WAŻNE
TERAZ

Izrael: konsul spotkał się z trojgiem Polaków z flotylli. Odmówili deportacji

Kraków: SCT dopiero w 2027 roku? Apel małopolskiego PSL do władz miasta o złagodzenie zasad

Mimo iż klamka zapadła i od 1 stycznia 2026 roku w Krakowie obowiązywać będzie strefa czystego transportu, małopolskie PSL wciąż liczy na to, że jest jeszcze szansa na zmniejszenie obszaru obowiązywania SCT, a także złagodzenie zasad. Apel w tej sprawie wystosowany został do prezydenta Aleksandra Miszalskiego oraz Rady Miasta Krakowa. Wśród postulatów znalazła się również propozycja przesunięcia wejścia w życie nowych zasad o rok, czyli do 1 stycznia 2027 roku.
Ludowcy zwrócili się z apelem do prezydenta Aleksandra Miszalskiego o zmniejszenie obszaru strefy czystego transportu do miejsc, gdzie występuje największe zanieczyszczenie powietrza.Ludowcy zwrócili się z apelem do prezydenta Aleksandra Miszalskiego o zmniejszenie obszaru strefy czystego transportu do miejsc, gdzie występuje największe zanieczyszczenie powietrza.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | WOJCIECH MATUSIK / POLSKAPRESS
Ewa Mickiewicz/PAP

Miejsce spotkania wybrane nieprzypadkowo

Konferencja prasowa z udziałem przedstawicieli regionalnego zarządu PSL, w tym prezesa zarządu wojewódzkiego PSL, wojewody małopolskiego Krzysztofa Jana Klęczara, a także młodzieżówki PSL, zorganizowana została w rejonie pętli tramwajowej i autobusowej Krowodrza-Górka - ważnego węzła przesiadkowego z pobliskim parkingiem park and ride oraz znajdującym się nieopodal salonem samochodów używanych.

Według PSL, od 1 stycznia 2026 r. część osób nie będzie mogła z tego miejsca w pełni korzystać, ze względu na to, że obszar ten objęty zostanie SCT i właściciele starszych samochodów będą mieli ograniczoną możliwość wjazdu do miasta, chyba że uiszczą odpowiednią opłatę.

Wśród postulatów przesunięcie SCT o rok

Ludowcy zwrócili się z apelem do prezydenta Aleksandra Miszalskiego o zmniejszenie obszaru strefy czystego transportu do miejsc, gdzie występuje największe zanieczyszczenie powietrza, a obecnie na takie wskazuje - jak przekazali politycy - stacja w rejonie Alei Trzech Wieszczów. Jak przekonywali, określenie "strefa" wskazuje, że ma być to "strefa", a nie większa część miasta. Zgodnie z obecnymi zapisami strefa w Krakowie obejmie obszar wewnątrz IV obwodnicy autostradowo-ekspresowej, czyli większą część miasta.

Drugim głównym postulatem PSL jest potraktowanie mieszkańców całego województwa tak jak mieszkańców stolicy województwa. Według obecnych zapisów SCT nie będzie obowiązywać mieszkańców Krakowa, którzy przed 26 czerwca 2025 r. zakupili samochód i niezależnie od norm Euro będą mogli użytkować pojazd tak długo, jak zechcą i nie muszą płacić za poruszanie się po strefie.

Wśród postulatów PSL w apelu do władz miasta jest również przesunięcie wejścia w życie SCT o rok, czyli do 1 stycznia 2027 roku.

SCT niesprawiedliwa dla obwarzanka i studentów

Prezes PSL w Krakowie Piotr Kempf, pełniący też funkcję dyrektora Lasów Państwowych w Krakowie, podkreślił, że partia nie podważa słuszności wprowadzenia strefy czystego transportu, jednak podkreśla niesprawiedliwe różnicowanie na osoby z Krakowa i spoza Krakowa.

- Kraków od zawsze było miastem gościnnym, miastem akademickim, miastem, które z otwartymi rękami witało przybywających, natomiast podczas wprowadzania tej uchwały niestety Rada Miasta Krakowa o tym zapomniała - ocenił Kempf.

O wpływie SCT na sytuację studentów mówił wiceprezes Forum Młodych Ludowców na Małopolskę Jakub Miodoński. Jego zdaniem SCT uderzy w studentów, którzy często mają stare samochody i których nie stać na opłaty za wjazd do miasta, gdzie znajdują się uczelnie wyższe.

Przyjęta uchwała zaskarżona przez wojewodę

SCT ma zacząć obowiązywać w Krakowie od 1 stycznia 2026. Tak zdecydowali - mimo sprzeciwu władz gmin ościennych - radni miasta przyjmując odpowiednią uchwałę. Uchwała to została zaskarżona przez przeciwników, w tym przez byłego ministra infrastruktury, posła PiS Andrzeja Adamczyka.

Uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego zaskarżył także wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar. Przeciwnicy zarzucają mu, że nie unieważnił uchwały, choć miał takie prawo. Wojewoda w piątek po raz kolejny tłumaczył, że unieważnienie uchwały spowodowałoby najprawdopodobniej wejście w życie innej, bardziej restrykcyjnej uchwały (z 2022 r.) o SCT, dlatego zdecydował się na zaskarżenie.

Wybrane dla Ciebie

Mielec: Zatrzymanie trzech młodych dilerek. Kobiety usłyszały zarzuty i zostały tymczasowo aresztowane
Mielec: Zatrzymanie trzech młodych dilerek. Kobiety usłyszały zarzuty i zostały tymczasowo aresztowane
Tarnów: 27-latek chciał uniknąć więzienia. Nie wrócił z przepustki i ukrywał się przed policją
Tarnów: 27-latek chciał uniknąć więzienia. Nie wrócił z przepustki i ukrywał się przed policją
Co jedli starożytni Rzymianie? Prawdziwe menu sprzed 2000 lat
Co jedli starożytni Rzymianie? Prawdziwe menu sprzed 2000 lat
Białystok: Historyczna szansa dla pacjentów onkologicznych
Białystok: Historyczna szansa dla pacjentów onkologicznych
Moda XIX wieku. Dlaczego kobiety dusiły się w gorsecie?
Moda XIX wieku. Dlaczego kobiety dusiły się w gorsecie?
Szczecinek: Za darmo podpowiadają, jak korzystać ze smartfona i komputera
Szczecinek: Za darmo podpowiadają, jak korzystać ze smartfona i komputera
Bydgoszcz: Podwójny morderca zbiegł z Niemiec i ukrywał się w Polsce
Bydgoszcz: Podwójny morderca zbiegł z Niemiec i ukrywał się w Polsce
Jak powstał Rzym? Fakty, legendy i świadectwa archeologów
Jak powstał Rzym? Fakty, legendy i świadectwa archeologów
Poznań: Teatr Muzyczny pracuje nad ostatecznym wyglądem zachodniej elewacji
Poznań: Teatr Muzyczny pracuje nad ostatecznym wyglądem zachodniej elewacji
Konikowo: Gorąca sobota na torze motocrossowym. Przed nami zawody cross country
Konikowo: Gorąca sobota na torze motocrossowym. Przed nami zawody cross country
Budowa Muru Berlińskiego. Jak NRD zamknęło własnych obywateli
Budowa Muru Berlińskiego. Jak NRD zamknęło własnych obywateli
Kielce: Kociarnia- jeden z projektów do Budżetu Obywatelskiego
Kielce: Kociarnia- jeden z projektów do Budżetu Obywatelskiego