Nowe przepisy od września. Rodzice tych dzieci odetchną z ulgą
W tym artykule:
Zgodnie z podpisanym rozporządzeniem dzieci, które w trakcie roku szkolnego otrzymają nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego — ze względu na zmianę diagnozy lub pojawienie się niepełnosprawności sprzężonych — będą mogły kontynuować naukę w oddziale specjalnym, gdzie rozpoczęły rok szkolny. Wymagać to będzie jedynie wniosku rodziców (lub pełnoletniego ucznia), złożonego w ustalonej formie w danym przedszkolu lub szkole.
Dotyczy to zarówno oddziałów w placówkach specjalnych, jak i tych funkcjonujących w szkołach ogólnodostępnych i przedszkolach.
Limity dla lepszej organizacji pracy
Wprowadzone przepisy precyzują, że do oddziału specjalnego może zostać włączone maksymalnie dwoje dzieci z nowymi orzeczeniami uzyskanymi w trakcie roku szkolnego. Rozwiązanie to ma na celu ograniczenie trudności organizacyjnych, jakie mogłyby się pojawić przy większej liczbie takich przypadków, zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów.
Ponadto oddział specjalny będzie mógł funkcjonować w dotychczasowym składzie do końca bieżącego roku szkolnego, niezależnie od zmian w dokumentacji.
Nowelizacja obejmuje również inne formy zajęć — świetlicowe, internackie oraz edukacyjne w klasach łączonych. Uczniowie z nowym orzeczeniem będą mogli korzystać z nich na dotychczasowych zasadach.
W odpowiedzi na postulaty szkół specjalnych
Ministerstwo Edukacji uwzględniło również głosy płynące ze środowiska dyrektorów szkół specjalnych. Nowe przepisy pozwalają na tworzenie wspólnych oddziałów dla uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w których jedną z nich jest właśnie niepełnosprawność intelektualna w takim stopniu.
W podobnych przypadkach liczba dzieci w oddziale nie będzie mogła przekroczyć czterech. Ma to zapewnić odpowiednie warunki nauczania oraz indywidualne podejście do potrzeb każdego ucznia.
Krok ku elastyczniejszej edukacji
Nowelizacja rozporządzenia to element szerszego projektu deregulacyjnego, którego celem jest uproszczenie przepisów oraz dostosowanie ich do realiów pracy szkół. Dzięki tym zmianom możliwa będzie płynniejsza kontynuacja nauki dzieci z nowymi orzeczeniami, bez konieczności reorganizacji zajęć czy zmiany placówki w trakcie roku.
Nowe regulacje wchodzą w życie z dniem 1 września 2025 r. i mają szansę realnie wpłynąć na poprawę jakości kształcenia specjalnego w Polsce.