Poznań: Metro w mieście? "To, czy ma sens, zależy od tego, kto za to zapłaci" - mówi ekspert

Wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz ogłosił plan budowy systemów "metra" w 12 polskich miastach. Wśród nich znalazł się Poznań. To nośne hasło - wielu widzi w metrze jedyny niezawodny i niestojący w korkach środek transportu miejskiego. Zapytaliśmy uznanego poznańskiego eksperta, dr. Michała Beima, czy w Poznaniu budowa metra ma sens.
Koszt uruchomienia pociągu metra jest kilkukrotnie wyższy, niż tramwaju. Składają się na to m.in. koszt utrzymania tuneli, stacji (wind, schodów ruchomych) czy bezpieczeństwa.Koszt uruchomienia pociągu metra jest kilkukrotnie wyższy, niż tramwaju. Składają się na to m.in. koszt utrzymania tuneli, stacji (wind, schodów ruchomych) czy bezpieczeństwa.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Szymon Starnawski
Szymon Paź

Szef PSL chce budować w Poznaniu "metro"

Wicepremier i Minister Obrony Narodowej swój pomysł ogłosił na XII Dolnośląskim Kolegium Samorządowym we Wrocławiu. Wymienił przy tym Kraków, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Białystok i Lublin, wspomniał też o 6 innych miastach.

"Powinniśmy unikać nadmiaru". Ekspert ostrzega przed popularnym produktem

Chciałby na to przeznaczyć 32 miliardy złotych, zapewne z pożyczek z unijnego funduszu SAFE, który ma służyć m.in. budowie infrastruktury "podwójnego przeznaczenia" - z jednej strony służącej na co dzień mieszkańcom, z drugiej - w razie wojny - jako schrony dla ludności. Zdaniem szefa ludowców, który, jak deklaruje "przeanalizował to bardzo dokładnie", za te 32 mld zł miałyby powstać około 10-kilometrowe tunele w 6 miastach, w cenie około 0,5 mld złotych za kilometr.

Ekspert: nie potrzebujemy w Poznaniu metra

"To zależy kto płaci" - odpowiada na pytanie o sens budowy metra w Poznaniu dr Michał Beim, ekspert Klubu Jagiellońskiego, adiunkt w Pracownik Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

- W transporcie, jak w każdej innej dziedzinie, liczy się pewna efektywność ekonomiczna rozwiązań. Koszt metra jest dużo wyższy niż tramwaju, zarówno jeśli chodzi o budowę, jak i utrzymanie. W cenie uruchomienia metra jest koszt opieki nad tunelem, nad stacjami - dość wysoki ze względu na schody ruchome, windy - straż ochrony metra itd. W efekcie w Warszawie koszty uruchomienia pociągu metra są kilkukrotnie wyższe niż tramwaju - tłumaczy Beim.

W 2008 r. wraz z dr inż. arch. Boguszem Modrzewskim z Zakładu Gospodarki Przestrzennej i Projektowania Urbanistycznego Uniwersytetu im. Adam Mickiewicza w Poznaniu proponowali, by w Poznaniu wybudować dwie linie metra zamiast oczekiwanej przez wielu samochodowej III ramy komunikacyjnej.

- Problemem nie jest sama cena metra - jeśli jest ogromny popyt to ten pociąg się zapełnia. Ale jeśli nie ma pewnych urbanistycznych uwarunkowań, to tak się nie stanie. A Poznań traci mieszkańców w ostatnich dekadach i te warunki do budowy się kończą.

Jego zdaniem poza Warszawą takie potrzeby ma obecnie tylko Kraków. Liczba mieszkańców stolicy Małopolski wyraźnie rośnie, gęstość zaludnienia jest wysoka, podobnie dochody Krakowa będące pochodną zarobków mieszkańców.

- W dodatku, aby metro osiągało pewnego rodzaju efektywność, musi mieć dobrą prędkość handlową. I ta prędkość metra handlowa w Warszawie jest zbliżona do tego, co mamy na Pestce. Ta jest zresztą pewnego rodzaju wyjątkiem w Polsce - była budowana jako tzw. premetro.

Proponuje: "Zamiast metra kolej podmiejska w tunelu"

Ekspert zwraca uwagę, że już po wypowiedzi szefa ludowców i wicepremiera pomysł uszczegółowiono. "Metrem" nazwano roboczo odcinki kolei poprowadzone w centrach miast w tunelach - takie jak drążone pod Łodzią tunele średnicowe i kolei dużych prędkości. I to według Beima propozycja, nad którą warto się pochylić.

