Mieszkańcy Strzeszyna w Poznaniu fetują! Dziś otwarty będzie jeden z nowych wiaduktów na Golęcińskiej. Droga do centrum będzie krótsza

- Akcja "Balonem na Strzeszyn" niniejszym zostaje odwołana - ogłosiła na wiadukcie w ciągu ulicy Golęcińskiej w Poznaniu Dominika Zenka-Podlaszewska, przewodnicząca Rady Osiedla Strzeszyn. Już dziś (16 czerwca) otwarcie wiaduktu nad torami kolejowymi, który usprawni transport między Strzeszynem, a centrum miasta.
"Oddolne" otwarcie wiaduktu na Golęcinie w PoznaniuWiadukt nad linią kolejową ma zostać otwarty 16 czerwca w godzinach wieczornych. Nieoficjalnego otwarcia dokonała na kilka godzin przez wpuszczeniem pierwszych samochodów przewodnicząca Rady Osiedla Strzeszyn Dominika Zenka-Podlaszewska.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Paweł Antuchowski
Paweł Antuchowski
  • "Oddolne" otwarcie wiaduktu na Golęcinie w Poznaniu
  • "Oddolne" otwarcie wiaduktu na Golęcinie w Poznaniu
  • "Oddolne" otwarcie wiaduktu na Golęcinie w Poznaniu
  • Strzeszyn rozwija się dynamicznie od 30 lat
  • "Oddolne" otwarcie wiaduktu na Golęcinie w Poznaniu
[1/5] Podczas symbolicznego otwarcia wiaduktu przecięto wstęgę z balonów. To symbolicznie oznaczało, że na Strzeszyn nie trzeba będzie już "lecieć balonem" z centrum Poznania. Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Paweł Antuchowski

Wiadukt na ulicy Golęcińskiej zostanie otwarty

Po latach starań poznański Strzeszyn, osiedle, które z każdej strony jest otoczone liniami kolejowymi, zyskał wiadukt nad torami kolejowymi. Umożliwi on bezkolizyjny przejazd między szybko rozwijającym się osiedlem, a centrum miasta. Nie jest to jednak koniec inwestycji. Drugi wiadukt, w ciągu ulicy Lutyckiej, zostanie ukończony do sierpnia tego roku. Do tego czasu ruch samochodowy przejmie przeprawa na ul. Golęcińskiej.

- O ten wiadukt zabiegaliśmy kilkadziesiąt lat, bo pierwsze plany pochodzą jeszcze z lat 30. ubiegłego wieku - opowiada Dominika Zenka-Podlaszewska, przewodnicząca Rady Osiedla Strzeszyn. - Było kilka razy tak, że ten projekt "wisiał na włosku", jednak ostatecznie władze miasta przychyliły się do tego, aby dołożyć 15 mln zł i przy okazji realizacji wiaduktu na ulicy Lutyckiej, także zbudować te na ulicy Golęcińskiej - dodaje.

Ruch na nowym wiadukcie ma być otwarty 16 czerwca w godzinach wieczornych. Przed południem trwały jeszcze ostatnie prace wykończeniowe, które będą kontynuowane także już po otwarciu obiektu. Koszty budowy obu przepraw opiewają na kwotę 89 mln zł. Część pieniędzy pochodzi z funduszy europejskich, a przy budowie miasto Poznań współpracuje z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi.

Miasto nie świętuje otwarcia wiaduktu?

Symboliczne otwarcie wiaduktu zostało zorganizowane z inicjatywy Rady Osiedla Strzeszyn. Władze miasta były reprezentowane tylko przez przewodniczącego rady miasta oraz radnego miejskiego Marcina Rutę. Zabrakło natomiast przedstawiciela prezydenta. Czy zatem wiadukt w ciągu ulicy Golęcińskiej nie jest postrzegany przez miasto jako sukces?

Czytaj także: Otwierają nowy wiadukt na Golęcinie w Poznaniu! Budowa drugiego trwa. "Zapomnimy o korkach"

- Ja nie będę odpowiadał za pana prezydenta - zastrzegł Grzegorz Ganowicz, przewodniczący Rady Miasta Poznania. - To jest spontaniczna akcja Rady Osiedla Strzeszyn, bo całość inwestycji nie jest jeszcze skończona. Oba wiaduktu stanowią jedną inwestycję. Nie snujmy scenariuszy, póki całość nie zostanie skończona - odpowiedział.

Podkreślił, że budowa wiaduktu w ciągu ulicy Golęcińskiej to jest sukces przede wszystkim mieszkańców Strzeszyna i po części Podolan. Pierwotnie wiadukt ten miał powstać dopiero po wybudowaniu przeprawy w ciągu ulicy Lutyckiej. Dzięki inicjatywie mieszkańców wiadukty te są realizowane jednocześnie.

Liczba mieszkańców Strzeszyna zwiększyła się czterokrotnie

Swojego zadowolenia z budowy wiaduktów nie kryje także Aleksandra Grabowska-Szych, która od 30 lat mieszka na poznańskim Strzeszynie i jest jedną z pierwszych mieszkanek tak zwanego Strzeszyna Greckiego. Opowiada, że początki rozwoju osiedla były trudne - nie było autobusów, wszechobecne były nieutwardzone ulice (których wciąż jest na osiedlu sporo), a nawet brakowało sieci linii telefonicznych. Te ostatnie zostały na Strzeszyn doprowadzone z inicjatywy i przy wsparciu mieszkańców.

