Pyrzowice: Nowa gigantyczna inwestycja w Katowice Airport
Na lotnisku w Pyrzowicach powstanie drugi terminal cargo
Projekt ma wykonać firma KWADRAT Polska Sp. z o.o. Sp. K., w której portfolio znajdują się różnorodne realizacje – od projektów mieszkaniowych, przez obiekty przemysłowe, aż po specjalistyczną architekturę lotniskową, w tym nowoczesne hangary. W ramach zawartej umowy KWADRAT opracuje koncepcję projektową oraz projekt budowlany dla nowego obiektu przeznaczonego do obsługi frachtu. Zostanie on zlokalizowany w południowo-wschodniej części Katowice Airport, między istniejącym terminalem cargo, oddanym do użytku w maju 2016 roku, a nową bazą służb utrzymania lotniska.
Nowy terminal cargo będzie obiektem magazynowym z zapleczem biurowo-socjalnym o powierzchni około 10 tys. mkw. Po jego oddaniu do użytku całkowita powierzchnia infrastruktury do obsługi ruchu towarowego w Pyrzowicach wzrośnie do około 22 tys. m kw. Zakończenie prac projektowych planowane jest na pierwszy kwartał 2026 roku.
- Ruch towarowy jest jednym z filarów działalności Katowice Airport, które jest największym regionalnym polskim portem lotniczym w segmencie komercyjnych przewozów cargo. W południowo-wschodniej części lotniska funkcjonuje strefa cargo, na którą składa się terminal towarowy o powierzchni około 12 tys. mkw. oraz płyta postojowa dla frachtowców - przypomina GTL.
W ubiegłym roku Katowice Airport obsłużyło 37,1 tys. ton frachtu i był to drugi najlepszy wynik w historii lotniska. Rekordowy rezultat odnotowano w 2022 roku, kiedy terminal cargo obsłużył ponad 40,6 tys. ton ładunków.
- Mamy za sobą rekordowe pierwsze półrocze 2025 roku, w tym czasie zanotowaliśmy prawie 22 tysiące ton obsłużonego frachtu. Cały bieżący rok, drugi raz w historii, zamkniemy wynikiem ponad 40 tys. ton odprawionych ładunków. W długim okresie celujemy w około 100 tysięcy ton frachtu, głównie za sprawą rosnących przewozów na zlecenie branży e-commerce. Dlatego rozbudowa infrastruktury cargo jest niezbędna, stąd nasza decyzja o rozpoczęciu projektowania, a następnie budowy drugiego terminalu towarowego – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu GTL.
W Pyrzowicach swoją działalność prowadzą największe globalne firmy kurierskie, takie jak DHL Express, UPS oraz FedEx. Od października 2024 r. na katowickie lotnisko realizowane są połączenia all-cargo z chińskiego Urumczi, a w kwietniu 2025 r. linia Lufthansa Cargo rozpoczęła obsługę regularnych rejsów all-cargo na trasie Frankfurt – Katowice – Frankfurt. Katowickie lotnisko jest pierwszym portem w Polsce, z którego ten przewoźnik realizuje rozkładowe loty cargo. Lufthansa Cargo prowadzi również w Katowice Airport ogólnopolski punkt integracji frachtu w modelu RFS (Road Feeder Service), który opiera się na transporcie przesyłek między lotniskami za pomocą pojazdów ciężarowych. Każdy przejazd RFS jest traktowany jako przewóz lotniczy – transport ma m.in. nadany numer rejsu.
Rozwój cargo to element szerszej strategii
- Drugi terminal cargo w Katowice Airport to jeden z projektów kompleksowego programu inwestycyjnego na lata 2024-2032, czyli największej w historii rozbudowy katowickiego lotniska - przypomina GTL.
Oprócz nowego obiektu do obsługi frachtu w Pyrzowicach powstanie m.in.:
- nowy główny terminal pasażerski wraz z układem drogowym,
- czwarty hangar do obsługi technicznej statków powietrznych,
- nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej,
- nowa baza służb utrzymania lotniska,
- multimodalny węzeł przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową.
Planowana jest również rozbudowa parkingów terenowych, budowa parkingu wielopoziomowego oraz stworzenie centrum przesiadkowego, integrującego transport autobusowy, kolejowy oraz lotniczy. Szacowana wartość programu inwestycyjnego na lata 2024-2032 to 1,8 mld zł.