Mińsk: Rozkręca się szkolenie pilotów samolotów FA-50. Będzie się odbywać na dobre w Polsce, trwa pozyskiwanie uzbrojenia

Minister Obrony Narodowej potwierdził podczas konferencji na lotnisku w Mińsku Mazowieckim, że w 2026 r. samoloty FA-50 zostaną włączone do dyżurów bojowych. A najważniejsze jest to, że proces szkolenia pilotów realizowany w Polsce jest już w toku. 23 Baza w Mińsku stanie się ważnym hub-em operacyjnym, technicznym oraz szkoleniowym dla tego samolotu.
Focused female pilot writing during training session
Young woman wearing pilot uniform taking notes during training
pilot, classroom, female, training, writing, studying, aviation, airplane, aircraft, career, education, school, student, learning, course, profession, uniform, epaulets, stripes, desk, table, pen, paper, test, exam, concentration, woman, focus, intelligence, skill, knowledge, aspiration, ambition, determination, success, future, transportation, travel, airline, industry, cockpit, flight, control, responsibility, leadership, role model, inspiration, pilot, classroom, female, training, writing, studying, aviation, airplane, aircraft, career, education, school, student, learning, course, profession, uniform, epaulets, stripes, desk, table, pen, paper, test, exam, concentration, woman, focus, intelligence, skill, knowledge, aspiration, ambition, determination, success, future, transportation, travel, airline, industry, cockpit, flight, control, responsibility, leadership, role model, inspiration, work, workingRozkręca się szkolenie pilotów samolotów FA-50
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Józef M. Brzezina

Minister zapowiedział już dyżury FA-50

Tego lata siły powietrzne nie mają czasu na wypoczynek. Jedna interesująca informacja dotycząca realizacji kolejnych kamieni milowych w budowaniu nowych zdolności lotnictwa bojowego goni drugą. 13 sierpnia w Bydgoszczy oficjalnie podpisano umowę na modernizację naszych F-16 i to w bydgoskich WZL nr 2 należących do PGZ. Dodatkowo poinformowano o planach budowy oddzielnego pasa startowego na lotnisku w Bydgoszczy oraz ośrodka szkoleniowego. Podobnym ośrodkiem stanie się 23 Baza w Mińsku.

Wicepremier i zarazem Minister Obrony potwierdził informacje o postępach w przygotowaniach do włączenia samolotów FA-50 do dyżurów bojowych. Dzisiaj jeszcze się zdarza, że dyżury bojowe są pełnione na polskim niebie przez naszych sojuszników. Ale ma się to zmienić. Podczas spotkania z żołnierzami w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego minister podkreślił, że przyszły rok będzie kluczowy dla tego ważnego ze względu na bezpieczeństwo państwa procesu przeprowadzanego w ramach transformacji polegającej na przejściu pilotów i personelu technicznego z techniki post-radzieckiej XX wieku do samolotów ery cyfrowej XXI wieku. Mają to być jak na razie samoloty pochodzące od producentów zza oceanu i Korei Południowej. Takie głębokie zmiany wiążą się z budową od fundamentów nowoczesnej infrastruktury, która odmieni życie całego środowiska lotników.

Samoloty FA-50 i szkolenie pilotów

FA-50, południowokoreańskie lekkie samoloty bojowe, są wysoko oceniane przez polskich żołnierzy. Dzięki podobieństwom do F-16 czyli "konia pociągowego używanego przez 26. sił powietrznych na świecie", przeszkolenie pilotów planowanych do latania koreańskimi samolotami jest łatwiejsze. Wicepremier zaznaczył, że infrastruktura bazy w Mińsku Mazowieckim przechodzi modernizację, co obejmuje budowę nowych hangarów i miejsc szkoleniowych. Na terenie bazy od tego roku można się już szkolić na koreańskich symulatorach. Do polski symulatory dotarły tej zimy. Teraz szkolenie pilotów FA-50 odbywa się już na miejscu w Polsce, co pozwala uniezależnić się od zagranicznych ośrodków szkoleniowych. Do zrealizowania tego zadania należało opracować własny program szkolenia. To znaczący krok w rozwoju polskich sił powietrznych.

Opóźnienia w dostawach samolotów

FA-50 to lekki myśliwiec produkowany w Korei Południowej przez KAI (Korean Aerospace Industries). We wrześniu 2022 r. Polska podjęła decyzję o zakupie łącznie 48 takich maszyn - zarówno w wersji odpowiadającej konfiguracji Sił Powietrznych Republiki Korei FA-50 GF (Gap Filler), jak i w spolonizowanej wersji rozwojowej FA-50PL. Te drugie mogą dotrzeć nawet z półtorarocznym opóźnieniem z winy strony amerykańskiej, dostarczającej do Korei elektronikę oraz uzbrojenie.

