Kraków: Dokąd poprowadzi kładka Kazimierz - Ludwinów? To zaciszne okolice
Postępują prace związane z budową kładki Kazimierz - Ludwinów. Będą mogli z niej korzystać piesi i rowerzyści. Dokąd będzie prowadzić? Od strony Kazimierza to zielony, zaciszny teren. Okoliczny mieszkańcy obawiają się, że po otwarciu obiektu zwiększy się tam ruch i będzie hałas. Pod drugiej stronie brzegu nowym pomostem dojedziemy do rejonu dawnego hotelu Forum.
Mieszkańcy z okolic, gdzie budowana jest kładka, obawiają się, że po jej powstaniu dojdzie do sytuacji podobnej do tej, jaka pojawiła się po wybudowaniu kładki Bernatka łączącej Kazimierz z Podgórzem. W jej okolicy, tak od strony Kazimierza (rejon ul. Mostowej) jak i Podgórza rejon (ul. Nadwiślańskiej), pojawiło się wiele lokali gastronomicznych i pubów, zwiększył się ruch, któremu towarzyszy większy hałas.
W przypadku kładki Kazimierz - Ludwinów od strony Kazimierza po zejściu z pomostu droga prowadzi na zieloną część bulwaru, który w tym miejscu jest przedłużony w kierunku ul. Skawińskiej. Oprócz zieleni znajdują się tam tereny rekreacyjne z urządzeniami do ćwiczeń.
Z tego skweru droga prowadzi na ul. Skawińską, gdzie głównie są budynki mieszkalne.
Z drugiej strony brzegu po zejściu z kładki droga prowadzi do dawnego hotelu Forum, którego parterowa część od lat jest wykorzystywana do zmieniających się tam usług związanych z gastronomią i rozrywką.
W sąsiedztwie dawnego hotelu znajdują się budynki mieszkalne historycznego Ludwinowa.
Nowa kładka nad Wisłą w Krakowie - jak serpentyny
Kładka dla pieszych i rowerzystów Kazimierz–Ludwinów będzie miała ok. 130 m długości i prawie 14 m szerokości. Połączy bulwar Inflancki pomiędzy ulicami Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza z bulwarem Wołyńskim w pobliżu ulicy Ludwinowskiej.
Obiekt będzie złożony z trzech połączonych ze sobą konstrukcji, tworzonych przez dwa stalowe łuki o zmiennej sztywności zamocowane w żelbetowych podporach (przyczółkach) oraz pomostu widokowego (środkowego).
Kładka ma wyróżniać się niecodziennym kształtem - przypominającym serpentyny. W tradycyjny sposób można będzie przejść lub przejechać nią na rowerze po dwóch platformach, natomiast między nimi architekci z krakowskiego biura Lewicki&Łatak zaprojektowali trzecie przejście, część widokową - w formie sinusoidy prowadzącej częściowo nad i częściowo pod pozostałymi platformami.
W ramach prac zakończyło się łączenie pobocznych, tradycyjnych pomostów kładki Kazimierz-Ludwinów po obu stronach Wisły. Tym samym – widać już, jak będzie prezentował się nowy krakowski „most”- dla pieszych i rowerzystów, budowany pomiędzy bulwarami Inflanckim i Wołyńskim.
Otwarcie planowane na połowę 2026 roku
Wartość inwestycji sięga 115 mln zł. Część tej kwoty – 65 mln zł – pokryje dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład, z Programu Inwestycji Strategicznych.
Po zakończeniu montażu konstrukcji stalowej, co powinno nastąpić do końca tego roku, rozpoczną się prace wykończeniowe w zakresie dojazdów, nawierzchni, balustrad i zagospodarowania terenu. Zgodnie z aktualnym harmonogramem finał kontraktu jest planowany na połowę 2026 roku.