Lubuskie: Dwa nowe mosty powstaną na drodze wojewódzkiej koło Sulęcina
Zakres planowanych prac jest dość duży. Powstaną bowiem dwa nowe mosty nad rzeką Postomią oraz nad kanałem Młynówka. Wybudowany będzie też nowy przepust. Inwestycja jest elementem większej modernizacji drogi wojewódzkiej nr 138. Ma strategiczne znaczenie dla poprawy przepustowości oraz bezpieczeństwa ruchu na tym odcinku.
Będą mosty tymczasowe
Nowe obiekty zastępują istniejące konstrukcje, które od wielu lat nie spełniały współczesnych standardów technicznych i bezpieczeństwa. Na czas budowy powstaną mosty tymczasowe, które według zapewnień wykonawcy zagwarantują ciągłość ruchu drogowego i pieszego.
Zgodnie z projektem, wszystkie istniejące obiekty, zarówno mosty, jak i przepust, zostaną całkowicie rozebrane. Nowe konstrukcje zostaną zaprojektowane i wykonane zgodnie z aktualnymi normami, określającymi klasy obciążenia mostów. Każdy z obiektów zostanie przystosowany do klasy I obciążenia pojazdami samochodowymi, co pozwoli na bezpieczne użytkowanie przez pojazdy ciężkie, a tym samym zwiększy trwałość infrastruktury
Będzie nowa jezdnia i chodnik
Dotychczasowy Most nad rzeką Postomią to obiekt o rozpiętości 12,05 m i konstrukcji z betonowych dźwigarów prefabrykowanych typu Gromnik. Zostanie zastąpiony nową, żelbetową konstrukcją przystosowaną do obecnych wymagań. Obiekt zyska jezdnię o wymaganej szerokości, chodnik oraz wydzieloną drogę pieszo-rowerową, zabezpieczoną balustradami i barieroporęczami - mówi Piotr Królak, Kierownik Działu Przygotowania Produkcji - Budownictwo Mostowe w firmie BERGER Bau.
Z kolei most nad kanałem Młynówka miał dotąd rozpiętość 6,32 m. Również zostanie całkowicie przebudowany. Obok jezdni o nawierzchni bitumicznej przewidziano chodnik dla pieszych. Projekt zakłada również zastąpienie starego przepustu o średnicy 1,0 m nową konstrukcją rurową.
Wprowadzą ruch wahadłowy
W trakcie realizacji inwestycji powstaną mosty tymczasowe, które umożliwią wahadłowy ruch samochodowy sterowany sygnalizacją świetlną, z zapewnieniem ciągłości komunikacji pieszej.
Z technicznego punktu widzenia, przedsięwzięcie stanowi jedno z bardziej złożonych zadań infrastrukturalnych w regionie. Kluczowym wyzwaniem dla zespołu BERGER Bau będzie odpowiednie etapowanie prac, uwzględniające nie tylko roboty mostowe i drogowe, ale również branżowe prace towarzyszące - od wykonania kanalizacji deszczowej, po odwodnienie układu komunikacyjnego.
Szczególnie wymagającym elementem inwestycji będzie realizacja głębokiego fundamentowania pod podporami mostów, co wymaga wysokiej precyzji i zastosowania zaawansowanych technologii budowlanych. W planie prac znajdują się m.in. roboty ziemne, wykonanie fundamentów, przyczółków i konstrukcji przęseł, izolacje, odwodnienia, montaż desek gzymsowych, kap chodnikowych, barier i balustrad, a także finalne ułożenie nawierzchni jezdni i chodników - wylicza Kierownik Działu Przygotowania Produkcji - Budownictwo Mostowe w firmie BERGER Bau.
Całość uzupełnią roboty porządkowe, w tym profilowanie skarp, umocnienie stożków i dna rzeki, a także przywrócenie docelowej organizacji ruchu.
Modernizacja układu komunikacyjnego DW138
Inwestycja obejmuje nie tylko budowę nowych mostów i przepustu, ale również rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 138, korektę jej przebiegu oraz przebudowę skrzyżowań z innymi drogami. Projekt przewiduje również wykonanie chodników, ścieżek pieszo-rowerowych, zjazdów oraz nowoczesnych urządzeń bezpieczeństwa ruchu, takich jak bariery ochronne i balustrady, a także budowę systemu odwodnienia drogowego, obejmującego wykonanie kanalizacji deszczowej w obrębie całego układu komunikacyjnego.