Nowa inwestycja na Lotnisku Chopina. Remont obecnej się nie opłaca
W tym artykule:
PAŻP podkreśliła, że wykonawca został wybrany w drodze przetargu nieograniczonego. Zadaniem wykonawcy jest wybudowanie wieży kontroli ruchu lotniczego TWR Warszawa wraz z infrastrukturą techniczną oraz zagospodarowaniem terenu przy Porcie Lotniczym Warszawa przy ul. Wieżowej w Warszawie na podstawie projektu budowlanego i projektu wykonawczego.
Wieża musi być generalnie wyremontowana
Agencja przypomniała, że projekt nowej wieży powstał w 2019 r., a pozwolenie na budowę zostało wydane w 2021 r.
– Inwestycja jest niezbędna z uwagi na fakt, że obecna wieża kontroli lotów TWR Warszawa wymaga pilnego remontu generalnego, który jednak nie powiększy powierzchni operacyjnej wymaganej dla obsługi ruchu lotniczego projektowanego dla Centralnego Portu Komunikacyjnego – podkreśliła PAŻP.
Jednak zamiast remontu będzie budowa nowego obiektu
Wyjaśniła, że remont generalny istniejącej wieży byłby kosztowny, a ponadto na czas jego trwania pojemność lotniska im. Chopina zostałaby istotnie ograniczona, "co byłoby fundamentalnym błędem hamującym rozwój rynku lotniczego w Polsce".
Dodatkowo, jak podała PAŻP, generalny remont oraz koszty przystosowania potencjalnej nowej powierzchni sięgnęłyby co najmniej połowy kosztów realizacji nowej inwestycji.
Dlaczego nowa wieża jest potrzebna?
W komunikacie zaznaczono, że bez budowy nowej wieży kontroli ruchu w Warszawie linie lotnicze, poza utraconymi przychodami z obecnego ruchu, nie miałyby szans zwiększyć liczby prowadzonych operacji na lotnisku im. Chopina w Warszawie.
Jednocześnie PAŻP poinformowała, że opracowuje koncepcję wykorzystania budynku i pomieszczeń nowej wieży w przypadku pełnego zamknięcia i likwidacji lotniska Chopina po uruchomieniu CPK.
PAŻP m.in. odpowiada za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą. Sprawuje nadzór np. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie.
Źródło: PAP