Puck: Rozbudowa infrastruktury portowej. Powstanie nowy falochron

Puck na nowo zaznacza swoją obecność na mapie morskiej Polski. W Urzędzie Morskim w Gdyni podpisano umowę na budowę nowego falochronu osłonowego, który ma szansę stać się przełomem dla lokalnej infrastruktury portowej. To inwestycja o znaczeniu wykraczającym poza wymiar lokalny – obejmująca także kwestie bezpieczeństwa i przyszłości nadmorskich społeczności.
Fot. LicencjodawcaFot. Licencjodawca
Portal Stoczniowy
Rozbudowa infrastruktury portowej w Pucku. Powstanie nowy falochron / Portal Stoczniowy
Fot. Urząd Morski w Gdyni

Nowa inwestycja w Porcie Rybackim w Pucku to kolejny krok w kierunku racjonalnego wykorzystania potencjału małych portów morskich. Zabezpieczenie akwenu i nadbrzeża poprzez budowę stałego falochronu osłonowego ma kluczowe znaczenie nie tylko dla rybaków i żeglarzy, lecz także dla całej infrastruktury nadbrzeżnej, której odporność na skutki zmian klimatycznych oraz zagrożenia hybrydowe staje się coraz ważniejsza.

Nowa jakość dla portu rybackiego w Pucku

Wczoraj, 9 września w Urzędzie Morskim w Gdyni podpisano umowę na budowę nowego falochronu osłonowego w Pucku o długości 427,2 m. To kluczowy element modernizacji portu, który zabezpieczy jego infrastrukturę przed nadmiernym falowaniem oraz wpływem lodu, co dotąd ograniczało pełne wykorzystanie potencjału akwenu. W ramach przedsięwzięcia zaplanowano również budowę toru podejściowego z oznakowaniem nawigacyjnym, pirsu pod bramownicę portową, slipu dla mniejszych jednostek i 100-metrowego nabrzeża południowego.

Prace budowlane mają rozpocząć się jeszcze we wrześniu tego roku. Nowy falochron zostanie zintegrowany z mariną żeglarską, otwartą w 2023 roku, co znacząco poprawi funkcjonalność i bezpieczeństwo całego portu. W ramach inwestycji zaplanowano także plac manewrowy z infrastrukturą dla rybaków, dostosowaną do codziennej eksploatacji nabrzeża.

Inwestycja o wartości ok. 50 mln zł w całości zostanie sfinansowane ze środków budżetu państwa. Inwestycję powierzono firmie Strabag – wykonawcy posiadającemu doświadczenie w dużych projektach hydrotechnicznych, m.in. przy budowie terminalu LNG w Świnoujściu.

Krok do przodu po latach stagnacji

Jak przyznała dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, to jedna z najdłużej procedowanych inwestycji w historii urzędu. W praktyce oznacza to koniec epoki prowizorycznych rozwiązań. Dotychczasowa pływająca konstrukcja falochronu nie tylko nie spełniała wymagań sztormowej ochrony, ale również hamowała rozwój potencjału żeglarskiego.

Nowa infrastruktura nie tylko poprawi warunki postoju i bezpieczeństwa jednostek rybackich i rekreacyjnych, ale umożliwi dalszą rozbudowę portu jako ośrodka aktywności turystycznej i morskiej – w sposób zgodny z wymogami środowiskowymi oraz wytycznymi rozwoju regionalnego.

Lokalne Porty w systemie bezpieczeństwa

Podczas uroczystości podpisania umowy wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka zwrócił uwagę na szerszy kontekst inwestycji:

To bardzo ważny dzień nie tylko dla Pucka, ale dla całej Polski morskiej. 105 lat temu właśnie tutaj odbyły się zaślubiny Polski z morzem. Dziś kontynuujemy rozwój gospodarki morskiej, inwestując również w mniejsze porty. To one stanowią element bezpieczeństwa gospodarczego, militarnego i energetycznego.

W świetle rosnących zagrożeń wobec morskiej infrastruktury krytycznej – zarówno w zakresie logistyki surowców energetycznych, jak i ochrony instalacji hydrotechnicznych – wzmacnianie zdolności ochrony nawet w portach niebędących kluczowymi węzłami transportu staje się koniecznością.

