Koniec z dziurami na DK46. Nowa nawierzchnia i ścieżki rowerowe pod Częstochową. Wkrótce nowy fragment między Lelowem a Nakłem
Przez Jurę odnowioną DK46
Kierowcy z regionu i podróżujący przez Jurę mogą już korzystać z nowo przebudowanego odcinka DK46 pomiędzy Janowem a Lgoczanką.
- Udostępniamy do ruchu DK46 Janów - Lgoczanka. W czerwcu pojedziemy także trasą Lelów - Nakło - przekazał Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.
Droga o długości 6,9 kilometra zyskała nową nawierzchnię, nowe oznakowanie oraz infrastrukturę towarzyszącą, która ma podnieść komfort i bezpieczeństwo jazdy. Nowa jezdnia, ścieżki rowerowe oddzielone pasem zieleni, a także oświetlenie i barierki ochronne zostały wkomponowane w malowniczy krajobraz Jury Krakowsko-Częstochowskiej, co można podziwiać na udostępnionych przez inwestora zdjęciach.
W ramach przebudowy zmodernizowano dwa skrzyżowania oraz wybudowano sześć zatok autobusowych i dwa miejsca kontroli pojazdów. Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów poprawiło osiem przejść dla pieszych, z czego dwa wyposażono w przejazdy rowerowe. Powstało również prawie dziesięć kilometrów chodników, ciągów pieszych oraz pieszo-rowerowych. Całość dopełnia nowe oświetlenie drogowe oraz urządzenia poprawiające bezpieczeństwo uczestników ruchu.
Wkrótce kolejne kilometry – odcinek Lelów – Nakło już niemal gotowy
Na liczącym 7,7 kilometra odcinku między Lelowem a Nakłem główne prace budowlane są już zakończone. Obecnie wykonawca finalizuje dokumentację powykonawczą, a po uzyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych droga zostanie dopuszczona do ruchu. Również na tej trasie zmodernizowano infrastrukturę, dostosowując ją do współczesnych standardów. Przebudowano dziewięć skrzyżowań, w tym jedno – w Nakle – zamieniono na małe rondo. Powstało osiem zatok autobusowych, dwie nowe wiaty przystankowe oraz jedno miejsce do kontroli pojazdów. Ruch pieszy i rowerowy został usprawniony dzięki ośmiu przejściom dla pieszych oraz prawie dziewięciu kilometrom ciągów pieszych, pieszo-rowerowych i rowerowych. W ramach modernizacji miejscami zmieniono także geometrię trasy – w niektórych miejscach jezdnię przesunięto od pół metra do półtora metra na południe.
Oba odcinki położone są we wschodniej części województwa śląskiego, na trasie prowadzącej od Częstochowy w kierunku województwa świętokrzyskiego. DK46 to jedna z głównych arterii regionu, łącząca DK91 w Częstochowie z DK78. Cała droga krajowa nr 46 liczy około 270 kilometrów i przebiega przez województwa dolnośląskie, opolskie oraz śląskie.
Wydano 105 mln zł, ale będzie bezpieczniej i wygodniej
Jak podkreślają w GDDKiA, rozbudowa tej trasy miała na celu nie tylko poprawę stanu technicznego drogi, ale przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu. Dzięki wzmocnieniu konstrukcji nawierzchni, dostosowaniu jej do nośności 11,5 tony na oś, lepszemu oświetleniu oraz nowym przejściom i ścieżkom, trasa zyskała zupełnie nową jakość.
Roboty budowlane na obu odcinkach rozpoczęły się w 2023 roku. Za realizację odpowiadała firma Adac-Lewar z Przystajni. Koszt całej inwestycji to blisko 105 milionów złotych.