Oświęcim: Otwarto nowy odcinek S1 wraz z częścią obwodnicy
W tym artykule:
Otwarto odcinek S1 wraz z częścią obwodnicy Oświęcimia
Na blisko 16-kilometrowym odcinku S1 Oświęcim - Dankowice wybudowane zostały trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze.
- Na naszych oczach urzeczywistnia się wieloletnie marzenie o drodze S1 w nowym śladzie. Odcinek, który został już wybudowany, ma 15 kilometrów - powiedział Wojewoda Śląski Marek Wójcik. - Kolejne odcinki będą oddane do użytku do końca roku. Cała inwestycja zostanie ukończona na przełomie 2026 i 2027 roku - dodał.
W ramach budowy jezdni głównej powstało 18 obiektów inżynierskich, w tym:
- pięć obiektów mostowych,
- siedem wiaduktów drogowych,
- dwa wiadukty kolejowe,
- estakada,
- dwa zespolone, dolne przejścia dla dużych oraz średnich zwierząt,
- kładka dla pieszych.
- Dwa z tych obiektów zasługują na szczególną uwagę. Pierwszy to estakada na jezdni w stronę Bielska-Białej o długości ponad 480 m (na jezdni w kierunku Mysłowic jest o niecałe 20 m krótsza). Przeprowadza ona drogę ekspresową m.in. nad dwutorową linią kolejową nr 93 Trzebinia - Zebrzydowice, przejściem dla zwierząt średnich, terenem stawu Tesznowiec oraz drogą powiatową relacji Jawiszowice - Kaniów - wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Estakada powstała jako sprężony, 10-przęsłowy obiekt o przekroju skrzynkowym. Wykonana została w technologii nasuwu 20 segmentów.
- Drugi obiekt, na który warto zwrócić uwagę, to most drogowy o długości 224 m, który przeprowadza drogę ekspresową nad korytem Wisły oraz przejściem dolnym dla dużych zwierząt. Wykonaliśmy go w technologii nawisowej - podkreśla GDDKiA. - Ponadto zbudowaliśmy siedem przejść dla płazów, sześć przepustów drogowych o funkcji przejść dla zwierząt, a także 17 zbiorników retencyjnych. Funkcję rozrodczą dla płazów spełnia łącznie 21 zbiorników, z czego pięć to zbiorniki zastępcze - wylicza.
Obwodnica Oświęcimia
W grudniu 2024 r. udostępniona została pierwsza, wschodnia część obwodnicy Oświęcimia. Fragment o długości 2,2 km połączył ronda na ul. Zatorskiej i ul. Jagiełły, pozwalając na szybszy przejazd z przemysłowej części miasta w kierunku Kęt.
Drugi odcinek to udostępniona właśnie trasa od węzła Oświęcim na drodze ekspresowej S1 do ronda w Pławach o długości 4,2 km.
S1 i DK44 są ze sobą ściśle powiązane - zjazd z S1 będzie na razie możliwy jedynie na węźle Oświęcim w kierunku miasta.
- Dalszy przebieg S1 jest jeszcze w budowie. Przewidujemy, że odcinek Bieruń - Oświęcim będzie przejezdny pod koniec tego roku. Dlatego też na razie fragment obwodnicy między węzłem Oświęcim a rondem w Pławach udostępnimy kierowcom jedynie częściowo, na zasadzie tymczasowej organizacji ruchu - podkreśla GDDKiA.
Tymczasowo dla pojazdów do 3,5 t
Nowo oddana trasa S1 będzie tymczasowo dostępna wyłącznie dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. Takie rozwiązanie potrwa do czasu ukończenia budowy sąsiednich odcinków S1, tj. Oświęcim - Bieruń i Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów.
Ponad 4-kilometrowy odcinek obwodnicy będzie również dostępny tylko dla kierowców samochodów o wadze do 3,5 t, którzy będą wyjeżdżać z Oświęcimia, Brzezinki i Pław. Wjadą oni na tę trasę poprzez rondo na ul. Wojewódzkiej i pojadą na zachód przez most na Wiśle do ronda na ul. Wolskiej w Jedlinie. Stąd będą mogli podróżować dalej do Woli, Jedliny lub do węzła Oświęcim na drodze ekspresowej S1, prowadzącej do Woli i Brzeszcz.
Samochody jadące od strony S1 zjadą na węźle Oświęcim i dojadą 1400-metrowym odcinkiem obwodnicy do ronda na ul. Wolskiej, skąd będą mogły przejechać w prawo do Woli lub w lewo do Jedliny. Nie będzie możliwości podróży na wprost, przez most na Wiśle w kierunku Oświęcimia. Takie rozwiązanie zostało przygotowane we współpracy z lokalnymi samorządami. Układ dróg lokalnych nie jest bowiem w stanie przyjąć takiej liczby samochodów, która mogłaby potencjalnie zjeżdżać z trasy S1, gdyby został udostępniony przejazd do miasta.
Dalsze kroki
Pozostała część drogi ekspresowej S1 do Dankowic zostanie oddana do ruchu pod koniec tego roku wraz z dwoma sąsiednimi odcinkami. Pierwszy to Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów, czyli połączenie z funkcjonującą S1 w kierunku granicy ze Słowacją. Drugi to Bieruń - Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia, który według zapowiedzi GDDKiA zostanie w tym roku oddany do ruchu na zasadzie przejezdności i połączenia z DK44 (całkowite zakończenie prac nastąpi w III kwartale 2026 r.).
- Pozwoli to na zniesienie ograniczenia ruchu dla pojazdów powyżej 3,5 t na S1. Pozostanie ono jedynie na odcinku DK44 przechodzącym przez Oświęcim, ale tylko do momentu oddania ostatniej części obwodnicy tego miasta. Szacujemy, że prace na tym odcinku zakończymy w połowie 2026 r. - wyjaśnia GDDKiA.
Z kolei w połowie 2027 r. planowane jest zakończenie prac na ostatnim z czterech odcinków S1, tj. Mysłowice - Bieruń. Wtedy dostępna będzie już cała S1 od Mysłowic do granicy ze Słowacją. Wydłużenie czasu realizacji odcinków od Mysłowic do Oświęcimia wynika z przedłużających się procedur związanych z uzyskaniem decyzji administracyjnych. Wykonawcy złożyli także roszczenia terminowe z powodu niesprzyjających warunków pogodowych i ich skutków, a także powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r.
Budowa drogi ekspresowej S1 od Oświęcimia przez Dankowice do węzła Bielsko-Biała Hałcnów jest współfinansowana ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Łączna wartość dofinansowania z UE (do 31 grudnia 2023 r. w ramach POIiŚ, natomiast od 1 stycznia 2024 r. w ramach FEnIKS) wynosi 1 022 178 331,96 zł. Pierwotna wartość umowy to blisko 990 mln zł. Po wprowadzonych zmianach kontraktowych oraz zwiększeniu limitu waloryzacji wartość ta obecnie wynosi prawie 1,2 mld zł.
Koszt realizacji inwestycji obwodnicy Oświęcimia to 615 mln zł. Budowa otrzymała 249 369 545,02 zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ) oraz 150 000 000,00 zł w ramach FEnIKS.