Łódź: Już niedługo zacznie się drążenie drugiego tunelu kolejowego
Tunel KDP pod Łodzią - 4,6 km pod ziemią
W ramach projektu do miasta sprowadzona zostanie maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) o imponującej średnicy blisko 14 metrów. Z jej pomocą powstanie tunel o długości około 4,6 km. Zanim jednak tarcza rozpocznie pracę, wykonawca przygotuje zaplecze budowy oraz dostosuje komorę startową do parametrów technicznych urządzenia. Segmenty maszyny będą montowane w Retkini, a następnie przejdą testy. Według harmonogramu drążenie wystartuje w drugiej połowie 2026 roku.
Pół miliarda na rewitalizację sieci tramwajowej w Łodzi
Tunel będzie prowadzony na zmiennej głębokości - od 23 metrów pod ziemią w rejonie komory startowej, aż po 34 metry przy alei Włókniarzy. Dla bezpieczeństwa podróżnych i obsługi technicznej zaplanowano pięć komór ewakuacyjnych, chodniki techniczne oraz systemy oddymiania.
Obiekt będzie spełniał najwyższe standardy bezpieczeństwa, a wszystkie urządzenia techniczne zostaną umieszczone w specjalnych komorach - podkreśla spółka CPK.
Kolej Dużych Prędkości: Łódź bliżej Warszawy, Wrocławia i Poznania
Łódzki tunel to część tzw. "szprychy Y", czyli strategicznej linii Kolei Dużych Prędkości. Do 2032 roku ma ona połączyć Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią. Trzy lata później szybkie pociągi pojadą dalej - do Wrocławia i Poznania.
Inwestycja w Łodzi to kluczowy element całego przedsięwzięcia. Przejęcie przez wykonawcę placu budowy na Retkini to kolejny krok, który przybliża nas do uruchomienia szybkiej kolei między Warszawą, Łodzią i CPK w 2032 roku - zaznacza Piotr Rachwalski, członek Zarządu CPK.
Ochrona budynków przed drążeniem
Ze względu na gęstą zabudowę miejską projekt wymaga zastosowania specjalnych technologii wzmacniających grunt. W rejonie przyszłego tunelu przewidziano m.in. mikropale i kolumny jet grouting, które stabilizują podłoże i chronią konstrukcje.
Czy 1 listopada pojedziemy MPK bezpłatnie?
Dobrym przykładem jest Łódzki Dom Kultury, pod którym częściowo przebiegać będzie tunel. Fundamenty gmachu zostały już zabezpieczone, co ma kluczowe znaczenie w kontekście budowy głębokiej na osiem kondygnacji komory odbiorczej Fabryczna.
Inwestycja, która zmieni komunikację w Polsce
Prace nad tunelem KDP w Łodzi to jeden z najbardziej zaawansowanych etapów przygotowań CPK. Zakończono już budowę komory startowej na Retkini, a na placu budowy komory odbiorczej Fabryczna wykonano ściany szczelinowe.
Dzięki Kolei Dużych Prędkości podróż z Warszawy do Łodzi zajmie niespełna 45 minut, a w dalszej perspektywie możliwe stanie się szybkie połączenie ze stolicą Dolnego Śląska i Wielkopolski.