Przez trzy tygodnie w Zielonej Górze pan Stanisław czeka na list wysłany z jednego osiedla na drugie. Podobnych opóźnień jest więcej
Interwencja. Czytelnicy z Zielonej Góry zgłosili problem z przesyłkami
Dziewięć minut to czas dojazdu z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej przy ul. Długiej 13 w Zielonej Górze pod blok naszego Czytelnika z ul. Węgierskiej. Google Maps podaje też, że odległość wynosi 2,8 kilometra. Tymczasem pan Stanisław czeka na pismo wysłane z tego urzędu trzy tygodnie temu. Zadzwonił do redakcji, żeby zapytać, co się dzieje na Poczcie Polskiej w Zielonej Górze, bo ani on, ani sąsiedzi nie dostają żadnej korespondencji.
– Od dwóch – trzech tygodni na osiedlu Przyjaźni nie dostajemy w ogóle poczty. Mieszkam przy ul. Węgierskiej, MOPS z ul. Długiej wysłał do mnie pismo za potwierdzeniem odbioru trzy tygodnie temu. Dzwoniłem i dowiedziałem się, że wysłali. Nie dostajemy też żadnej korespondencji z ZUS, choćby w sprawie trzynastki. Nie wiem, co się dzieje na poczcie? – martwi się nasz Czytelnik.
Również inni Czytelnicy z Zielonej Góry w ostatnich dniach zgłaszali do redakcji problem z zatrzymaniem korespondencji na poczcie, wysłanej od takich instytucji, jak ZUS, PGNiG i inne.
– 13 maja dostałam rachunek z PGNiG, wysłany 25 kwietnia, z terminem płatności do 8 maja – poskarżyła się inna zielonogórzanka.
Podobnych zgłoszeń było więcej. Czytelnicy zwracają uwagę, że ważne pisma i rachunki mają ponad trzytygodniowe opóźnienie. Płacą odsetki od niezapłaconych faktur, nie dojeżdżają na wyznaczone komisje lekarskie.
– Czy w Zielonej Górze występuje jakiś dodatkowy problem z dostarczaniem listów? I czy sytuacja się poprawi? – z tymi pytaniami zwróciliśmy się do biura prasowego Poczty Polskiej.
Poczta Polska odpowiada. Absencja pracowników
Pracownik biura wprawdzie zastrzegł, że ze względu na brak danych identyfikujących – numerów przesyłek, nie może zweryfikować szczegółowo tych doniesień, ale szczegółowo odpowiedział na zgłoszony problem.
– W ostatnich tygodniach w służbie doręczeń w placówce pocztowej Zielona Góra 2 wystąpiła wysoka absencja wśród pracowników, głównie chorobowa i związana z urlopami. Jednocześnie trwa również rekrutacja na wolne miejsca pracy, prowadzona w celu uzupełnienia personelu – czytamy w przesłanym wyjaśnieniu.
Poczta Polska. Druga okoliczność: 22 tysiące listów z urzędu miasta
Poczta poinformowała, że w drugiej połowie kwietnia urząd miejski jednorazowo nadał na obszar działania tej placówki ok. 22 000 przesyłek, co w połączeniu z absencją znacznie wpłynęło na możliwości operacyjne placówki i spowodowało przejściowe wydłużenie czasu doręczania przesyłek.
– Za wszelkie zaistniałe niedogodności uprzejmie przepraszamy naszych Klientów – podkreśla pracownik biura prasowego.
Zapytaliśmy Urząd Miasta Zielona Góra o to, jakie przesyłki zostały wysłane do mieszkańców.
- W ostatnim czasie z Urzędu Miasta wysyłane były przede wszystkim zawiadomienia o zmianie stawki opłaty za śmieci, która weszła od 1 maja br. - czytamy w nadesłanej odpowiedzi.
1. Zawiadomienia o zmianie stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - ok. 17 600 szt. listów, w tym:
- marzec - ok. 4 600 szt. listów,
- kwiecień - ok. 13 000 szt. listów,
2. Upomnienia (dot. zaległości z tyt. opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi) - ok. 2100 szt. listów, w tym:
- marzec - ok. 500 szt. listów,
- kwiecień - ok. 1 600 szt. listów.
Do tego doszła korespondencja dotycząca podatków (listy, które nie zostały odebrane przez mieszkańców w ramach roznoszenia przez urzędników ani później w urzędzie) i upomnienia.
Przedstawiciel Poczty Polskiej podkreślił, że „tego typu problemy dotyczą tylko niewielkiego odsetka placówek i przesyłek w skali regionu i kraju, są też niezwłocznie diagnozowane i rozwiązywane”.
– W każdym z takich przypadków Spółka podejmuje działania w celu wyeliminowania przejściowego spiętrzenia przesyłek. Do placówki kierowane jest wsparcie listonoszy z innych rejonów, organizowane są doręczenia przesyłek w soboty, a w razie potrzeby zatrudniani są dodatkowi doręczyciele – poinformował.
Poczta Polska: Z przesyłkami jest lepiej
Z wyjaśnień wynika też, że podjęte działania doprowadziły już do poprawy sytuacji w rejonie funkcjonowania opisywanej placówki, która w niedługim okresie powinna się ustabilizować.
– W ostatnich miesiącach Poczta Polska odnotowuje znaczną poprawę terminowości dostarczania przesyłek. Co ważne, dotyczy to nie tylko listów, ale też konkurencyjnego i dochodowego rynku KEP (to usługi kurierskie, ekspresowe i paczkowe) – zapewnia biuro prasowe. I podaje przykład usługi Pocztex, za pomocą której średnio tygodniowo klienci nadawali ponad milion paczek, a ponad 95% z nich dotarło do adresata następnego dnia po nadaniu. Terminowość pocztowych paczek ekonomicznych i priorytetowych wyniosła 98-99%, a terminowość listów priorytetowych (D+3) utrzymuje się na poziomie 94%.
Poczta Polska z usługami w Internecie
Poczta przypomina o swoich nowych usługach, np. internetowych. Można m.in. założyć skrzynkę do e-Doręczeń, by otrzymywać na nią korespondencję np. z urzędów w wersji elektronicznej. A przy pomocy usługi e-Polecony również elektronicznie nadawać korespondencję w ramach pakietu e-Doręczeń. E-Doręczenia umożliwiają bezpieczne wysyłanie i odbieranie dokumentów z mocą urzędowego potwierdzenia, że wiadomość została wysłana i odebrana.