Mieszkańcy Strzeszyna w Poznaniu fetują! Dziś otwarty będzie jeden z nowych wiaduktów na Golęcińskiej. Droga do centrum będzie krótsza

- Akcja "Balonem na Strzeszyn" niniejszym zostaje odwołana - ogłosiła na wiadukcie w ciągu ulicy Golęcińskiej w Poznaniu Dominika Zenka-Podlaszewska, przewodnicząca Rady Osiedla Strzeszyn. Już dziś (16 czerwca) otwarcie wiaduktu nad torami kolejowymi, który usprawni transport między Strzeszynem, a centrum miasta.
"Oddolne" otwarcie wiaduktu na Golęcinie w PoznaniuWiadukt nad linią kolejową ma zostać otwarty 16 czerwca w godzinach wieczornych. Nieoficjalnego otwarcia dokonała na kilka godzin przez wpuszczeniem pierwszych samochodów przewodnicząca Rady Osiedla Strzeszyn Dominika Zenka-Podlaszewska.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Paweł Antuchowski
Paweł Antuchowski
  • "Oddolne" otwarcie wiaduktu na Golęcinie w Poznaniu
  • "Oddolne" otwarcie wiaduktu na Golęcinie w Poznaniu
  • "Oddolne" otwarcie wiaduktu na Golęcinie w Poznaniu
  • Strzeszyn rozwija się dynamicznie od 30 lat
  • "Oddolne" otwarcie wiaduktu na Golęcinie w Poznaniu
[1/5] Podczas symbolicznego otwarcia wiaduktu przecięto wstęgę z balonów. To symbolicznie oznaczało, że na Strzeszyn nie trzeba będzie już "lecieć balonem" z centrum Poznania. Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Paweł Antuchowski

Włamał się do kościoła, wypił wino i uciekł. Nagranie z Żor

Wiadukt na ulicy Golęcińskiej zostanie otwarty

Po latach starań poznański Strzeszyn, osiedle, które z każdej strony jest otoczone liniami kolejowymi, zyskał wiadukt nad torami kolejowymi. Umożliwi on bezkolizyjny przejazd między szybko rozwijającym się osiedlem, a centrum miasta. Nie jest to jednak koniec inwestycji. Drugi wiadukt, w ciągu ulicy Lutyckiej, zostanie ukończony do sierpnia tego roku. Do tego czasu ruch samochodowy przejmie przeprawa na ul. Golęcińskiej.

- O ten wiadukt zabiegaliśmy kilkadziesiąt lat, bo pierwsze plany pochodzą jeszcze z lat 30. ubiegłego wieku - opowiada Dominika Zenka-Podlaszewska, przewodnicząca Rady Osiedla Strzeszyn. - Było kilka razy tak, że ten projekt "wisiał na włosku", jednak ostatecznie władze miasta przychyliły się do tego, aby dołożyć 15 mln zł i przy okazji realizacji wiaduktu na ulicy Lutyckiej, także zbudować te na ulicy Golęcińskiej - dodaje.

Ruch na nowym wiadukcie ma być otwarty 16 czerwca w godzinach wieczornych. Przed południem trwały jeszcze ostatnie prace wykończeniowe, które będą kontynuowane także już po otwarciu obiektu. Koszty budowy obu przepraw opiewają na kwotę 89 mln zł. Część pieniędzy pochodzi z funduszy europejskich, a przy budowie miasto Poznań współpracuje z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi.

Miasto nie świętuje otwarcia wiaduktu?

Symboliczne otwarcie wiaduktu zostało zorganizowane z inicjatywy Rady Osiedla Strzeszyn. Władze miasta były reprezentowane tylko przez przewodniczącego rady miasta oraz radnego miejskiego Marcina Rutę. Zabrakło natomiast przedstawiciela prezydenta. Czy zatem wiadukt w ciągu ulicy Golęcińskiej nie jest postrzegany przez miasto jako sukces?

Czytaj także: Otwierają nowy wiadukt na Golęcinie w Poznaniu! Budowa drugiego trwa. "Zapomnimy o korkach"

- Ja nie będę odpowiadał za pana prezydenta - zastrzegł Grzegorz Ganowicz, przewodniczący Rady Miasta Poznania. - To jest spontaniczna akcja Rady Osiedla Strzeszyn, bo całość inwestycji nie jest jeszcze skończona. Oba wiaduktu stanowią jedną inwestycję. Nie snujmy scenariuszy, póki całość nie zostanie skończona - odpowiedział.

Podkreślił, że budowa wiaduktu w ciągu ulicy Golęcińskiej to jest sukces przede wszystkim mieszkańców Strzeszyna i po części Podolan. Pierwotnie wiadukt ten miał powstać dopiero po wybudowaniu przeprawy w ciągu ulicy Lutyckiej. Dzięki inicjatywie mieszkańców wiadukty te są realizowane jednocześnie.

