Przeładowany transport kukurydzy zatrzymany. 8,5 tony ponad limit
Podczas kontroli ustalono, że dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosiła 25 000 kg, natomiast rzeczywista masa zestawu to aż 33 650 kg. To oznacza przekroczenie o 8 650 kg, czyli ponad 34% powyżej normy. Dodatkowo nacisk podwójnej osi napędowej wyniósł 25 700 kg, co przekracza dozwolone 19 000 kg o blisko 7 ton.
Skutki przeładowania: zagrożenie, szkody, emisje
Tak znaczne przeciążenie to realne niebezpieczeństwo dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Powoduje ono:
- Wydłużenie drogi hamowania
- Pogorszenie właściwości jezdnych pojazdu
- Zwiększone ryzyko awarii układu hamulcowego
Ponadto, przeładowane ciężarówki przyczyniają się do szybszego niszczenia dróg, co wiąże się z kosztownymi naprawami pokrywanymi z budżetu publicznego. Większa masa to także większe zużycie paliwa i wyższa emisja spalin, co negatywnie wpływa na środowisko.
Dotkliwe konsekwencje dla przewoźnika i nadawcy
W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami wszczęto trzy odrębne postępowania administracyjne wobec przewoźnika i nadawcy towaru. Łączna kara pieniężna wyniesie 40 000 zł. Dodatkowo kierowca został ukarany mandatem w wysokości 1 000 zł.
Zakaz dalszej jazdy – konieczny przeładunek
Z uwagi na poważne przekroczenie dopuszczalnej masy, inspektorzy zakazali dalszego transportu do momentu rozładowania nadmiaru kukurydzy. Na miejsce wezwano drugi pojazd, który przejął część ładunku.