Poznań: Miał zlikwidować przesiadki. Teraz sam jeździ tylko w połowie trasy

To miał być przełom – pierwszy w Lubuskiem dwutrakcyjny pociąg, który wreszcie połączy Gorzów z Poznaniem bez przesiadek. Miał dojeżdżać do Krzyża na silniku spalinowym, a dalej – już pod siecią trakcyjną – na prądzie. Minęło dziewięć miesięcy, a FPS PLUS 228M-001 nigdy nie zrealizował tego planu. Zepsuł się, zanim naprawdę zaczął jeździć. Dziś kursuje na południu województwa – tylko pod „drutem” – i robi tam dokładnie to samo, co miał naprawić w Gorzowie: udaje bezpośrednie połączenie.
Fot. LicencjodawcaFot. Licencjodawca
Marcin Kluwak

Pociąg miał połączyć Gorzów z Poznaniem. Bezpośrednio

Nowy, dwutrakcyjny skład FPS PLUS 228M-001 został oficjalnie przekazany  w styczniu 2025 roku. W uroczystości na stacji w Gorzowie uczestniczyli samorządowcy i przedstawiciele przewoźnika. Były gratulacje, wspólne fotki i obietnice szybkiej poprawy. Tylko już wtedy było wiadomo, że pociąg będzie sprawiał wiele problemów. Nikt jednak o tym głośno nie mówił. 

Nowoczesny pojazd, wyprodukowany przez poznański FPS Cegielski, miał rozwiązać problem braku bezpośrednich połączeń z Poznaniem. Plan zakładał, że pociąg będzie pokonywał odcinek Gorzów – Krzyż na silniku spalinowym, a dalej – Krzyż – Poznań już pod siecią trakcyjną elektryczną. W ten sposób miał powstać pierwszy w regionie skład łączący oba systemy zasilania.

Zagadkowy rytuał Kościoła. Kiedyś każdy ksiądz musiał sobie to zrobić

Awaria w maju i spór o przyczynę

Jak wynika z odpowiedzi Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, 228M-001 został wyłączony z ruchu 27 maja 2025 roku po awarii układu paliwowego. Producent pojazdu, FPS Cegielski, wskazał jako przyczynę zanieczyszczenie paliwa, natomiast Polregio – odpowiedzialne za utrzymanie – zapewnia, że paliwo było badane w certyfikowanych laboratoriach i spełniało normy.

Od tamtej pory pociąg nie wrócił do eksploatacji w trybie spalinowym. Z informacji przekazanych przez UMWL wynika, że jednostka może obecnie poruszać się tylko pod siecią trakcyjną elektryczną.

Zamiast w Gorzowie – kursuje w Zielonej Górze

Po kilku miesiącach postoju skład został przywrócony do ruchu, ale na południu województwa. Od września FPS PLUS 228M-001 obsługuje trasę Zielona Góra – Zbąszynek. W rozkładzie jazdy relacja widnieje jako Zielona Góra – Gorzów Wielkopolski, jednak w praktyce pociąg kończy bieg tam, gdzie kończy się trakcja elektryczna. Na dalszym odcinku pasażerowie przesiadają się do pojazdu spalinowego obsługiwanego przez Polregio.

To rozwiązanie przypomina sytuację z połączeniem Gorzów – Poznań, gdzie mimo zapisu o „bezpośrednim” kursie pasażerowie muszą się przesiadać w Krzyżu – tam, gdzie kończy się linia niezelektryfikowana.

Nadal brak terminu powrotu

Urząd Marszałkowski informuje, że skład 228M-001 ma w przyszłości wrócić do obsługi północy województwa, jednak nie wskazano daty, kiedy może to nastąpić. Pojazd wciąż znajduje się w eksploatacji Polregio i jest objęty działaniami serwisowymi producenta. UMWL nie posiada protokołów z napraw ani raportów z testów – informacje o stanie technicznym przekazywane są przez Polregio.

Obietnice wciąż na papierze

Hybrydowy pociąg za 40 milionów złotych miał być symbolem lepszego połączenia północnej stolicy lubuskiego z Poznaniem. Na razie wozi pasażerów wyłącznie tam, gdzie są sieci trakcyjne, a mieszkańcy wciąż zmuszeni są korzystać z połączeń "bezpośrednich", ale z przesiadką. I nie ma żadnej konkretnej daty, kiedy taki stan rzeczy miałby się skończyć. 

Wybrane dla Ciebie
Wysowa-Zdrój: Ścieżka przyrodnicza "Drugie życie drzewa" to leśna galeria rzeźb i wyjątkowa atrakcja Beskidu Niskiego
Wysowa-Zdrój: Ścieżka przyrodnicza "Drugie życie drzewa" to leśna galeria rzeźb i wyjątkowa atrakcja Beskidu Niskiego
Kraków: Amerykańska gwiazda prosto z kosmosu. Katy Perry wystąpi 28 października w Tauron Arenie
Kraków: Amerykańska gwiazda prosto z kosmosu. Katy Perry wystąpi 28 października w Tauron Arenie
Zatory: Niebezpieczne skrzyżowanie znów dało o sobie znać
Zatory: Niebezpieczne skrzyżowanie znów dało o sobie znać
Malbork: "Elektryczny las" posadzony w Parku Miejskim. To nagroda za e-odpady wrzucane do czerwonych pojemników
Malbork: "Elektryczny las" posadzony w Parku Miejskim. To nagroda za e-odpady wrzucane do czerwonych pojemników
Gadka Stara: Nie pochowała ich rodzina, nie wiadomo jak się nazywają
Gadka Stara: Nie pochowała ich rodzina, nie wiadomo jak się nazywają
Łódź: Psie place zabaw. Zbudowano kolejne specjalne miejsce dla czworonogów
Łódź: Psie place zabaw. Zbudowano kolejne specjalne miejsce dla czworonogów
Oborniki: Rozkład mszy na Wszystkich Świętych 2025
Oborniki: Rozkład mszy na Wszystkich Świętych 2025
Kunice: 13-latek chciał "podpalić i zaraz zgasić". Właściciel szacuje straty na 125 tysięcy złotych
Kunice: 13-latek chciał "podpalić i zaraz zgasić". Właściciel szacuje straty na 125 tysięcy złotych
Kobylanka: Rozkopany jest fragment drogi powiatowej w sąsiedztwie szkoły. Trzeba mieć oczy dookoła głowy
Kobylanka: Rozkopany jest fragment drogi powiatowej w sąsiedztwie szkoły. Trzeba mieć oczy dookoła głowy
Pleszew: Groźby, zniszczony samochód i nielegalna broń. 61-latek trafił do aresztu
Pleszew: Groźby, zniszczony samochód i nielegalna broń. 61-latek trafił do aresztu
Tarnobrzeg: Wędkarze z okręgu rywalizowali nad wodą. Na jubileusz 75-lecia Polskiego Związku Wędkarskiego
Tarnobrzeg: Wędkarze z okręgu rywalizowali nad wodą. Na jubileusz 75-lecia Polskiego Związku Wędkarskiego
Szczecinek: Spektakularny sukces zawodników UKS Akrofitness
Szczecinek: Spektakularny sukces zawodników UKS Akrofitness