Kraków: Metro mogłoby pojechać przez Grzegórzki i Podgórze

Nowa koncepcja zakłada, że w Krakowie mają powstać dwie linie metra biegnące wspólnie z Nowej Huty do przystanku przy ul. Brożka, a później rozgałęziające się do Opatkowic (linia M1) i Kurdwanowa (M2). Dlaczego jednak nie rozłączyć ich wcześniej, tak by jedna z nich przebiegała też np. przez Grzegórzki i Podgórze? Zapytaliśmy o to prof. Andrzeja Szaratę, rektora Politechniki Krakowskiej, przewodniczącego Rady Naukowej ds. budowy metra. Okazuje się, że nie wszystko zostało już przesądzone (przejdź do WIDEO). Wkrótce opublikujemy obszerną rozmowę z prof. Szaratą.
Hala Targowa na Grzegórzkach w KrakowieHala Targowa na Grzegórzkach w Krakowie
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | ANNA KACZMARZ
Piotr Tymczak
Metro w Warszawie
Metro w Warszawie © Polska Press Grupa | Szymon Starnawski

- Mówi się, że będą dwie linie metra. To skrót myślowy. De facto to jedna linia na jedynym odcinku z rozgałęzieniem - wyjaśnia prof. Andrzej Szarata, przewodniczący Rady Naukowo-Technicznej ds. Budowy Metra w Krakowie.

Nagrał go i wysłał na policję. Teraz każdy zobaczy, co zrobił kierowca

Metro w Krakowie. Linia ma się rozdzielać przy ulicy Brożka

Przypomnijmy, że przez lata planowano linię metra z Nowej Huty przez centrum do Bronowic. Teraz zaproponowano połączenie z Nowej Huty do centrum z przystankiem w rejonie Teatru Bagatela, później tunel ma skręcać na południe i prowadzić odgięciem w kierunku Muzeum Narodowego, dalej do ul. Brożka, gdzie linia ma się rozdzielić na dwie odnogi - jedną w stronę os. Kliny i do Opatkowic oraz drugą do Kurdwanowa.

Metro omija Grzegórzki i Podgórze?

W centralnej części metrem będziemy mogli dojechać do trzech przystanków znajdujących się blisko ścisłego centrum: "Dworzec Główny", "Stary Kleparz", "Teatr Bagatela". Powstaną więc trzy duże węzły przesiadkowe po północnej stronie od Rynku Głównego. Po południowej stronie, gdzie mamy rondo Grzegórzeckie czy rejon przesiadkowy przy Hali Targowej (w sąsiedztwie przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki, w pobliżu rozwojowej dzielnicy Wesoła), metra nie będzie.

Założenie było takie, że podziemna komunikacja ma być tam, gdzie jest więcej mieszkańców, miejsc pracy. W rejonie ronda Grzegórzeckiego i przystanku Kraków Grzegórzki jest więcej budynków mieszkalnych, obiektów biurowych, rekreacyjnych. Jest tam także więcej przestrzeni na rozbudowę kluczowych węzłów komunikacyjnych.

Metro nie dojedzie też na Podgórze. To jedna z największych dzielnic Krakowa, na terenie której wciąż powstają nowe bloki i dynamicznie zwiększa się liczba mieszkańców.

Przeszkoda w rejonie ronda Matecznego

Dlaczego więc jednej linii metra nie można poprowadzić z Nowej Huty, a dalej przez Grzegórzki, Podgórze do Kurdwanowa?

- Myślę, że może to zostać poddane analizie podczas tworzenia Studium wykonalności dla metra - przyznaje prof. Andrzej Szarta.

Zwraca jednak uwagę na jeden problem: - W okolicy ronda Matecznego mamy przeszkodę. Tam znajduje się górniczy teren chroniony. Stamtąd z podziemi jest wydobywana woda. To nie jest tylko rejon Matecznego, ale znacznie szerszy obszar.

Przypomnijmy, że Zakład Kąpielowy Antoniego Matecznego był jednym z najważniejszych obiektów balneologicznych początków XX wieku. Historia tego krakowskiego uzdrowiska, zlokalizowanego obok dzisiejszego ronda Matecznego, wciąż trwa, obecnie dzięki działalności Krakowskiej Pijalni Zdrojowej.

W ostatnich latach woda ze źródeł Matecznego powróciła w nowej odsłonie. We wrześniu 2021 r. swoją działalność rozpoczęła Krakowska Pijalnia Zdrojowa, która oferuje wodę ze źródeł odkrytych przez Antoniego Matecznego.

- Myśleliśmy, żeby podgórski odcinek metra poprowadzić w rejonie ulicy Kamieńskiego, ale to też nie jest takie proste. Przeszkody determinowały więc określenie przebiegu tego odcinka metra. Ale jeżeli wykonawcy Studium wykonalności dla metra dostaną wolną rękę i przedstawią koncepcję mającą uzasadnienie, popartą w liczbach i zaproponują, by coś przesunąć, przedłużyć, to po to jest to Studium - dodaje prof. Andrzej Szarata.

Wybrane dla Ciebie
Zakopane: Poranny wypadek na Krzeptówkach. Droga całkowicie zablokowana
Zakopane: Poranny wypadek na Krzeptówkach. Droga całkowicie zablokowana
Fundusze unijne na instalacje odpadowe. Ruszył nowy nabór
Fundusze unijne na instalacje odpadowe. Ruszył nowy nabór
Konin: Festiwal Nauki i Sztuki. Kreatywne warsztaty dla młodzieży
Konin: Festiwal Nauki i Sztuki. Kreatywne warsztaty dla młodzieży
Konin: Studenci Erasmusa i młodzi aktywiści. Integracja i wymiana doświadczeń
Konin: Studenci Erasmusa i młodzi aktywiści. Integracja i wymiana doświadczeń
Augustów: Policjanci uratowali życie kilkutygodniowej dziewczynki
Augustów: Policjanci uratowali życie kilkutygodniowej dziewczynki
Piaseczno: Dwójka dzieci zagubiona. Policja odnalazła je w centrum handlowym
Piaseczno: Dwójka dzieci zagubiona. Policja odnalazła je w centrum handlowym
Ile naprawdę zarobiła Polska na produkcji serialu "Heweliusz"?
Ile naprawdę zarobiła Polska na produkcji serialu "Heweliusz"?
Zróżnicowanie cen mleka rośnie. Podlaskie na szczycie, centrum kraju w ogonie
Zróżnicowanie cen mleka rośnie. Podlaskie na szczycie, centrum kraju w ogonie
Łódź: MPK gotowe zatrudnić 100 motorniczych, chętnych niewielu
Łódź: MPK gotowe zatrudnić 100 motorniczych, chętnych niewielu
Ceny nowych mieszkań udają stagnację. Dane ujawniają trik
Ceny nowych mieszkań udają stagnację. Dane ujawniają trik
Brzeźno: Walczą o wodociąg. Gmina: problem jest złożony
Brzeźno: Walczą o wodociąg. Gmina: problem jest złożony
Szczecinek: Wiata na Pilskiej powstanie. Mieszkańcy chcą więcej
Szczecinek: Wiata na Pilskiej powstanie. Mieszkańcy chcą więcej
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