Kto wybuduje obwodnicę północną Rzeszowa? Przetarg rozstrzygnięty, ale są odwołania
Inwestycja zakłada budową czteropasmowej drogi, łączącej ulicę Warszawską ze strefą ekonomiczną Rzeszów-Dworzysko i w dalszej perspektywie z ul. Krakowską. Miasto na ten cel otrzymało z budżetu państwa 250 mln zł oraz zaplanowało wkład własny 8 mln zł, ustalając kosztorys inwestorski na 258 mln zł.
Realia przetargowe okazały się nieco inne i spośród 8 firm, które się do niego zgłosiły, aż 7 zaproponowało wyższą cenę od ustalonego kosztorysu.
Najniższą - 236 mln zł - zaoferowało Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Dębicy, następną ofertę na 262 mln zł złożył Strabag. Trzecia propozycja pochodziła od firmy Antex II, budującej obecnie Wisłokostradę w Rzeszowie. Ten wykonawca wycenił zakres robót na 266 mln zł. Pozostałe propozycje były znacznie wyższe od zakładanego kosztorysu inwestorskiego.
Po otwarciu ofert komisja przetargowa uznała, że mimo najniższej ceny, oferta Przedsiębiorstwa Drogowo-Mostowego z Dębicy zawiera wiele błędów formalnych i wybrała kolejną, tę oferowaną przez Strabag. Oznacza to, że miasto musi dołożyć 4 mln zł, zabezpieczając pieniądze w budżecie i w wieloletniej prognozie finansowej.
Od wyników przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) odwołania złożyły Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Dębicy oraz Antex II i dopiero po decyzji tej instytucji miasto będzie mogło podpisać umowę z potencjalnym wykonawcą.
Trzy warianty
Niezależnie od wyboru wykonawcy, cała trójka deklarowała w postępowaniu przetargowym budowę wariantu podstawowego plus dodatkowe dwa warianty.
Wariant podstawowy zakłada budowę czteropasmowej drogi o długości 2,2 km, po dwa pasy w każdą stronę, od skrzyżowania ulic Warszawskiej z Krogulskiego do ulicy Technologicznej. Wyzwaniem dla wykonawcy będzie 300-metrowy wiadukt, biegnący nad ul. Warszawską i dwoma liniami kolejowymi nr 71 i 91. Ponadto przebudowane zostaną trzy skrzyżowania, gdzie powstaną ronda, chodniki dla pieszych, drogi rowerowe i dojazdowe oraz oświetlenie.
Plan zakłada również dodatkowe dwie opcje. Pierwszą z nich jest dobudowanie połączenia - około 1 km - od ul. Technologicznej do ul. Biznesowej, plus jedno skrzyżowanie typu rondo. Z kolei druga opcja zakłada jeszcze przebudowę skrzyżowania ulicy Krakowskiej z ulicą Chmury. Realizacja inwestycji z dodatkowymi wariantami oznaczać będzie 4 km nowych dróg, a w sumie cała obwodnica ma mieć 6 km.
Lepiej skomunikuje strefę przemysłową Dworzysko
- Ta droga będzie pełnić dwie bardzo istotne funkcje dla miasta. Przede wszystkim lepiej skomunikuje strefę przemysłową Dworzysko, która jest sercem gospodarczym Rzeszowa - mówi Artur Gernand z kancelarii prezydenta miasta.
- Ponadto będzie stanowiła domknięcie drogi na północy miasta. Przypomnę, że pierwszym elementem tej drogi było połączenie ulic Rzecha i Lubelskiej wraz z budową mostu na Wisłoku im. Tadeusza Mazowieckiego, a drugim budowa łącząca ulice Lubelską i Warszawską, czyli ul. Krogulskiego. Teraz czeka nas trzeci, najdroższy element- dodaje Artur Gernand.
Wykonanie projektu powinno zając około roku, zaś sama budowa obwodnicy około 2,5 roku.