Jego zdaniem tunel, który łączyłby Poznań Wschód z Poznaniem Głównym przez Śródkę, Stare Miasto i Święty Marcin mógłby pełnić rolę swego rodzaju metra.

- Z jadących tunelem pociągów jednej strony skorzystaliby pasażerowie aglomeracyjni, z drugiej mogliby korzystać mieszkańcy Poznania - tłumaczy.

Dodatkowo tunel mógłby zastąpić rozbudowę odcinka Poznań Główny - Poznań Wschód - najbardziej obciążonego na poznańskim węźle kolejowym, gdzie zbiegają się linie z Wrześni, Gniezna i Wągrowca - o 3. i 4. tor. Taka rozbudowa wiązać się będzie niemal na pewno z wycinką drzew, rozbiórką istniejącego nasypu i budową betonowej estakady na wzór krakowskiej, a nawet z wykupem działek i wyburzaniem domów.

- Tunele budowane są teraz w Łodzi, to popularne rozwiązanie w Niemczech - Lipsk ma już taki tunel, Monachium go buduje. Utrzymanie tunelu będzie w rękach spółki PKP PLK, a koszty dla miasta czy dla marszałka - organizatora przewozów w województwie - nie byłyby radykalnie większe. Wtedy rzeczywiście to, co mówił wicepremier Kosiniak-Kamysz, miałoby dla wybranych samorządów - Poznania czy Wrocławia, bo nie dla wszystkich - sens - podsumowuje.

Nie wiadomo co na taką propozycję spółka PKP PLK. Ta w 2019 roku zamówiła studium wykonalności dla poznańskiego węzła kolejowego. Miało być gotowe w 2023 r., wciąż nie jest.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: wydawca@glos.com. Dołącz do naszego kanału na Facebooku!

Wybrane dla Ciebie
Zamość: Choinka i baśniowa kraina. Na Rynku Wielkim jest coraz bardziej świątecznie
Zamość: Choinka i baśniowa kraina. Na Rynku Wielkim jest coraz bardziej świątecznie
Szczecinek: Miasto wydaje miliony. Przegląd inwestycji na 2026
Szczecinek: Miasto wydaje miliony. Przegląd inwestycji na 2026
Gdynia: Nocny pożar w garażu na Witominie. Ewakuowało się 65 osób
Gdynia: Nocny pożar w garażu na Witominie. Ewakuowało się 65 osób
Samorządy z powiatu malborskiego w Rankingu Gmin Województwa Pomorskiego 2025. Najwyższe miejsce dla gminy wiejskiej Malbork
Samorządy z powiatu malborskiego w Rankingu Gmin Województwa Pomorskiego 2025. Najwyższe miejsce dla gminy wiejskiej Malbork
Pierwsza pomoc, survival i cyberhigiena w programie "wGotowości"
Pierwsza pomoc, survival i cyberhigiena w programie "wGotowości"
Zimowe dokarmianie miejskich ptaków. Oto garść informacji
Zimowe dokarmianie miejskich ptaków. Oto garść informacji
Zamość: Miasto rozważa przeniesienie części wydarzeń z Rynku
Zamość: Miasto rozważa przeniesienie części wydarzeń z Rynku
Warszawa: Mieszkańcy skarżą się na hałas uliczny
Warszawa: Mieszkańcy skarżą się na hałas uliczny
Kraków: Spotkanie ze św. Mikołajem na Małym Rynku
Kraków: Spotkanie ze św. Mikołajem na Małym Rynku
Wypij przed treningiem, a ograniczysz ból i wzmocnisz mięśnie! Do wody dodaj tylko jeden składnik
Wypij przed treningiem, a ograniczysz ból i wzmocnisz mięśnie! Do wody dodaj tylko jeden składnik
Mikołajki – skąd się wzięły, jaki mają sens i dlaczego obchodzimy je do dziś?
Mikołajki – skąd się wzięły, jaki mają sens i dlaczego obchodzimy je do dziś?
Macaulay Culkin jest gotów powrócić w kontynuacji Kevin sam w domu i ma nawet szalony pomysł na sequel: to Kevin będzie „włamywaczem”
Macaulay Culkin jest gotów powrócić w kontynuacji Kevin sam w domu i ma nawet szalony pomysł na sequel: to Kevin będzie „włamywaczem”
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