Podkarpacie: Budowa drogi ekspresowej S19 nabiera tempa. Najszybciej pojedziemy odcinkami w okolicach Dukli
Nowe odcinki drogi ekspresowej S19 mają mieć po dwa pasy ruchu w obu kierunkach oraz pas awaryjny. To fragment międzynarodowego szlaku Via Carpatia, który usprawni komunikację na osi północ-południe Europy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwszymi fragmentami między Krosnem a Duklą kierowcy pojadą jeszcze przed końcem 2025 roku.
Dobry wynik, ale są i problemy
Liczący 10,5 km odcinek z Miejsca Piastowego do Dukli realizuje firma Strabag za kwotę bliską 479 mln zł. Obecnie prace są na bardzo zaawansowanym etapie. Oprócz wspomnianego odcinka drogi ekspresowej wybudowano 45 obiektów, 3 estakady plus średnie przejście dla zwierząt nad drogą.
- W tej chwili zaawansowanie prac według naszej oceny wynosi jakieś 75 proc. kontraktu. Nasz 10-kilometrowy odcinek jest podzielony na kilka sekcji. Staramy się zrealizować go jak najszybciej. Problematyczne okazały się warunki geologiczne. Nie spodziewaliśmy się takiej ilości skał, co znacząco wpłynęło na czas realizacji robót ziemnych. Nadal słychać ciężki sprzęt, te prace wciąż trwają. Początkowo planowaliśmy trzy koparki wykorzystać w tym miejscu, a okazało się, że potrzeba ich kilkanaście. Na trasie ułożono już znaczną część podbudowy asfaltowej, rozpoczęto również montaż warstwy ścieralnej z mieszanki. Na Miejscu Obsługi Podróżnych również kończą się prace ziemne i fundamentowe, a niebawem ruszy testowanie betonowej nawierzchni manewrowej - informuje Adam Zarzycki, dyr. kontraktu Dukla-Miejsce Piastowe w firmie Strabag.
Dyrektor Zarzycki poinformował nas, że oprócz głównych robót, zrealizowana została cała infrastruktura, na którą łącznie składa się 20 km dróg serwisowych, i zjazdów.
Z kolei na 10 km odcinku Krosno-Miejsce Piastowe budowanym przez firmę Aldesa za 365 mln zł, zaawansowanie robót przekroczyło 69 proc. Powstaje Obwód Drogowy w Miejscu Piastowym z budynkami warsztatowymi i biurowymi. Trwają także intensywne roboty drogowe i mostowe.
- Budowa drogi ekspresowej S19 od Rzeszowa do granicy ze Słowacją w Barwinku, to jest ponad 80 km podzielonych na 8 odcinków realizacyjnych. Na pięciu odcinkach, fizycznie trwają już roboty budowlane, dwa odcinki to jest od Jawornika do Lutczy i Lutcza -Domaradz jesteśmy na etapie projektowania zaś odcinek Domaradz-Krosno jest na etapie uzyskiwania decyzji ZRiD. Spodziewamy się tej decyzji już niedługo. Pozwoli ona wejść na plac budowy wykonawcy. Najbardziej zaawansowane prace są od węzła Krosno do Miejsca Piastowego i od Miejsca Piastowego do Dukli. Robimy wszystko z wykonawcą, aby końcem tego roku udostępnić trasę główną tych odcinków - mówi Joanna Rarus, rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
Zarówno wykonawcy jak i inwestor zastrzegają, że na skutek niespodziewanych przeszkód np. pogorszenia się warunków atmosferycznych ostateczne terminy zakończenia inwestycji mogą ulec nieznacznej zmianie.