Ogólnopolska akcja policji. Termin nie jest przypadkowy

Yanosik, Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji oraz Screen Network S.A. ponownie realizują wspólne działania w ramach kampanii "Zapnij pasy – poczuj uścisk bezpieczeństwa". Tegoroczna akcja rozpoczyna się 27 czerwca i ma na celu przypomnienie kierowcom oraz pasażerom o obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa.

Konkurs "Policjant ruchu drogowego" w praktyceAkcja „Zapnij pasy – poczuj uścisk bezpieczeństwa” rozpocznie się 27 czerwca i potrwa do 5 września tego roku.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Małgorzata Genca
Mariusz Michalak

Pasy bezpieczeństwa - ponadczasowy wynalazek, który ratuje życie

Po raz pierwszy zastosowano je w samochodach w latach 50. XX wieku. Wcześniej, w latach 20. XX wieku sprawdzały się w samolotach.

W Polsce obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa dla kierowców wprowadzono w 1983 roku, dla pozostałych pasażerów w 1991 roku. I choć od tego momentu mijają już 34 lata, wciąż wiele osób ignoruje ten przepis.

Dlatego, Yanosik wraz z Komendą Główną Policji i Screen Network S.A. apelują „Zapnij pasy – poczuj uścisk bezpieczeństwa” w cyklicznej akcji informacyjno-edukacyjnej. Jej celem jest uświadomienie kierowcom i pasażerom pojazdów, jak ważne jest zapinanie pasów bezpieczeństwa podczas każdej podróży autem.

Akcja "Zapnij pasy – poczuj uścisk bezpieczeństwa"

Akcja „Zapnij pasy – poczuj uścisk bezpieczeństwa” rozpocznie się 27 czerwca i potrwa do 5 września tego roku. Termin nie jest przypadkowy. Rozpoczynają się wakacje, które są jednym z najniebezpieczniejszych okresów na drogach w całym roku. Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji w 2024 roku odnotowało najwięcej wypadków drogowych od maja do października (10 548). Zginęło w nich 1 066 osób, a rannych zostało 14 546.

Akcja „Zapnij pasy – poczuj uścisk bezpieczeństwa” to element kompleksowych działań funkcjonariuszy policji pod hasłem „Bezpieczne wakacje”.

Nie tylko policja będzie czuwać nad podróżującymi w sezonie wakacyjnym. Yanosik, w ramach wspólnych działań, uruchomi w aplikacji specjalny quiz, zawierający pytania z zakresu bezpiecznej jazdy i przepisów ruchu drogowego.

Jak skuteczne są pasy bezpieczeństwa?

Zapięte pasy bezpieczeństwa zmniejszają ryzyko śmierci lub poważnych obrażeń o około 60% u osób na przednich siedzeniach oraz o 44% u pasażerów na tylnych siedzeniach - informuje raport European Road Safety Observatory (ERSO). Prawidłowo zapięte pasy utrzymują ciało w fotelu w momencie uderzenia pojazdu w przeszkodę, a podczas dachowania zatrzymują je w bezpiecznej pozycji.

ERSO alarmuje, że choć wskaźnik zapinania pasów bezpieczeństwa wśród osób na przednich siedzeniach wynosi ponad 95% w większości krajów Unii Europejskiej, to jest znacznie niższy wśród pasażerów na tylnych siedzeniach i waha się między 70-98%.

A właśnie osoby siedzące na tylnej kanapie bez zapiętych pasów bezpieczeństwa stanowią śmiertelne zagrożenie dla tych, którzy znajdują się z przodu i mają zapięte pasy. W chwili wypadku siła uderzenia sprawi, że staną się one „pociskiem”, co nie tylko zwiększy ryzyko obrażeń u osób z przednich foteli, ale nawet podwoi ryzyko ich śmierci.

ERSO szacuje, że każdego roku w Unii Europejskiej nawet 900 osób mogłoby uniknąć śmierci, gdyby 99% pasażerów zapinało pasy bezpieczeństwa.

Jak prawidłowo zapiąć pasy bezpieczeństwa?

Warunkiem prawidłowego działania pasów bezpieczeństwa jest odpowiednie ich ułożenie. Muszą mieć dobraną wysokość, przylegać do ciała i nie mogą być poskręcane. Zwłaszcza przyleganie do ciała jest niezwykle istotne. Luz między ciałem a pasem powoduje, że podczas kolizji czołowej ciało przesuwające się do przodu z ogromną prędkością najpierw uderza w pasy a dopiero potem zostaje przez nie zatrzymane. Takie uderzenie może powodować nawet złamanie żeber albo obrażenia w jamie brzusznej.

