Pociągi 350 km/h w Polsce. Centralny Port Komunikacyjny wybrał priorytet
Dlaczego 350 km/h? Chodzi o coś więcej niż czas
W komunikacie spółka CPK podkreśliła, że tylko pełne wykorzystanie parametrów infrastruktury zapewni konkurencyjność Kolei Dużych Prędkości.
- Na świecie nie ma przykładów, aby kosztowna infrastruktura KDP była eksploatowana zaledwie na 70 proc. swoich możliwości - zaznaczono.
Według analiz Pasażerskiego Modelu Transportowego, utrzymanie limitu 250 km/h mogłoby skutkować nawet mniejszą liczbą pasażerów niż na obecnych trasach.
Z Wrocławia do Warszaw w mniej niż 2 godziny
Zgodnie z nowymi założeniami, rozkłady jazdy pociągów będą układane na 320 km/h, a w razie posiadania odpowiedniego taboru możliwe będzie osiągnięcie 350 km/h.
Dzięki temu czas podróży z Warszawy do Wrocławia ma wynieść 1 godz. 36 min, a do Poznania 1 godz. 38 min - wobec obecnych około 4 godzin i 2 godz. 15 min.
Linia "Y" priorytetem CPK
Projektowana linia "Y", licząca 480 km z odnogami do Poznania i Wrocławia, została określona jako priorytet inwestycyjny CPK. Spółka podkreśla, że tylko realizacja projektu w docelowych parametrach pozwoli na stworzenie systemu "naczyń połączonych" i zapewni przewagę konkurencyjną wobec samochodów i samolotów.
Kolejne inwestycje ruszą już w 2026 roku
W ramach Programu CPK powstanie nie tylko sieć Kolei Dużych Prędkości, ale także nowe centralne lotnisko między Warszawą i Łodzią. Początkowo ma ono obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy.
Budowa lotniska w gminach Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. obiekt uzyska certyfikację, a w 2032 r. do użytku zostanie oddany zarówno port lotniczy, jak i pierwszy odcinek KDP: Warszawa - CPK - Łódź. Szacowany koszt inwestycji do tego czasu to 131,7 mld zł.
Źródło: PAP