Kolejna fala podwyżek cen w dyskontach. To dopiero początek?
Ceny znów idą w górę
Średnia wartość koszyka zakupowego we wrześniu wyniosła 323,03 zł, co oznacza wzrost o 5,43 zł (czyli 1,71 proc.) względem sierpnia. Największe podwyżki odnotowano w sieci Selgros Cash & Carry (+5,96 proc.), a jedyny wyraźny spadek cen zanotował Kaufland (-1,44 proc.). Co alarmujące, tylko w jednej sieci - Auchan - udało się zrobić zakupy za mniej niż 300 zł.
W pozostałych sieciach ceny konsekwentnie rosną, a różnice między najtańszym a najdroższym koszykiem wciąż przekraczają 130 zł.
Jaką partią będzie KO? Zdecydowana odpowiedź premiera
- Wrzesień przyniósł wyraźne odbicie cen po spokojniejszym sierpniu. Sieci handlowe zaczynają przerzucać rosnące koszty operacyjne na klientów - komentuje Kamil Kruk z ASM SFA.
- Podwyżki w chemii i kosmetykach, sięgające nawet 8 proc., wynikają głównie z rosnących kosztów surowców i transportu - dodaje.
Chemia i kosmetyki w górę, a najdrożej w dark store'ach
Najbardziej zdrożały produkty z kategorii chemii gospodarczej i kosmetyków - płyn do WC podrożał o 7,12 proc., a szampon do włosów o 5,86 proc. Wzrosty dotknęły również popularne artykuły spożywcze, jak herbata (+4,55 proc.). Jedynie żel pod prysznic potaniał - symbolicznie o 0,82 proc.
W zestawieniu typów sklepów najtańsze zakupy wciąż zrobimy w hipermarketach (średnio 307,78 zł), natomiast najwyższe ceny utrzymują się w dark store'ach, gdzie przeciętny koszyk kosztował już 362,44 zł. Dla wielu rodzin oznacza to, że zwykłe, codzienne zakupy coraz mocniej obciążają domowy budżet.
Auchan najtańszy, ale różnice w cenach szokują
Z raportu wynika, że Auchan ponownie utrzymał pozycję lidera, z najtańszym koszykiem o wartości 286,58 zł. Na drugim miejscu znalazło się Makro Cash & Carry (302,88 zł), a podium zamyka E.Leclerc (305,25 zł). Najwięcej trzeba zapłacić w Netto - 354,17 zł.
Różnica między najtańszym a najdroższym zestawem zakupów sięga 137 zł, co - jak podkreślają eksperci - pokazuje, jak bardzo opłaca się porównywać ceny i planować zakupy z wyprzedzeniem.
- Różnice cenowe między sieciami są tak duże, że w skali miesiąca mogą oznaczać realne oszczędności w budżecie rodziny - mówi Kruk.
Według danych GUS, inflacja we wrześniu wyniosła 2,9 proc. rok do roku i utrzymała się na poziomie z sierpnia. Jednak eksperci ostrzegają, że spokojne miesiące mogą się kończyć - końcówka roku to tradycyjnie czas wzmożonych zakupów i presji cenowej. Jeśli prognozy się sprawdzą, na wyraźniejsze spadki cen będziemy musieli poczekać do początku 2026 roku.
O badaniu
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się̨ najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii. ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.