Zamówienie obejmowało również pakiet szkoleniowy, logistyczny oraz wsparcie techniczne od producenta. Samoloty FA-50, wraz z myśliwcami F-16 C/D Block 52+ oraz zamówionymi wcześniej F-35A, mają stanowić trzon polskich sił powietrznych, umożliwiając realizację różnorodnych zadań i misji. Podjęto odważną decyzję o składzie polskiej floty odrzutowców bojowych. Jako nieliczne państwo średniej wielkości użytkujemy trzy typy samolotów bojowych. Najczęściej siły powietrzne naszych sojuszników posiadają w służbie po dwa typy.

23 Baza Lotnictwa Taktycznego

W 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego (BLT) w Mińsku Mazowieckim, która przekazała swoje MiG-i Ukrainie, trwa obecnie proces transformacji bazy na nowe zakupione w Korei Południowej, lekkie samoloty bojowe FA-50 w wersji przejściowej GF (Gap Filler). Tuzin tych maszyn pojawił się tam w drugiej połowie 2023 roku i do tej pory udało się przeszkolić na nie personel techniczny oraz grupę pilotów. Zbudowano także część niezbędnej infrastruktury, chociaż większość prac związanych z bazowaniem dwóch eskadr samolotów FA-50PL w Mińsku Mazowieckiem będzie przeprowadzonych w kolejnych latach.

Na początku 2025 roku do bazy dotarły dwa symulatory FA-50. Jeden pełny symulator misji bojowej FMS (Full Mission Simulator) i jeden trenażer OFT (Operational Flight Trainer). Do tej pory szkolenia personelu naziemnego odbywały się w Polsce, a w Korei szkolono grupę pilotów. Gotowość operacyjna pierwszej eskadry FA-50 powinna zostać osiągnięta za kilka miesięcy. W 2025 r. dołączą do floty odpowiadającej za aktywną obronę polskiego nieba i zaczną pełnić dyżury bojowe. W listopadzie 2025 roku powinny zacząć przybywać do Polski kolejne FA-50 w docelowej wersji PL. Chyba, że informacja o opóźnieniach się potwierdzi.

Polska zamówiła ich 36 egzemplarzy, a w dalszej perspektywie do tego standardu mają zostać doprowadzone także maszyny (będące już w bazie) w wersji GF. Łącznie da to trzy dodatkowe eskadry lekkich samolotów bojowych rozmieszczonych w ramach 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. Zgodnie z obecnymi planami dwie z tych eskadr mają stacjonować w 23. BLT w Mińsku Mazowieckim, a jedna w 21. BLT w Świdwinie. Mińsk Mazowiecki ma stać się hubem operacyjnym, technicznym i szkoleniowym dla maszyn tego typu.

Uzbrojenie dla FA-50

Od wersji GF będą się one różniły m.in. dodaną instalacją do tankowania w powietrzu, zaawansowanym radiolokatorem AESA Phantom Strike i szerszym zakresem możliwości zastosowania uzbrojenia. Mają m.in. posiadać pocisk powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder (koszt jednego pocisku - około 400 tysięcy USD). Polska stara się też obecnie o możliwość zintegrowania samolotów FA-50PL z pociskami powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM (koszt jednego pocisku około jednego miliona USD), co do której koreańska firma KAI prowadziła studium wykonalności.

W przypadku uzyskania zgody w ciągu 3-5 lat FA-50PL powinny zostać dostosowane i uzbrojone w takie pociski "z wysokiej półki". Zanim do tego dojdzie, to będzie samolot raczej nadający się do zwalczania celów naziemnych i mniej wymagających celów powietrznych (drony, pociski manewrujące, śmigłowce). Możliwe też, że FA-50PL zostaną zintegrowane z pociskami przeciwokrętowymi. Takie prace trwają obecnie w Korei, gdzie tworzony jest dla nich m.in. także naddźwiękowy pocisk powietrze-ziemia/woda o zasięgu 300 km.

Głównym uzbrojeniem tej maszyny są działka 20 mm z 205 szt. amunicji, oprócz tego można zamontować na nim w sumie do 3,7 tony różnego arsenału, np. rakiety Hydra (możliwości antydronowe). Na razie szkolenie w Polsce dotyczy kilku pilotów i jest na razie na bardzo wczesnym etapie. W Polsce ma zostać przeprowadzony cały proces szkolenia na typ: najpierw na symulatorach, które są już gotowe w nowo oddanym budynku, a następnie w powietrzu z wykorzystaniem statków powietrznych.

