Obawy na Targowisku Miejskim w Toruniu. Zniknie parking, będzie przeprowadzka
Budowa trasy staromostowej w centrum Torunia: "dziki" parking do likwidacji
U zbiegu ulic Sportowej i Dekerta oraz alei 700-lecia Torunia, czyli trasy staromostowej funkcjonuje "dziki" parking. Samochody zostawiają tu przede wszystkim klienci znajdującego się obok Targowiska Miejskiego. Parking znajduje się na terenie pełnym wybojów, po deszczu tworzą się tu wielkie kałuże, ale cieszy się wielkim zainteresowaniem w dni targowe, czyli we wtorki, a głównie w piątki i soboty. Ciasno jest tu w godzinach porannych i przedpołudniowych. Dla wielu atutem tego miejsca jest darmowy postój.
Od poniedziałku 30 czerwca teren ten będzie niedostępny jako parking. Ma to związek z budową odcinka trasy staromostowej między Osiedlem Młodych a ulicą Dekerta. Wykonawca inwestycji, którym jest firma Balzola, zapowiada, że w najbliższych kilku tygodniach prace będą prowadzone na wielu frontach.
- Będziemy wykonywać podbudowy oraz obramowanie jezdni, chodników, parkingów i dróg rowerowych - wyjaśnia Wojciech Krajewski, kierownik budowy z firmy Balzola Polska. - Będą prowadzone również prace przy budowie kanału technologicznego oraz oświetlenia drogowego. W związku z tym zostanie zamknięty dla ruchu gruntowy teren, od strony wejścia na targowisko przy ulicy Sportowej. Będzie na nim magazynowany materiał, który zostanie wykorzystany do wykonania nasypu pod jezdnię od strony ulicy Dekerta. Samo wejście na targowisko od strony cmentarza św. Jerzego będzie zachowane.
Niepokój handlowców z targowiska w Toruniu: powodem brak parkingu
Perspektywa zamknięcia "dzikiego" parkingu bardzo niepokoi handlowców z targowiska.
- Owszem, można przyjechać na zakupy autobusem czy tramwajem. Wielu klientów decyduje się jednak na samochód. Zwłaszcza ci, którzy robią duże zakupy. Boimy się, że wobec problemu z parkowaniem poszukają sobie innego miejsca, w którym je zrobią. Możemy ich definitywnie stracić. Boimy się, bo żyjemy z tego, co sprzedamy na targowisku - mówi jeden z handlowców (imię i nazwisko do wiad. red.).
Sytuacja na obecnym etapie budowy odcinka trasy staromostowej jest trudna, bo niedostępne są także miejsca postojowe w alei 700-lecia Torunia, na wysokości wieżowców Osiedla Młodych. W zasadzie nie ma ich na ulicach wokół targowiska, czyli w praktyce: ulicach Dekerta, Sportowej, Gałczyńskiego i na "ślepym" fragmencie Szosy Chełmińskiej. Są non stop zastawione autami. Do dyspozycji kierowców są parkingi po wschodniej stronie Targowiska Miejskiego, przy Szosie Chełmińskiej. Tu miejsca są płatne i w dni targowe trudno znaleźć wolne.
Co na to administrator targowiska, którym jest miejska spółka Urbitor?
- Kilka miesięcy temu od strony Uniwersamu urządziliśmy tymczasowy, nieduży parking dla samochodów handlowców - mówi Rafał Lachowicz, prezes spółki Urbitor. - Chcielibyśmy go nieco powiększyć. Tam mogliby parkować kolejni handlowcy, dzięki czemu uwolnionych zostanie trochę miejsc postojowych wokół targowiska. Analizujemy sytuację, szukamy rozwiązań. Miasto udostępniło parking przy Cinema City. Trzeba pamiętać, że targowisko jest w specyficznym miejscu, w centrum miasta, gdzie nie ma wolnych gruntów pod tymczasowy parking. Przy takiej inwestycji jak budowa trasy staromostowej utrudnień nie unikniemy. Jest ona jednak tak prowadzona, by były jak najkrótsze.
Na likwidacji "dzikiego" parkingu zmiany na i przy Targowisku Miejskim, w związku z budową trasy staromostowej, się nie kończą. Od 28 lipca wyłączony z użytkowania zostanie północno-zachodnim narożnik rynku. Handlowcy mający tu stoiska, zostaną przeniesieni w inne miejsca na targowisku. Na stare już nie wrócą, bo ta część rynku jest potrzebna pod otoczenie trasy.
Budowa trasy staromostowej w centrum Torunia: oto zakres, terminy i koszt
Przypomnijmy, że budowa odcinka trasy staromostowej rozpoczęła się na początku lutego obecnego roku, z dziewięciomiesięcznym opóźnieniem. Powodem były dodatkowe konsultacje społeczne. W ich efekcie trasa między ulicami Dekerta a Gałczyńskiego będzie miała dwie jezdnie - każda po jednym pasie, a nie po dwa, jak początkowo planowano.
Na dobre budowa rozpoczęła się w marcu. Wcześniej trwała wycinka drzew - wycięto ich o 69 więcej niż planowano.
Pierwotny termin zakończenia budowy odcinka trasy staromostowej w centrum Torunia, czyli listopad 2025 roku, od dawna jest nierealny. Arteria powinna być gotowa za rok. Wartość inwestycji to około 18,2 miliona złotych brutto.