Dlatego powszechnie stosuje się obecnie napinacze pasów bezpieczeństwa, które podczas wypadku dociągają pasy do ciała. Muszą działać szybko, więc uruchamiane są pirotechnicznie. Pierwsze napinacze zastosował Mercedes w 1980 r., ale upowszechniły się one dopiero w latach 90. Pasy bezpieczeństwa są sukcesywnie doskonalone, by zapewniały jak najlepszą ochronę. W niektórych rozwiązaniach tuż po zapięciu zaciskają się chwilowo na ciele a potem znowu luzują.

Przygotowane są dzięki temu do odpowiedniego naprężenia podczas wypadku. W najnowszych konstrukcjach pasy w tylnym rzędzie siedzeń mają w najbardziej newralgicznej części (odcinek piersiowy) rodzaj poduszek powietrznych, które zapobiegają obrażeniom powodowanym przez pasy.

Mandat za niezapięte pasy bezpieczeństwa

W Polsce za brak zapiętych pasów bezpieczeństwa kierowca może otrzymać mandat w wysokości 100 zł oraz 5 punktów karnych.

Karane jest także kierowanie pojazdem, w którym znajdują się pasażerowie z niezapiętymi pasami bezpieczeństwa – za tę praktykę można otrzymać mandat 100 zł i 5 punktów karnych (za jedną osobę) lub 8 punktów karnych (za więcej niż jedną osobę).

Niedozwolone jest także niestosowanie się do przepisów regulujących bezpieczne przewożenie najmłodszych. W takiej sytuacji kierowca otrzyma mandat 300 zł i 5 punktów karnych za jedno dziecko, 10 punktów karnych za dwoje i 15 punktów za więcej niż dwoje.

Jednak najwyższą ceną za niezapięcie pasów bezpieczeństwa może być czyjeś – a nawet własne – życie. Akcja „Zapnij pasy – poczuj uścisk bezpieczeństwa” niesie ważny apel do kierowców i pasażerów, by nie lekceważyć podstawowych zasad bezpieczeństwa i każdą podróż rozpoczynać od zapięcia pasów.

Wybrane dla Ciebie
Biorę marchewkę, dodaję śmietanę i czosnek. 5 minut i surówka gotowa
Biorę marchewkę, dodaję śmietanę i czosnek. 5 minut i surówka gotowa
Włoszczowa: 59-latka padła ofiarą oszustów. Straciła 350 tys. zł
Włoszczowa: 59-latka padła ofiarą oszustów. Straciła 350 tys. zł
Duch służby pozostaje niezmienny. 107. rocznica ustanowienia Sztabu Generalnego Wojska Polskiego
Duch służby pozostaje niezmienny. 107. rocznica ustanowienia Sztabu Generalnego Wojska Polskiego
Kalisz: Nocne zwiedzanie ratusza. Nie zabrakło mrocznych historii
Kalisz: Nocne zwiedzanie ratusza. Nie zabrakło mrocznych historii
Czarodziej w bramce i żelazna defensywa JKH. Mają patent na Unię
Czarodziej w bramce i żelazna defensywa JKH. Mają patent na Unię
Pleszew: Tak się "Staszek" bawi. Uczniowie LO tanecznym krokiem weszli w kolejny etap nauki
Pleszew: Tak się "Staszek" bawi. Uczniowie LO tanecznym krokiem weszli w kolejny etap nauki
ECB Zagłębie Sosnowiec wygrało z Polonią Bytom. Komplet widzów na Stadionie Zimowym świętował powrót na fotel lidera
ECB Zagłębie Sosnowiec wygrało z Polonią Bytom. Komplet widzów na Stadionie Zimowym świętował powrót na fotel lidera
Rzeszów: Grasz w szachy? Zgłoś się do udziału w mistrzostwach
Rzeszów: Grasz w szachy? Zgłoś się do udziału w mistrzostwach
Gracze na Steam czekali na to 549 dni. Kontrowersyjne zabezpieczanie Denuvo zniknęło z postapokaliptycznej gry "Dead Island 2"
Gracze na Steam czekali na to 549 dni. Kontrowersyjne zabezpieczanie Denuvo zniknęło z postapokaliptycznej gry "Dead Island 2"
Unia Oświęcim zatrzymana przez JKH GKS Jastrzębie. Porażka oświęcimian po dwóch prestiżowych sukcesach kosztowała ich utratę fotela lidera
Unia Oświęcim zatrzymana przez JKH GKS Jastrzębie. Porażka oświęcimian po dwóch prestiżowych sukcesach kosztowała ich utratę fotela lidera
Inowrocław: V Bieg o Zachodzie Słońca w Solankach
Inowrocław: V Bieg o Zachodzie Słońca w Solankach
ECB Zagłębie Sosnowiec-Polonia Bytom. Zacięty bój dawnych mistrzów. Komplet widzów na Stadionie Zimowym świętował powrót na fotel lidera
ECB Zagłębie Sosnowiec-Polonia Bytom. Zacięty bój dawnych mistrzów. Komplet widzów na Stadionie Zimowym świętował powrót na fotel lidera