Jak pokazują doświadczenia państw skandynawskich, bezpieczeństwo morskie nie ogranicza się do głównych portów handlowych. Małe porty rybackie, przystanie jachtowe czy infrastruktura pomocnicza, mogą stanowić zaplecze działań patrolowych, serwisowych lub interwencyjnych – co potwierdza m.in. przykład wykorzystania lokalnych jednostek do ochrony morskich farm wiatrowych i kabli podmorskich w rejonie Bornholmu.

Harmonogram, który ma realne szanse powodzenia

Zgodnie z planem, inwestycja ma zostać ukończona do 2027 roku. Strony podkreślają, że harmonogram jest ambitny, lecz realny. Wykorzystanie sprawdzonych technologii oraz pełne pokrycie kosztów z budżetu państwa znacząco ogranicza ryzyko opóźnień, które w podobnych przedsięwzięciach często utrudniały realizację.

Wypowiedź Przemysława Kulisia, dyrektora Dyrekcji Budownictwa Ogólnego firmy Strabag, nie pozostawia wątpliwości:

Deklaruję, że inwestycja zostanie zrealizowana terminowo i z najwyższą starannością.

Między rybołówstwem a żeglarstwem – tożsamość portu

Port w Pucku od lat pełni funkcję bazy dla lokalnego rybołówstwa, jednak jego położenie i walory przyrodnicze predestynują go również do rozwoju jako zaplecza rekreacji i turystyki żeglarskiej. Nowa infrastruktura nie ma na celu wypierania dotychczasowej funkcji portu, lecz umożliwienie jego naturalnej ewolucji – z poszanowaniem tradycji i w zgodzie z interesem lokalnej społeczności.

Warto przypomnieć, że równoległe wykorzystanie portu przez rybołówstwo i turystykę ma miejsce z powodzeniem m.in. w Kołobrzegu, Darłowie czy Helu, gdzie odpowiednia modernizacja infrastruktury stworzyła możliwość współistnienia różnych form działalności na morzu – bez konfliktu interesów.

Autor: Mariusz Dasiewicz

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Wrocław: Remont Ronda Reagana. MPK szykuje wymianę 2,6 km torowiska
Wrocław: Remont Ronda Reagana. MPK szykuje wymianę 2,6 km torowiska
Szczecin: Po nocnych opadach nieprzejezdna jest ul. Szczawiowa
Szczecin: Po nocnych opadach nieprzejezdna jest ul. Szczawiowa
Wrocław: ZOO opublikowało ostrzeżenie przed internetowymi oszustami
Wrocław: ZOO opublikowało ostrzeżenie przed internetowymi oszustami
Jarosław: Ścieżka rowerowa nad Sanem. Turystyczny hit coraz bliżej
Jarosław: Ścieżka rowerowa nad Sanem. Turystyczny hit coraz bliżej
Football Manager 26. Znamy datę premiery i ważne elementy gry
Football Manager 26. Znamy datę premiery i ważne elementy gry
Odkryj Beskidzkie Morskie Oko. Idealne jezioro na rodzinny wypad
Odkryj Beskidzkie Morskie Oko. Idealne jezioro na rodzinny wypad
Grzybów brak. Bardziej niż pusty koszyk martwi powód takiego stanu
Grzybów brak. Bardziej niż pusty koszyk martwi powód takiego stanu
Czy jogurty pitne i kefiry będą objęte kaucją? ZPPM apeluje
Czy jogurty pitne i kefiry będą objęte kaucją? ZPPM apeluje
Kraków: Miejska Farma Dyń otwiera się 12 września
Kraków: Miejska Farma Dyń otwiera się 12 września
Gorzów: Kładka wzdłuż mostu kolejowego gotowa za cztery lata?
Gorzów: Kładka wzdłuż mostu kolejowego gotowa za cztery lata?
Lublin: Instytut Medycyny Wsi dostał miliony złotych dofinansowania
Lublin: Instytut Medycyny Wsi dostał miliony złotych dofinansowania
Wypadek na S61 na trasie Łomża - Szczuczyn. Ciężarówka wypadła z drogi
Wypadek na S61 na trasie Łomża - Szczuczyn. Ciężarówka wypadła z drogi