Liczba mieszkańców Strzeszyna zwiększyła się czterokrotnie

Swojego zadowolenia z budowy wiaduktów nie kryje także Aleksandra Grabowska-Szych, która od 30 lat mieszka na poznańskim Strzeszynie i jest jedną z pierwszych mieszkanek tak zwanego Strzeszyna Greckiego. Opowiada, że początki rozwoju osiedla były trudne - nie było autobusów, wszechobecne były nieutwardzone ulice (których wciąż jest na osiedlu sporo), a nawet brakowało sieci linii telefonicznych. Te ostatnie zostały na Strzeszyn doprowadzone z inicjatywy i przy wsparciu mieszkańców.

Przez ostatnie 30 lat liczba mieszkańców osiedla wzrosła z niecałych 4 tys. do około 15 tys. osób. Są to jednak szacunki - wiele osób nie jest tam zameldowanych. Dynamiczny wzrost nastąpił zwłaszcza w wyniku rozbudowy południowej części Strzeszyna, gdzie powstają osiedla bloków mieszkalnych, budowane przez deweloperów i PTBS.

Tymczasem Strzeszyn stanowi swego rodzaju "wyspę kolejową", otoczoną ze wszystkich stron liniami kolejowymi w kierunku Piły i Szczecina. Ring kolejowy domyka od północy fragment towarowej obwodnicy Poznania. Do tej pory z osiedla można było wydostać się tylko przez często zamykane przejazdy kolejowe. To powoduje spore korki, zwłaszcza w godzinach szczytu, w których utykają także miejskie autobusy.

- Obecnie wszyscy starają się przesiadać z samochodów na rowery - zauważa Grabowska-Szych. - Pociąg, który mamy do miasta kursuje dość rzadko i nieregularnie. Gdyby było więcej połączeń kolejowych, to tramwaj na Strzeszyn nie byłby aż tak potrzebny. Bo wszyscy mieszkańcy idą w stronę rowerów i pociągów - zauważa.

Mieszkańcy Strzeszyna wybierają rower. W planach jest tramwaj

Rower jest obecnie jedynym przewidywalnym środkiem transportu w drodze do centrum poznania ze Strzeszyna. A to dlatego, że w odróżnieniu od autobusów i samochodów, nie stoi w korkach. Przewodnicząca rady osiedla wskazuje jednak na pewne braki w infrastrukturze łączącej rowerowo osiedle z centrum i zwraca uwagę na konieczność budowy spójnych ciągów dróg rowerowych.

Jak już informowaliśmy kilka miesięcy temu, w planach jest wydłużenie trasy tramwajowej na Podolany aż do Strzeszyna. Nie jest to jednak projekt, który może powstać w ciągu najbliższych lat. Jednak na osiedlu wciąż jest sporo terenów planowanych pod zabudowę wielorodzinną, co oznacza, że liczba mieszkańców, głównie młodych rodzin z dziećmi, będzie wciąż dynamicznie rosnąć.

- Patrząc perspektywicznie wokół tramwaju trzeba chodzić i trzeba ten problem rozwiązywać. Przynajmniej powinien on wjechać w najbardziej zurbanizowane tereny Strzeszyna, jak chociażby osiedle wojskowe - zapowiada Zenka-Podlaszewska.

Wybrane dla Ciebie
Łódź: Wieczorne cmentarze zachwycają. Po zmroku tłumy odwiedzających
Łódź: Wieczorne cmentarze zachwycają. Po zmroku tłumy odwiedzających
Śrem: Spacer po cmentarzu komunalnym. W blasku świec i zadumie
Śrem: Spacer po cmentarzu komunalnym. W blasku świec i zadumie
10 najpiękniejszych miast i miasteczek na Dolnym Śląsku
10 najpiękniejszych miast i miasteczek na Dolnym Śląsku
Radom: Cmentarze toną w blasku świec
Radom: Cmentarze toną w blasku świec
Tego nie możesz robić w Zaduszki. Tych czynności unikaj
Tego nie możesz robić w Zaduszki. Tych czynności unikaj
Wągrowiec: Rozświetlone cmentarze. Chwile zadumy i pamięci
Wągrowiec: Rozświetlone cmentarze. Chwile zadumy i pamięci
A może na termy? Małopolska słynie z ośrodków z wodą z gorących źródeł
A może na termy? Małopolska słynie z ośrodków z wodą z gorących źródeł
Truskolasy: Dachowanie i szybka pomoc strażaka, który miał wolny dzień
Truskolasy: Dachowanie i szybka pomoc strażaka, który miał wolny dzień
Czym się różni Dzień Zaduszny od Wszystkich Świętych?
Czym się różni Dzień Zaduszny od Wszystkich Świętych?
Konin: Na cmentarzach trwa kwestowanie na szczytne cele
Konin: Na cmentarzach trwa kwestowanie na szczytne cele
Warszawa: Kradli samochody, rozbierali je na części i wyłudzali odszkodowania. Policja rozbiła gang
Warszawa: Kradli samochody, rozbierali je na części i wyłudzali odszkodowania. Policja rozbiła gang
Bytom: Brutalny napad na 85-latka i kradzież łupów wartych 2 miliony. Policja ma sprawców
Bytom: Brutalny napad na 85-latka i kradzież łupów wartych 2 miliony. Policja ma sprawców