Polski rynek wtórny hamuje. Auta coraz dłużej czekają na kupca
Spadki w transakcjach i cenach
W lipcu bieżącego roku średnia cena samochodu używanego wyniosła 46 864 zł. To kwota o 3 887 zł niższa niż w lipcu 2024 roku, kiedy wynosiła 50 751 zł. Tymczasem wzrost zanotowano w odniesieniu do przebiegu sprzedawanych pojazdów - przeciętnie wzrósł on z 166 405 km w poprzednim roku do 169 546 km obecnie. Co więcej, średni wiek sprzedawanych aut pozostał na poziomie 11 lat (rok produkcji 2014), ale wydłużył się czas oczekiwania na znalezienie nabywcy. Wzrost ten był znaczący - z 25 dni w 2024 roku do 42 dni w 2025 roku - wskazują eksperci z grupy AURES Holdings, operatora sieci sprzedaży AAA AUTO.
- Lipiec przyniósł względną stabilizację, ale też sygnały świadczące o rosnącej ostrożności konsumentów. Mimo mniejszej liczby transakcji, rynek wtórny pozostaje silny, a dane sugerują coraz większe zainteresowanie nowszymi pojazdami, o niższym przebiegu. Obserwujemy, że konsumenci coraz bardziej selektywnie podchodzą do zakupu, co może tłumaczyć lekki spadek średnich cen - stwierdziła Karolína Topolová, dyrektor generalna AURES Holdings.
Kupujący sięgają po nowsze pojazdy
W lipcu 2025 roku liczba sprzedanych samochodów, mających do 3 lat, wyniosła 26 060 sztuk. Oznacza to spadek o ponad 3 700 pojazdów w porównaniu do lipca 2024 roku, co stanowi prawie 13 proc. mniej. Średnia cena tych aut utrzymała się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego - wyniosła 149 324 zł, podczas gdy w poprzednim roku było to 150 677 zł. Interesujące jest również, że średni przebieg tych stosunkowo nowych pojazdów zmniejszył się z 44 536 km do 43 430 km. Podobnie jak w przypadku starszych samochodów, znacząco wydłużył się czas oczekiwania na sprzedaż - z 35 dni w 2024 roku do 61 dni obecnie.
Karolína Topolová zauważa, że "wydłużenie czasu sprzedaży takich samochodów świadczy o rosnących oczekiwaniach nabywców, którzy chcą mieć pewność, że inwestują w samochód bez ryzyka - z transparentną historią i realną wartością." Klienci wykazują również większe zainteresowanie starszymi autami, które przy odpowiedniej historii mogą być atrakcyjną opcją finansową.
Różnice regionalne i najpopularniejsze modele
Analizując rynek w ujęciu regionalnym, w lipcu 2025 roku najwięcej używanych samochodów sprzedano w województwie mazowieckim, gdzie liczba ta wyniosła 43 755 sztuk. Najmniej aut nabywcy znaleźli w województwie opolskim, zaledwie 3 246 sztuk. Jeśli chodzi o średnie ceny, najdroższe pojazdy oferowano w mazowieckim (56 712 zł), podczas gdy w warmińsko-mazurskim były najtańsze - 37 805 zł. W stosunku do lipca 2024 roku, w każdym z województw zaobserwowano nieznaczny spadek liczby sprzedanych pojazdów, a ceny również zniżkowały o kilka procent.
Biorąc pod uwagę wybór napędu, najczęściej wybierano modele z silnikami benzynowymi (124 513 sprzedanych sztuk), przed samochodami z silnikami diesla (106 810). Samochody na inne paliwa cieszyły się mniejszą popularnością, co ukazuje preferencje polskich kierowców.
W zestawieniu najchętniej wybieranych modeli na rynku wtórnym w Polsce dominował Opel Astra, odpowiadając za 2,43 proc. wszystkich transakcji, a za nim uplasowały się Volkswagen Golf (1,97 proc.) oraz BMW serii 3 (1,96 proc.). W rankingu dominują modele kompaktowe i średnie, zapewniające korzystny stosunek ceny do możliwości.