Nowe inwestycje drogowe. Podpisano umowy na pół miliarda złotych
Te trzy zadania mają w sposób rewolucyjny zmienić sieć komunikacyjną Pomorza Zachodniego i dostały finansowanie. Dziś podpisano umowy na 429 mln zł. Dlaczego są takie ważne?
- Usprawnią dojazd do Szczecina, dojazd do granicy polsko-niemieckiej, ale również są początkiem największej inwestycji - nie tylko dla Szczecina i Pomorza, ale także w skali kraju, a więc budowy zachodniej obwodnicy Szczecina tzw. ZOŚ-ki - mówił chwilę po podpisaniu umowy na finansowanie tych inwestycji Stanisław Bukowiec, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu w Ministerstwie Infrastruktury. - To zadanie, którego najważniejszym elementem, najbardziej skomplikowanym, ale również takim, który nie ma precedensu w skali kraju, jest pięciokilometrowy odcinek tunelu pod Odrą.
Stanisław Bukowiec dodał też, że wszystkie inwestycje mają poprawić nie tylko komunikację, ale również bezpieczeństwo na drogach w tym regionie.
- Zarówno mieszkańcom Szczecina, regionu, ale również turystom, którzy przybywają tutaj z całego kraju - mówił wiceminister.
Przypomniał, że na polskich drogach coraz częściej pojawiają się samochody z Czech, bo nowo otwarte odcinki S3 powodują, że łatwiej im się dostać na Pomorze Zachodnie z południa Europy. Zaznaczył także, że w tej chwili GDDKiA realizuje również ważny odcinek drogi ekspresowej między Szczecinem i Wałczem, że trwają przygotowania do budowy dziewięciu obwodnic.
- To dziewięć inwestycji realizowanych w ramach rządowego programu 100 obwodnic - podkreślił wiceminister i podał daty oddania do użytku nowych dróg. - W maju 2027 roku planujemy oddanie do użytku wiaduktu na A6 z możliwością zawracania na autostradę, w lipcu 2028 roku zakończenie ponad 8-kilometrów obwodnic Warzymic, Przecławia i Kołbaskowa.
Z kolei Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury podkreślił, że budowa węzła w Kołbaskowie to początek zachodniej obwodnicy Szczecina.
- Bo to właśnie w tym miejscu będzie można - przejeżdżając w stronę ZOŚ-ki - włączyć się przez ring - mówił wiceminister Marchewka. - Ma być to największy węzeł na całym szczecińskim ringu, a w sumie będzie to największy węzeł w całym województwie zachodniopomorskim, do tego węzeł trzypoziomowy.
Zaznaczył również, że trzy inwestycje - obwodnica Kołbaskowa, wiadukt, czyli tak zwana zawrotka tuż przy granicy polsko-niemieckiej i trzypoziomowy węzeł to jeden projekt, choć trzy różne inwestycje, które tworzą całe połączenie komunikacyjne w tym regionie. Zdradził, że w tej chwili trwa już analiza ofert na wykonanie inwestycji, które zostały zgłoszone w przetargu.
- Niektóre są droższe niż planowany projekt, ale chcę podkreślić, że zachodnia obwodnica Szczecina to projekt priorytetowy, kluczowy dla naszego ministerstwa i po rozstrzygnięciu wszystkich proceduralnych spraw będziemy podejmować kolejne kroki, by ZOŚ-ka została wybudowana - mówił Marchewka. - A dzisiejsza inwestycja jest pierwszym krokiem w tę stronę, bo to właśnie tutaj, z tego węzła będzie zaczynać się zachodnia obwodnica Szczecina.
Natomiast Shivan Fate starosta policki zauważył, że te inwestycje wpisują się w policką politykę rozwoju dotyczącą zakładów chemicznych, portu w Policach.
- W ten sposób powstanie hub logistyczny na naszym terenie - powiedział.
Z kolei Łukasz Lender z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapewnił, że trzy zapowiadane dziś inwestycje rozpoczną się bardzo szybko.
- Mamy już decyzje, wykonane badania geologiczne, dlatego w ciągu 30 dni mamy zamiar przekazać plac budowy i we wrześniu rozpocząć samą budowę - powiedział i zapowiedział zakończenie ich w ciągu 27 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych (węzeł trzypoziomowy), natomiast 17 miesięcy ma potrwać budowa przy granicy. W ramach tego zadania połączymy Rondo Hakena z autostradą A6, ale na przebiegu pomiędzy węzłem Kołbaskowo i węzłem Szczecin Południe, oddalonym o półtora kilometra, będą aż dwie jezdnie po cztery pasy ruchu.
Zaznaczył również, że węzeł Kołbaskowo jest w taki sposób zaprojektowany, żeby spełniał wymagania dla największych obciążeń ruchu.
GDDKiA zapowiedziała już też zmianę organizacji ruchu na czas trwania budowy, czyli wyprowadzenie całkowitego ruchu tranzytowego w Kołbaskowie. Ma powstać tam droga jednojezdniowa, ale z całkowicie nowym przebiegiem, ominie od wschodu miejscowość Kołbaskowo.
- A do granicy w Rosówku będzie można dojechać z ominięciem miejscowości - powiedział Łukasz Lender.