Most w Santoku do rozbiórki. W dwa lata powstanie nowy
Po latach zapowiedzi i miesiącach czekania – jest nareszcie konkret. Stary most nad Notecią w Santoku zostanie rozebrany, a w jego miejsce powstanie nowa przeprawa. Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił właśnie przetarg na wykonanie prac budowlanych.
Most w Santoku od lat w fatalnym stanie. Czas na konkretną inwestycję
Od kilku lat most w Santoku w ciągu drogi wojewódzkiej nr 158 jest w złym stanie technicznym, co spowodowało wprowadzenie ograniczenia masy pojazdów i ruchu wahadłowego.
Już w 2022 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze przyznał, że ma w planach wyburzenie starego mostu i wybudowanie w jego miejscu nowego. Choć projekt nowego mostu był gotowy od dawna, przez długi czas brakowało pieniędzy na budowę.
W lutym 2025 roku wójt gminy Santok Józef Ludniewski mówił wprost: „Przetarg ruszy dopiero, gdy znajdziemy dofinansowanie”. W kwietniu zapowiadał już start prac latem.
Przetarg na budowę mostu ogłoszony. Firmy mają czas do 2 lipca
Teraz Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze ogłosił w końcu przetarg na „rozbiórkę starego i budowę nowego mostu w miejscowości Santok w ciągu drogi wojewódzkiej nr 158”. Chętne firmy mogą zgłaszać swoje oferty do środy 2 lipca.
Zakres robót obejmuje nowy most, objazd i przebudowę DW158
Zakres robót obejmuje rozbiórkę starego mostu, budowę mostu tymczasowego do obsługi ruchu w czasie prac, a następnie budowę nowego mostu łukowego. Przeprawa będzie spełniała wojskowe normy NATO. Do tego dochodzi przebudowa niemal 500 metrów drogi wojewódzkiej nr 158. Prace obejmują także zatokę autobusową, miejsca postojowe, chodniki, ciągi pieszo-rowerowe i przejazd gospodarczy.
Na czas budowy cały ruch pieszy i samochodowy zostanie przełożony na most tymczasowy, który stanie po zachodniej stronie obecnej przeprawy. Ruch będzie odbywał się wahadłowo, a dla pieszych przewidziano chodnik o szerokości 1,5 metra.
Nowa przeprawa przez Noteć. Most łukowy na mikropalach
Główna konstrukcja nowego mostu to jednoprzęsłowy łuk ze stalowymi belkami, pomostem z betonu i wieszakami. Całość oparta będzie na mikropalach bezwibracyjnych, z dodatkowym wzmocnieniem gruntu pod dojazdami.
Most będzie dostosowany do I klasy obciążeń oraz zgodny z normami STANAG 2021. W dokumentacji przewidziano także mury oporowe, odwodnienie, kanały kablowe i systemy dylatacyjne. Prace mają być prowadzone z użyciem barki i dźwigów.
Inwestycja drogowa w Santoku ma zakończyć się w 2027 roku
Zgodnie z dokumentacją przetargową, wykonawca będzie miał dokładnie 24 miesiące od podpisania umowy na zrealizowanie całej inwestycji. Po zakończeniu budowy nowej przeprawy rozebrany zostanie most tymczasowy, a teren wokół zostanie uporządkowany.