Kraków: Nie chcą metra pod zabytkową zabudową osiedla Oficerskiego i obawiają się przymusowych wysiedleń
"Rada Dzielnicy II Grzegórzki wnioskuje o rozważenie takiego poprowadzenie planowanego transportu szynowego (premetra), aby nie przebiegał przez środek terenów chronionych z unikatowymi elementami architektury i zieleni" - napisali w uzasadnieniu radni z "dwójki".
W uchwale wymienili tego typu tereny, m.in.: Ogród Strzelecki, zabytkowa zabudowa północnej pierzei ul. Lubicz, ruiny fortu Lubicz. Radni z Dzielnicy II jako element do poprawy wskazali też przejście tunelem przez teren zabytkowego układu urbanistycznego osiedla Oficerskiego z wpisanymi do ewidencji zabytków cennymi obiektami architektury międzywojennej.
Radni z Dzielnicy II zawnioskowali też o wyłożenie końcowego „raportu o oddziaływaniu na środowisko – budowa pierwszego etapu premetra” w placówkach zlokalizowanych na trasie planowanego przebiegu metra na terenie Dzielnicy II Grzegórzki (os. Oficerskie).
Długa lista oczekiwań w razie budowy metra
W razie zdecydowania się jednak na budowę metra pod wymienionymi w Dzielnicy II terenami, radni z tego rejonu zwrócili się o podjęcie wszelkich możliwych starań na rzecz możliwego uchronienia dziedzictwa oraz mieszkańców przed problemami wynikającymi z realizacją zadania, m.in. o:
dokładne badania specjalistyczne geologiczne, geotechniczne i hydrogeologiczne terenów dotkniętych inwestycją;
specjalistyczne badania techniczne i inwentaryzację architektury oraz zieleni w przebiegu pasa inwestycji - a w razie potrzeby o wykonanie skutecznych zabezpieczeń;
zaplanowanie prac i zabezpieczenie środków co do - remontów, przebudów infrastruktury (szczególnie transportowej) czy sieci dostarczania mediów - przed, w trakcie i po wykonaniu inwestycji;
realne rozplanowanie zmian w: ruchu, parkowaniu, możliwym dojeździe służb, komunikacji miejskiej w związku z realizacją inwestycji (np. umożliwienie mieszkańcom parkowania na dostępnych nieodległych terenach - w razie odcięcia ich od ruchu);
specjalistyczny monitoring geologiczny, geotechniczny i hydrogeologiczny w trakcie (i okolicach) prac z zaplanowaniem realnego - bezzwłocznego zapobiegania szkodom w razie ujawnienia się możliwości ich niebezpieczeństwa;
Wytyczne w przypadku przymusowych przesiedleń
Radni z "dwójki" zwrócili również uwagę, że w razie konieczności czasowych przesiedleń związanych z budową metra, wybrane zostały lokalizacje czasowych mieszkań w miejscach i warunkach umożliwiających kontynuowanie: pracy, nauki, leczenia - z uwzględnieniem potrzeb mieszkańców - w szczególności starszych, niepełnosprawnych lub rodzin wielodzietnych.
W razie przymusowych przesiedleń na stałe (zakupów, wywłaszczeń) zawnioskowali natomiast o zorganizowanie tego tak, aby wysiedlani mieli czas i środki na: organizację, nabycie, prace wykończeniowe, wyposażenie, przeniesienie się - do nowych miejsc umożliwiających kontynuowanie: pracy, nauki, leczenia - z uwzględnieniem potrzeb tych mieszkańców - w szczególności starszych, niepełnosprawnych lub rodzin wielodzietnych.
Radni z Grzegórzek zawnioskowali też o przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych, dotyczących przebiegu planowanej inwestycji przez teren Dzielnicy II.
Zaktualizowaną trasę metra planują przedstawić we wrześniu
Przypomnijmy, że dotychczas (po referendum ws. metra w 2014 r.) planowano budowę metra z Nowej Huty przez centrum do Bronowic. Teraz jednak może się okazać, że zostaną wzięte po uwagę rozwiązania dotyczące wytyczenia tunelu na południe, np. na os. Kliny wraz z przejściem pod Wisłą.
W urzędzie przyznają natomiast, że oś metra, której budowę miasto już przygotowuje ma przebiegać na odcinku od ronda Młyńskiego przez centrum do stacji przy Akademii Górniczo-Hutniczej.
Szczegółowe plany dotyczące budowy metra w Krakowie urząd ma przedstawić we wrześniu tego roku.