Prawie milion pasażerów rocznie, a i tak nie wystarcza. Polska zapomina o swoim dziedzictwie

Tylko w ubiegłym roku podróż koleją wąskotorową przyciągnęła łącznie ponad 917 tys. pasażerów. Jednak nawet tak duże zainteresowanie nie pozwala w wielu przypadkach na pokrycie podstawowych kosztów uruchamiania historycznych składów.
Prawie milion pasażerów rocznie, a i tak nie wystarcza. Polska zapomina o swoim dziedzictwieNaprawa lokomotywy spalinowej może wiązać się z wydatkami rzędu 260 tys. zł. Kilkukrotnie wyższe koszty związane są z utrzymaniem lokomotyw parowych.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | fot. Martin Nowak, Polska Press
Dorota Mariańska

W Polsce z przejażdżki historycznym taborem kolei wąskotorowych można skorzystać w dwunastu województwach. Najwięcej atrakcji tego rodzaju oferuje województwo wielkopolskie, gdzie w 2024 r. przewozy realizowało aż 7 kolei wąskotorowych: Śmigielska Kolej Wąskotorowa, Kolejka Parkowa Maltanka, Wyrzyska Kolejka Powiatowa, Kaliska Kolej Dojazdowa, Pleszewska Kolej Dojazdowa, Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa i Średzka Kolej Wąskotorowa.

Kolej wąskotorowa na Podkarpaciu przyciąga najmocniej

Jednak, jak wynika z najnowszego raportu Urzędu Transportu Kolejowego, pozycję lidera zarówno pod względem długości linii (61,2 km), jak i liczby pasażerów (201,8 tys.) uzyskało w 2024 r. województwo podkarpackie, gdzie przebiegają tory Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej i Przeworskiej Kolei Wąskotorowej.

Z usług tych dwóch atrakcji w 2024 r. skorzystało o 19,8 tys. osób więcej niż w 2023 r. Oznacza to wzrost o 10,9 proc.

Działalność w sezonie wakacyjnym nie pokrywa podstawowych kosztów

UTK zwraca jednocześnie uwagę, że mimo dużego zainteresowania, kolej wąskotorowa jest mocno niedofinansowana.

- Utrzymanie i przywracanie historycznych realiów kolei wąskotorowych pozostaje znacznym wyzwaniem dla ich operatorów. Sezonowa działalność komercyjna w zdecydowanej większości przypadków nie pokrywa kosztów działalności. Niejednokrotnie uruchamianie historycznych składów możliwe jest dzięki hojności samorządów i innych darczyńców. Bez systemowego wsparcia zachowanie tego dziedzictwa kulturowego dla przyszłych pokoleń może być zagrożone - komentuje dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego, cytowany w komunikacie.

Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, naprawa lokomotywy spalinowej może wiązać się z wydatkami na poziomie 260 tys. zł. Kilkukrotnie wyższe koszty związane są z utrzymaniem lokomotyw parowych.

Ale naprawa czy dalsza konserwacja taboru to tylko jeden z wielu problemów. Urząd podkreśla, że do tego dochodzi np. zły stan infrastruktury wąskotorowej, dla której od wielu lat brakuje systemowego wsparcia.

Węgrzy zainwestowali i mają ok. półtora miliona pasażerów

Taki stan rzeczy to w ocenie UTK marnowanie potencjału, bo wystarczy tylko spojrzeć, jak do kolei wąskotorowej podchodzą Węgrzy, którzy potrafili zająć się nią z sukcesem.

- W wybranych krajach europejskich rozwój kolei wąskotorowych został uwzględniony w dokumentach strategicznych. Dla przykładu, na Węgrzech pod koniec 2015 r. opracowano Krajową Koncepcję Rozwoju Kolei Wąskotorowej, w której zawarto specjalne cele i alternatywy rozwoju zarówno dla infrastruktury, jak i taboru tego typu kolei. Dla kolei wąskotorowej w tym kraju zostało przewidziane znaczące wsparcie finansowe, w połączeniu z innymi projektami – dotyczącymi przyrody i środowiska, zagospodarowania terenu, intermodalności. Obecnie, w regularnej eksploatacji na Węgrzech, znajdują się 22 koleje wąskotorowe, które rocznie obsługują ok. półtora miliona pasażerów - czytamy w raporcie „Koleje wąskotorowe w Polsce. Analiza danych statystycznych za 2024 r.”

