostka pojemności używana często w odniesieniu do portów i statków, jest równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp.

Inwestycję T3 wybudował Budimex, który działa jako generalny wykonawca w sektorach infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniskowej oraz budownictwa kubaturowego, energetycznego, przemysłowego i ekologicznego. Inwestorem strategicznym Budimeksu jest hiszpańska firma Ferrovial.

Wybrane dla Ciebie

"Polskie Hawaje" na wyciągnięcie ręki. Nad Jezioro Kunickie koło Legnicy dojedziemy z Wrocławia pociągiem
"Polskie Hawaje" na wyciągnięcie ręki. Nad Jezioro Kunickie koło Legnicy dojedziemy z Wrocławia pociągiem
Dawid Drachal: Jagiellonia Białystok gra najlepszą piłkę w Polsce
Dawid Drachal: Jagiellonia Białystok gra najlepszą piłkę w Polsce
70-latek myślał, że inwestuje w akcje Orlenu. Oszuści zabrali mu wszystko
70-latek myślał, że inwestuje w akcje Orlenu. Oszuści zabrali mu wszystko
Miał zakaz zbliżania się do własnej babci, wtargnął do jej mieszkania i zabrał portfel
Miał zakaz zbliżania się do własnej babci, wtargnął do jej mieszkania i zabrał portfel
Ta garażówka podbija Warszawę. Tu w niedzielę można kupić prawdziwe skarby
Ta garażówka podbija Warszawę. Tu w niedzielę można kupić prawdziwe skarby
Tłumy na Dniu Otwartym Porodówki w Malborku
Tłumy na Dniu Otwartym Porodówki w Malborku
IMGW: Ostrzeżenie przed upałem i burzami w Gorzowie
IMGW: Ostrzeżenie przed upałem i burzami w Gorzowie
Noc, fantastyka i wrestling. Pyrkon 2025 nie zasypia!
Noc, fantastyka i wrestling. Pyrkon 2025 nie zasypia!
Zbigniew Boniek odpowiedział Probierzowi. „To jest chore”
Zbigniew Boniek odpowiedział Probierzowi. „To jest chore”
Setne urodziny Szkoły Orląt w Dęblinie: podniebne akrobacje i moc atrakcji
Setne urodziny Szkoły Orląt w Dęblinie: podniebne akrobacje i moc atrakcji
Targ Śniadaniowy na Mokotowie jak zawsze nie zawiódł. Na miejscu tłum warszawiaków
Targ Śniadaniowy na Mokotowie jak zawsze nie zawiódł. Na miejscu tłum warszawiaków
Przetarg na budowę drogi od granicy Ostrołęki do Ław został ogłoszony. Inwestorem jest Powiat Ostrołęcki
Przetarg na budowę drogi od granicy Ostrołęki do Ław został ogłoszony. Inwestorem jest Powiat Ostrołęcki