Kraków: Miasto chce promować place targowe. Mają być "produktem eksportowym"
- Powinniśmy stworzyć program, który pozwoli się targowiskom wypromować. Mam na myśli nie tylko ulotki, ale tworzenie wydarzeń na ich terenie, które na nowo otworzą tę przestrzeń Krakowa - mówił radny Tomasz Daros z klubu Koalicji Obywatelskiej.
Radni z tego klubu przygotowali projekt uchwały z wnioskiem do prezydenta Krakowa o podjęcie działań polegających na przygotowaniu i wdrożeniu Miejskiego Programu Promocji Placów Targowych w Krakowie.
Radny Tomasz Daros przekonywał, że place targowe powinny być miejscem, którym się chwalimy na arenie międzynarodowej, ma być "produktem eksportowym".
- Program napiszmy ze wszystkimi prezesami placów targowych - dodał radny Tomasz Daros.
Łukasz Maślona z klubu Kraków dla Mieszkańców skomentował: - Projekt jest jak najbardziej słuszny. Chodzi jednak o to, aby promocja placów nie szła w kierunku nadmiernej turystyfikacji tych miejsc, tylko w kierunku promocji robienia na nich zakupów. Dobrze byłoby, żebyśmy pamiętali o placach, które istniały, a przestały istnieć. Przy ulicy Chełmońskiego zlikwidowano budki, zmieniły się funkcje. Dobrze byłoby przemyśleć politykę pod względem tworzenia nowych placów targowych.
Radny Tomasz Daros zapewniał: - Program ma przeciwdziałać turystyfikacji placów i zachować je w formie w jakiej są. Musimy jednak postarać się o ich promocję. Środki finansowe są też wśród turystów. Trzeba mieć to na uwadze. Place nie powinny się zmieniać tak jak plac Nowy, uważam że przeszedł złą drogę, powinny działać tak jak na przykład Stary Kleparz czy Nowy Kleparz.
W projekcie uchwały ws. programu dla placów targowych jego inicjatorzy zwrócili uwagę, że w wielu europejskich miastach targowiska stanowią ważny element oferty turystycznej. Wymienili Naschmarkt w Wiedniu, Borough Market w Londynie, La Boqueria w Barcelonie czy Time Out Market w Lizbonie.
"Krakowskie targowiska posiadają analogiczny potencjał. W obliczu zmian urbanistycznych targowiska wymagają wsparcia ze strony miasta. Program promocji placów targowych zapobiegnie marginalizacji ich roli i wzmocni ich atrakcyjność. Barcelona prowadzi rewitalizację hal targowych; Borough Market w Londynie pełni także funkcje edukacyjne i ekologiczne; Berlin i Madryt organizują cykliczne wydarzenia kulturalne i kulinarne. Kraków może czerpać inspiracje z tych doświadczeń" - podkreślili w projekcie uchwały jej inicjatorzy.
Wskazali, że działania polegające na przygotowaniu wdrożeniu Miejskiego Programu Promocji Placów Targowych w Krakowie powinny w szczególności polegać na: promowaniu placów targowych jako miejsc handlu lokalnego, tradycyjnego zdrowej żywności; wspieraniu inicjatyw kulturalnych i edukacyjnych związanych z targowiskami; tworzeniu spójnej identyfikacji wizualnej oraz kampanii informacyjnych skierowanych do mieszkańców i turystów; współpracy z lokalnymi przedsiębiorcami, rolnikami oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie promocji; uwzględnianiu placów targowych w miejskich strategiach rozwoju turystyki, kultury i gospodarki lokalnej.