Przez ostatnie 30 lat liczba mieszkańców osiedla wzrosła z niecałych 4 tys. do około 15 tys. osób. Są to jednak szacunki - wiele osób nie jest tam zameldowanych. Dynamiczny wzrost nastąpił zwłaszcza w wyniku rozbudowy południowej części Strzeszyna, gdzie powstają osiedla bloków mieszkalnych, budowane przez deweloperów i PTBS.

Tymczasem Strzeszyn stanowi swego rodzaju "wyspę kolejową", otoczoną ze wszystkich stron liniami kolejowymi w kierunku Piły i Szczecina. Ring kolejowy domyka od północy fragment towarowej obwodnicy Poznania. Do tej pory z osiedla można było wydostać się tylko przez często zamykane przejazdy kolejowe. To powoduje spore korki, zwłaszcza w godzinach szczytu, w których utykają także miejskie autobusy.

- Obecnie wszyscy starają się przesiadać z samochodów na rowery - zauważa Grabowska-Szych. - Pociąg, który mamy do miasta kursuje dość rzadko i nieregularnie. Gdyby było więcej połączeń kolejowych, to tramwaj na Strzeszyn nie byłby aż tak potrzebny. Bo wszyscy mieszkańcy idą w stronę rowerów i pociągów - zauważa.

Mieszkańcy Strzeszyna wybierają rower. W planach jest tramwaj

Rower jest obecnie jedynym przewidywalnym środkiem transportu w drodze do centrum poznania ze Strzeszyna. A to dlatego, że w odróżnieniu od autobusów i samochodów, nie stoi w korkach. Przewodnicząca rady osiedla wskazuje jednak na pewne braki w infrastrukturze łączącej rowerowo osiedle z centrum i zwraca uwagę na konieczność budowy spójnych ciągów dróg rowerowych.

Jak już informowaliśmy kilka miesięcy temu, w planach jest wydłużenie trasy tramwajowej na Podolany aż do Strzeszyna. Nie jest to jednak projekt, który może powstać w ciągu najbliższych lat. Jednak na osiedlu wciąż jest sporo terenów planowanych pod zabudowę wielorodzinną, co oznacza, że liczba mieszkańców, głównie młodych rodzin z dziećmi, będzie wciąż dynamicznie rosnąć.

- Patrząc perspektywicznie wokół tramwaju trzeba chodzić i trzeba ten problem rozwiązywać. Przynajmniej powinien on wjechać w najbardziej zurbanizowane tereny Strzeszyna, jak chociażby osiedle wojskowe - zapowiada Zenka-Podlaszewska.

Wybrane dla Ciebie

Radom. Trwa budowa reprezentacyjnego apartamentowca
Radom. Trwa budowa reprezentacyjnego apartamentowca
Wroniecka Dycha. Przed nami XI edycja imprezy biegowej we Wronkach
Wroniecka Dycha. Przed nami XI edycja imprezy biegowej we Wronkach
Tragiczny wypadek w Makarówce. 21-latek zginął na miejscu
Tragiczny wypadek w Makarówce. 21-latek zginął na miejscu
Orkiestra amerykańskiej Marynarki Wojennej U.S. Navy Band urzekła radomską publiczność
Orkiestra amerykańskiej Marynarki Wojennej U.S. Navy Band urzekła radomską publiczność
Pożar budynku wielorodzinnego w Katowicach. Na miejsce wezwano liczne jednostki straży pożarnej
Pożar budynku wielorodzinnego w Katowicach. Na miejsce wezwano liczne jednostki straży pożarnej
Nocne świecenia – nad zalewem w Przedborzu poznawali świat motyli nocnych
Nocne świecenia – nad zalewem w Przedborzu poznawali świat motyli nocnych
Nowa, wakacyjna trasa z lotniska w Pyrzowicach. Premierowy lot i ciekawy kierunek na letni urlop
Nowa, wakacyjna trasa z lotniska w Pyrzowicach. Premierowy lot i ciekawy kierunek na letni urlop
Kolejna śmierć w Tatrach. Słowacy odnaleźli ciało 76-letniej Polki
Kolejna śmierć w Tatrach. Słowacy odnaleźli ciało 76-letniej Polki
Zabójca księdza z Kłobucka nie trafi za kratki? Obserwacja psychiatryczna zdecyduje o losie oskarżonego o morderstwo Grzegorza Dymka
Zabójca księdza z Kłobucka nie trafi za kratki? Obserwacja psychiatryczna zdecyduje o losie oskarżonego o morderstwo Grzegorza Dymka
Budowa drogi ekspresowej S74 przez Kielce bez przystanku przy stacji kolejowej Piaski. Pasażerowie skazani na 500-metrowy spacer
Budowa drogi ekspresowej S74 przez Kielce bez przystanku przy stacji kolejowej Piaski. Pasażerowie skazani na 500-metrowy spacer
Targi i wystawa „Bohema Chaos Sztuki” już otwarte. OFF Piotrkowska zamienił się w przestrzeń twórczą
Targi i wystawa „Bohema Chaos Sztuki” już otwarte. OFF Piotrkowska zamienił się w przestrzeń twórczą
Nowa pracownia angiografii w Rzeszowie za ponad 7 milionów złotych już otwarta
Nowa pracownia angiografii w Rzeszowie za ponad 7 milionów złotych już otwarta