Jest szansa na dofinansowanie z budżetu państwa lub Funduszu Kolejowego

A w Polsce? Nad Wisłą od 2020 r. krajowi przedstawiciele zarządów kolei wąskotorowej prowadzą rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury w sprawie uwzględnienia w programach rozwoju potrzeb kolei wąskotorowych – zarówno w zakresie remontów linii, jak i zakupów taboru.

- Aktualnie w Ministerstwie Infrastruktury trwają prace legislacyjne nad stworzeniem kompleksowych rozwiązań prawnych mających na celu efektywne wsparcie kolei wąskotorowych w Polsce. W ramach proponowanych zmian w ustawie o transporcie kolejowym oraz ustawie o Funduszu Kolejowym przewidziane jest dofinansowanie z budżetu państwa lub z Funduszu Kolejowego działalności przewoźnika kolejowego realizującego przewozy koleją wąskotorową. Dofinansowanie ma uwzględniać koszty związane z realizacją przewozów pasażerskich, koszty zarządzania infrastrukturą kolejową, koszty prowadzenia ruchu kolejowego oraz koszty utrzymania i remontów infrastruktury. Dodatkowo, procedowane zmiany przewidują uwzględnienie kolei wąskotorowej w wieloletnim programie inwestycyjnym - podsumowuje UTK w swoim raporcie.

Wybrane dla Ciebie

"Wystaw się w Zachęcie!". Szukają zdjęć kobiet z pasją z Ciechocinka i okolic
"Wystaw się w Zachęcie!". Szukają zdjęć kobiet z pasją z Ciechocinka i okolic
Tarnowski Dzień Miejskiego Ogrodnika. W Parku Strzeleckim będą rozdawać sadzonki ziół i nasiona kwiatów
Tarnowski Dzień Miejskiego Ogrodnika. W Parku Strzeleckim będą rozdawać sadzonki ziół i nasiona kwiatów
Bydgoszcz kulinarną stolicą świata. Festiwal smaków na Wyspie Młyńskiej
Bydgoszcz kulinarną stolicą świata. Festiwal smaków na Wyspie Młyńskiej
Protest we Włynkówku. "Stop drugiemu rozbiorowi gminy Redzikowo"
Protest we Włynkówku. "Stop drugiemu rozbiorowi gminy Redzikowo"
Polskie premiery operowe: "Don Carlo" Verdiego w Operze Wrocławskiej
Polskie premiery operowe: "Don Carlo" Verdiego w Operze Wrocławskiej
Szedł po Bolesławcu z narkotykami, na widok radiowozu przestał się kontrolować. W mieszkaniu miał pudło amunicji
Szedł po Bolesławcu z narkotykami, na widok radiowozu przestał się kontrolować. W mieszkaniu miał pudło amunicji
"Z moich stron. W drodze". Tę wystawę w Toruniu warto zobaczyć
"Z moich stron. W drodze". Tę wystawę w Toruniu warto zobaczyć
Nie prowadzą działalności gospodarczej. Chcą jednak nabyć część mienia Rafako
Nie prowadzą działalności gospodarczej. Chcą jednak nabyć część mienia Rafako
Pleszew i Pleszewskie Towarzystwo Lekarskie zagrali dla Polskiej Misji Medycznej. Koncert charytatywny, który niesie nadzieję!
Pleszew i Pleszewskie Towarzystwo Lekarskie zagrali dla Polskiej Misji Medycznej. Koncert charytatywny, który niesie nadzieję!
29-latka zginęła w wypadku w Zręcinie. Prowadzony przez nią samochód dachował i uderzył w drzewo
29-latka zginęła w wypadku w Zręcinie. Prowadzony przez nią samochód dachował i uderzył w drzewo
Czy Zakopane staje się nieprzyjazne mieszkańcom? Rehabilitacja ograniczona, a mieszkanka po przemocy domowej bez lokalu
Czy Zakopane staje się nieprzyjazne mieszkańcom? Rehabilitacja ograniczona, a mieszkanka po przemocy domowej bez lokalu
Kolizja na osiedlowej uliczce. Uszkodzone cztery auta
Kolizja na osiedlowej uliczce. Uszkodzone cztery auta