WAŻNE
TERAZ

MSWiA potwierdza incydent. Rosyjski kuter przy rurociągu

Nowy Sącz: Pamiętacie jeszcze jak jeździł po sądeckich ulicach? Autosan odrestaurowany przez miłośników starych autobusów

Galicyjskie Stowarzyszenie Miłośników Komunikacji we współpracy z MPK Nowy Sącz od lat dba o to, aby mieszkańcy miasta nie zapomnieli jakie autobusy kiedyś jeździły po sądeckich ulicach. Do zabytkowego taboru Stowarzyszenia - Jelcza M11 i Autosanu H9-35 dołączył po generalnym remoncie Autosan H6-20.
Autosan H6-20 w KościerzynieAutosan H6-20 w Kościerzynie (zdjęcie ilustracyjne)
Źródło zdjęć: © Wikipedia | Copyright 2008, Yusek
Klaudia Kulak

Historia autobusu H6-20

Te autosany mają niezwykle ciekawą historię. W latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych większa dostępność prywatnych samochodów przyczyniła się do tego, że miejskie autobusy po prostu miały mniej pasażerów.

W odpowiedzią na kryzys korzystania z komunikacji miejskiej była produkcja mniejszych autobusów, które przy okazji generowały mniejsze koszty. Propozycją dla miejskich przedsiębiorstw komunikacji był mały zielony autosan.

Wysokopodłogowy autobus mógł zabrać 32 pasażerów, w tym 18 na miejscach siedzących. Kierowca mógł wsiąść do autobusu przez osobne drzwi, a miejsce dla niego nie było całkowicie zabudowane od pasażerów. Oddzielała go jedynie poręcz i niska płyta pilśniowa.

Jak czytamy na stronie GSMK, do Nowego Sącza pierwszy Autosan H6 dotarł początkiem 1996 r. Obsługiwał wieczorne kursy linii 5, a rano stworzoną dla niego linię A (kilkukrotnie wydłużaną, obecnie 42).

- Jego liniowa służba nie trwała jednak długo bowiem już w 1997 r. został przeniesiony do obsługi pogotowia technicznego (liniowego). Łącznie w MPK Nowy Sącz służyło 8 Autosanów H6-20. Ostatni kurs #27 odbył na linii 8 4.09.2012r. i został zachowany - informuje MPK .

Zachowany egzemplarz odzyskał dawny blask

Wyremontowany autosan na początku 2008 roku, po 11 latach użytkowania, przekroczył magiczną liczbę miliona przejechanych kilometrów bez remontu. Został wprowadzony w 1994 roku, a łącznie wyprodukowano około 200 sztuk, z czego do Nowego Sącza trafiło 8 egzemplarzy.

Ostatni kurs Autosana H6-20 z numerem taborowym #27 na linii 8 odbyły się 4 września 2012 roku, a potem został zakupiony i przyjęty na stan GSMK dnia 21.11.2012r.

Wybrane dla Ciebie

Radom: Trzy wypadki drogowe. W sumie cztery osoby zostały ranne
Radom: Trzy wypadki drogowe. W sumie cztery osoby zostały ranne
Reformy Rakowskiego. Inflacja, kolejki i puste sklepy
Reformy Rakowskiego. Inflacja, kolejki i puste sklepy
Rybnik: Hallera nieprzejezdna dłużej niż planowano. Przeciąga się rozbiórka kamienicy
Rybnik: Hallera nieprzejezdna dłużej niż planowano. Przeciąga się rozbiórka kamienicy
Przysucha: Znalezisko grzybiarzy. Niewybuchy z czasów II wojny światowej
Przysucha: Znalezisko grzybiarzy. Niewybuchy z czasów II wojny światowej
Kutno: Wyjątkowe wyróżnienie dla Muzeum Pałac Saski
Kutno: Wyjątkowe wyróżnienie dla Muzeum Pałac Saski
Powiat proszowicki: Edukacja zdrowotna. Rodzice uczniów podzieleni
Powiat proszowicki: Edukacja zdrowotna. Rodzice uczniów podzieleni
Bydgoszcz: Pod jednym z wiaduktów powstaje nowy mural
Bydgoszcz: Pod jednym z wiaduktów powstaje nowy mural
Szczecinek: Kiedyś była tu sala bankietowa. Teraz w jej miejsce stanie budynek mieszkalny
Szczecinek: Kiedyś była tu sala bankietowa. Teraz w jej miejsce stanie budynek mieszkalny
Bydgoszcz: UKW wkracza w jubileuszowy rok akademicki z nowym logiem
Bydgoszcz: UKW wkracza w jubileuszowy rok akademicki z nowym logiem
Gdynia: Groźny pożar budynku mieszkalnego. Jedna osoba została ranna
Gdynia: Groźny pożar budynku mieszkalnego. Jedna osoba została ranna
Środa Wielkopolska: Płacili cudzą kartą w sklepach. Wpadli w ręce policjantów. Usłyszeli łącznie dziesięć zarzutów
Środa Wielkopolska: Płacili cudzą kartą w sklepach. Wpadli w ręce policjantów. Usłyszeli łącznie dziesięć zarzutów
Dlaczego liście roślin żółkną? Najczęstsze przyczyny i sposoby ratowania
Dlaczego liście roślin żółkną? Najczęstsze przyczyny i sposoby ratowania