Pechowa inauguracja przystanku Radom Wschodni. Windy i schody ruchome nieczynne
Nie działały windy i schody ruchome. Start przystanku Radom Wschodni z problemami
Przystanek kolejowy Radom Wschodni został otwarty oficjalnie w piątek, 27 czerwca, ale od razu zapowiedziano, że pierwszy pociąg zatrzyma się na nim w poniedziałek, 30 czerwca w nocy. Pasjonaci podróżowania koleją redagujący stronę "Klub Miłośników Kolei – Kolei na Radom" zadali sobie trud, aby wybrać się w pierwszą historyczną podróż z zatrzymaniem pociągu na nowym przystanku i... od razu wpadka.
Oto relacja: "Pierwsze zatrzymanie pociągu na Radomiu Wschodnim za nami. Co prawda skład przyjechał z ponad 90 minutowym opóźnieniem, ale przyjechał. Przyczyną opóźnienia była awaria jednostki Newag, którą trzeba było na szybko zastąpić sprawdzonym EN57. O 2:15 żadnych oficjeli nie było. Południowe schody ruchome (zjazdowe) były nieczynne, windy, zarówno te miejskie na wiadukt, jak i te kolejowe prowadzące na peron, jeszcze nie działały. Sam przystanek ładny i funkcjonalny, czekamy na zatrzymania z kierunku Dęblina."
Sprawdziliśmy po godzinie 13 w poniedziałek. Windy wciąż nie działały, również ta, którą teoretycznie mogliby dostać się na wiadukt rowerzyści z poziomu ulicy, a nie peronu wyspowego. Schody od strony północnej działały, od południowej tylko te, które wiozą pasażerów do góry. Pociąg do Warszawy Gdańskiej o 13:23 przyjechał punktualnie, nikt z niego nie wysiadł i nikt do niego nie wsiadł. Działała bardzo dobrze informacja kolejowa. Przy okazji warto podać pewną przestrogę – na razie na przystanku nie zatrzymują się pociągi PKP Intercity. Trzeba uważać na peronie, bo pociągi te mkną w tym miejscu z dużą prędkością.
Nowy przystanek z dużym potencjałem
Przystanek kolejowy Radom Wschodni ma jeden peron wyspowy, dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz pasażerów z ciężkimi bagażami. Dostęp z peronu na wiadukt drogowy jest możliwy poprzez schody stałe, ruchome oraz windy.
Nowy obiekt jest wyposażony między innymi w wiaty i ławki. Poruszanie się ułatwiają czytelne oznakowania, elektroniczne wyświetlacze i gabloty z rozkładem jazdy, tablice informacyjne. Jest LED-owe oświetlenie, nagłośnienie i monitoring. Dla osób niewidomych i niedowidzących są ścieżki naprowadzające na powierzchni peronu.
Na razie na przystanku będzie zatrzymywało się 50 pociągów Kolei Mazowieckich dziennie. W przyszłości mają się tam także zatrzymywać składy innych przewoźników, w tym przede wszystkim PKP Intercity. Będzie to możliwe po opracowaniu nowej organizacji ruchu na dość zatłoczonej trasie kolejowej numer 8. Jeszcze przed rozpoczęciem budowy wiaduktu i przystanku, kolejarze przebudowali rozjazdy, tak aby na przystanku Radom Wschodni mogły zatrzymywać się także pociągi jadące w stronę Dęblina i Lublina. Na taką możliwość również trzeba jeszcze poczekać.