W ciągu ostatnich dwóch lat udało się opracować polski system szkolenia na tą maszynę. Oprócz tego, w ostatnim czasie druga grupa pilotów FA-50, którzy polecieli pół roku temu na szkolenia do Republiki Korei, odbyła swoje pierwsze samodzielne loty na tym samolocie. Odbyły się one już w Polsce. W Republice Korei znajdują się dwie grupy polskich techników i inżynierów lotniczych, którzy prowadzą przegląd pocisków Sidewinder, które zostały wyleasingowane polskiej stronie.

Wydaje się, że koreański pocisk manewrujący Cheonryong zintegrowany z FA-50 (za pieniądze koreańskie), może być ciekawą propozycję z punktu widzenia możliwości zastosowania przez polskie FA-50PL, które uzyskałyby dzięki niemu znacznie rozszerzone zdolności do rażenia przeciwnika. Dotyczy to zresztą także innych koreańskich systemów uzbrojenia do samolotów FA-50, takich jak bomba szybująca KGGB (Polska jest już w trakcie jej pozyskiwania) czy także opracowywany pocisk przeciwokrętowy.

O autorze:

Józef Maciej BrzezinaJest absolwentem Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej, Akademii Obrony Narodowej Netherlands Defence College w Rijswijk oraz NATO Defence College w Rzymie. Służył w 2 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego oraz 32 Pułku Rozpoznania Taktycznego. W 1993 r. przeszedł do Sztabu Generalnego WP, a w 2006 został głównym specjalistą w Biurze Pełnomocnika MON ds. Budowy i Wdrażania Narodowego Centrum Wspomagania Operacji Powietrznych. W latach 2009-2010 zajmował stanowisko szefa oddziału w Departamencie Polityki Zbrojeniowej - sekretarza Rady Uzbrojenia. O wadze dronów w zastosowaniach wojennych pisał już w 2013 r. - kiedy te urządzenia wielu osobom wydawały się tylko ciekawostką. Jest autorem książek oraz wielu innych publikacji z tematyki wojskowości.

Wybrane dla Ciebie

Unimot zwiększa sprzedaż paliw w sieci Avia. Liczba stacji może przekroczyć 150 do końca roku
Unimot zwiększa sprzedaż paliw w sieci Avia. Liczba stacji może przekroczyć 150 do końca roku
Łódź: Wypadek na ul. Konstytucyjnej! Motocyklista kontra seat. Kierowca jednośladu w szpitalu
Łódź: Wypadek na ul. Konstytucyjnej! Motocyklista kontra seat. Kierowca jednośladu w szpitalu
Stargard: Zamknął się w aucie, próbował przejechać policjanta
Stargard: Zamknął się w aucie, próbował przejechać policjanta
YouTube na siłę tłumaczy. Koniec z oryginalnymi językami w filmach
YouTube na siłę tłumaczy. Koniec z oryginalnymi językami w filmach
Najcenniejszy okręt wojny. Jak USA przejęły skarb Hitlera?
Najcenniejszy okręt wojny. Jak USA przejęły skarb Hitlera?
Lipno: Rozegrano III Memoriał W. Witeckiego w tenisie ziemnym. Zdjęcia
Lipno: Rozegrano III Memoriał W. Witeckiego w tenisie ziemnym. Zdjęcia
Częstochowa: 28-latek groził matce śmiercią. Został aresztowany za znęcanie się nad kobietą i posiadanie narkotyków
Częstochowa: 28-latek groził matce śmiercią. Został aresztowany za znęcanie się nad kobietą i posiadanie narkotyków
Historia Brandona Swansona. Student wracał do domu i zniknął
Historia Brandona Swansona. Student wracał do domu i zniknął
Włocławek: Mieszkanka wystąpiła w teleturnieju "Idź na całość!"
Włocławek: Mieszkanka wystąpiła w teleturnieju "Idź na całość!"
Kraków: W ten weekend Park Jordana przejmują jogini
Kraków: W ten weekend Park Jordana przejmują jogini
4. liga podkarpacka. LKS Czeluśnica wygrywa pierwszy mecz
4. liga podkarpacka. LKS Czeluśnica wygrywa pierwszy mecz
Wyprzedaż w PlayStation Store. Jesienne Przygody czekają na graczy
Wyprzedaż w PlayStation Store. Jesienne Przygody czekają na graczy