Kraków: 20 nowych, kolorowych tras. Nad Wisłę dojedziesz niebieską, a do parku zieloną
Dlaczego rowerzyści w Krakowie potrzebują nowych oznaczeń?
Ścieżki rowerowe w Krakowie w wielu miejscach zanikają i przechodzą w jezdnię, lub ich brakuje, co wiąże się z przymusem szukania alternatywnych tras. Braki w infrastrukturze miasto chce zrekompensować lepszą organizacją istniejących dróg. Nowy System Informacji Miejskiej (SIM) ma poprowadzić trasy rowerowe przez miejsca możliwie wydzielone z ruchu lub w ruchu o niskim natężeniu.
Za projekt odpowiada zespół ds. rozwoju infrastruktury rowerowej, w którym pracują m.in. specjaliści z Zarządu Transportu Publicznego. Nie zabrakło strony społecznej, którą reprezentuje prezes Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów, Marcin Dumnicki.
Kraków będzie miał 20 oznakowanych tras rowerowych
Trasy rowerowe w Krakowie zostały ponumerowane. Celem jest wprowadzenie na nich tak czytelnego oznakowania, by każdy mógł poruszać się po trasach bez korzystania z GPS. Tras rowerowych oznakowanych w Systemie Informacji Miejskiej (SIM) będzie w sumie 20, a każda z nich otrzyma swój numer i kolor, by upłynnić ruch rowerowy.
Najpierw trasa od Wawelu do Bieżanowa
Już w sierpniu pilotażowa infrastruktura pojawi się na odcinku trasy nr 8, biegnącej z Mydlnik do Bieżanowa. W ramach pilotażu zespół wybrał odcinek od Wawelu przez rondo Matecznego, po Kabel, do Bieżanowa, ponieważ, jak wyjaśnia Marcin Dumnicki, to właśnie na tej trasie rowerzyści mogą łatwo się zgubić.
Od Ronda Matecznego do Ronda Grunwaldzkiego przejazd rowerem jest utrudniony, więc wielu rowerzystów kieruje się na Most Retmański, by bezpieczniej ominąć ruchliwą ul. Konopnickiej. Dojazd do Mostu Retmańskiego nie jest jednak wystarczająco czytelnie oznaczony. Pilotaż nowego oznakowania w tym miejscu ma pokazać, czy nowe rozwiązania zdadzą egzamin, a wątpliwości rowerzystów, czy na pewno znajdują się na właściwej drodze, znikną.
Obok Wisły trasy niebieskie
Krystian Banet, autor SIM i kierownik Działu Informacji Miejskiej i Pasażerskiej w Zarządzie Transportu Publicznego, przekonuje, że nowy system będzie upewniał rowerzystów, że jadą dobrą trasą i umożliwi im łatwe odnalezienie drogi. Wskazuje, że podstawową przeszkodą dla rowerzystów jest strach przed ruchem drogowym i brak znajomości "rowerowego Krakowa".
Znaki mają być czytelne i nie pozostawiać wątpliwości, że rowerzysta jest na właściwej drodze. Szata graficzna nowych tablic ma być spójna z istniejącym oznakowaniem dróg. Na tablicach będzie znajdować się informacja o odległości od celów na trasie. Kolory tras nawiązują do miejsc, które się na nich znajdują, np. niebieskie trasy przebiegają przy Wiśle, a zielone wiodą do miejsc rekreacji, np. parków miejskich.
Kiedy i za ile?
Łukasz Gryga, dyrektor Centrum Zarządzania Ruchem w ZTP Kraków, przewiduje, że inwestycja będzie kosztować kilka milionów, i że powinna zostać zrealizowana w ciągu około 2 lat. Szczegóły będą zależeć od wyniku pilotażu. Gryga wskazuje, że nowe oznakowanie jest inspirowane rozwiązaniami w innych miastach z dobrze rozwiniętą infrastrukturą rowerową.
System ma ewoluować wraz z rozwojem infrastruktury rowerowej. W przyszłości mogą pojawić się tzw. witacze i tablice informujące o dziedzictwie kulturowym miasta.
Trasy z nowym oznaczeniem
Lista tras rowerowych oznakowanych w Systemie Informacji Miejskiej (SIM) dla Krakowa:
- Prądnik Biały - Stare Miasto - Rżąka
- Bronowice Małe - Stare Miasto - Kościelniki
- trasa planowana
- Tyniec - Kazimierz - Przewóz
- Tonie - Błonia - Swoszowice
- Bielany - Stare Miasto - Kombinat
- Górka Narodowa - Błonia - Łagiewniki
- Mydlniki - Wawel - Bieżanów
- Prądnik Czerwony - Kazimierz - Ruczaj
- Dworzec Główny - Zabłocie - Przewóz
- Kantorowice - plac Centralny - Przewóz
- Kantorowice - Zabłocie - Czerwone Maki
- Os. Piastów - Most Nowohucki - Kabel
- Bronowice - rondo Polsadu - plac Centralny
- Krowodrza Górka - Błonia
- Stare Miasto - Zakrzówek
- Rondo Polsad - Dąbie
- Zakrzówek - Łagiewniki - Kabel
- Bieńczyce - Mogiła
- Most Nowohucki - Most Wandy