Kujawy i Pomorze: Seniorzy mają już prawie 600 mln zł długu
W tym artykule:
- Może nie mam najgorszej emerytury, bo to ok. 4,5 tys. zł miesięcznie, ale jestem wdową i to jest mój jedyny dochód - mówi pani Teresa z Inowrocławia. - My, starsi ludzie, nie mamy jakiś wygórowanych potrzeb konsumpcyjnych, człowiek opłaci rachunki, kupi leki i coś dobrego do jedzenia. Jednak nasze wnuki, jak im odmówić? Kupiłam mojemu na raty telefon iPhone w nagrodę za bardzo dobre stopnie w szkole. I powiem szczerze, cieszę się, że ma, ale ciężko mi płacić te raty. Babcia nie umie odmówić wnukowi, a może powinna? Znajoma przez te zakupy dla wnuków to ma problemy finansowe, no, ale ona to kupiła używany samochód dla wnuczki, gdy zrobiła prawo jazdy. Miłość kosztuje.
Młoda dziewczyna już nie żyła. Policjantka nie wytrzymała
Długi mieszkańców Kujaw i Pomorza w wieku 65 plus. To liczby
Sporo kosztuje, co potwierdzają najnowsze dane BIG InfoMonitor. Choć liczba zadłużonych seniorów w Polsce spadła (z 377 697 w III kwartale 2024 do 355 978 w III kwartale 2025 r.), to całkowita kwota długu poszła w górę o ponad 152 mln zł. To sugeruje, że ci, którzy już mają kłopoty, wpadają w coraz głębszą finansową pułapkę.
Kujawsko-pomorscy seniorzy mają prawie 600 mln zł zaległych zobowiązań.
A w szczegółach:
- zadłużonych jest 23 396 mieszkańców regionu w wieku 65 plus
- na łączną kwotę w wysokości 593 178 276 zł,
- a średni średni dług na osobę to 25 354 zł.
To jeden z niższych wyników w kraju. Mniejsze obciążenia mają tylko emeryci ze Świętokrzyskiego (25 191 zł), a we wszystkich innych województwach - wyższe!
Bezapelacyjnie najbardziej zadłużeni są seniorzy z województwa mazowieckiego. To właśnie tam notowany jest rekordowy wynik, wynoszący 55,7 tys. zł. Natomiast za Kujawsko-Pomorskiem "uplasowali się" mieszkańcy 65+ z Opolskiego (26 435 zł) i Warmińsko-Mazurskiego (27 469 zł), a np. Zachodniopomorskie ma 41 756 zł, Łódzkie - 33 732 zł czy Pomorskie - 33 483 zł.
Skąd takie różnice między regionami? Wyjaśnia ekspert
- Dysproporcje mogą wskazywać na nierównomierny dostęp do edukacji finansowej oraz różnice w strukturze dochodów i kosztów życia - komentuje Paweł Szarkowski, prezes BIG InfoMonitor. - Wyższe średnie zadłużenie w Mazowieckiem jest nie tylko efektem wyższych pensji i potencjału kredytowego w przeszłości, ale również wyższych kosztów podstawowych, takich jak czynsze i media, które gwałtownie uderzają w portfele emerytów w dużych aglomeracjach.
Na co zadłużają się starsze osoby?
Ich długi to przede wszystkim:
- nieuregulowane w terminie czynsze,
- zaległe raty kredytów i pożyczek,
- opłaty sądowych,
- mandaty za jazdę bez biletu
- czy rachunki za telefon,
- a także alimenty.
Kłopoty finansowe dotykają w zasadzie w równym stopniu obie płcie, choć z delikatną przewagą mężczyzn. W kraju zadłużonych jest prawie 184 tysiące panów (52 proc.) i ponad 172 tysiące pań (48 proc.) w wieku 65 plus.
- Wzrost kosztów życia, nadal wysoki poziom oprocentowania kredytów i pożyczek oraz inflacja to czynniki, które szczególnie dotykają osoby w wieku 65 plus, dla których głównym źródłem utrzymania są przeważnie stałe świadczenia emerytalne. Spadek liczby osób posiadających przeterminowane zadłużenia nie oznacza jednak poprawy sytuacji. Przeciwnie - większa część całkowitego opóźnionego zadłużenia, które zwiększyło się rok do roku, może koncentrować się na mniejszej grupie niesolidnych dłużników, co sygnalizuje pogłębianie się spirali zadłużenia w tej wrażliwej społecznie grupie - podkreśla Paweł Szarkowski.
Kto może pomóc seniorom - rodzina! W jaki sposób?
Wraz z wiekiem rośnie ryzyko podejmowania niekorzystnych decyzji finansowych, wynikających z ograniczonej wiedzy, trudności w zrozumieniu skomplikowanych produktów finansowych oraz podatności na manipulacje.
- Dlatego edukacja ekonomiczna to inwestycja w ich niezależność i bezpieczeństwo. Powinna odbywać się w przyjaznym środowisku, np. w klubach seniora, ale i wychodzić z instytucji finansowych i publicznych, z naciskiem na praktyczne porady. Niezbędne jest też wsparcie rodziny. Bliscy powinni aktywnie uczestniczyć w procesie edukacji, pomagać w analizie ofert, kontrolować zobowiązania i wspierać w podejmowaniu decyzji, aby ograniczyć ryzyko zadłużenia i poprawić jakość życia najstarszego pokolenia - podsumowuje Paweł Szarkowski.