Ruda Śląska: Nowa droga połączy DTŚ z A4. Rusza budowa kluczowego odcinka trasy N-S
W czwartek, 30 października, w Rudzie Śląskiej, podpisano umowę na budowę kolejnego odcinka trasy N-S. To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie. Nowy fragment połączy ulicę Bielszowicką z autostradą A4, tworząc brakujący łącznik z Drogową Trasą Średnicową. To gigantyczna inwestycja o wartości niemal 195 mln zł.
W tym artykule:
- Rusza budowa kolejnego odcinka trasy N-S, podpisano umowę z wykonawcą
- Koszt rudzkiej inwestycji to blisko 195 milionów złotych
- Będzie to łącznik między autostradą A4 a Drogową Trasą Średnicową
- Szacowny termin zakończenia inwestycji
- Realizacja projektu. Trasa N-S rozwija się etapowo
- Odcinki N-S-ki, które zostały już oddane do użytku
Tak wyglądały chrzciny syna Daniela Martyniuka (WIDEO)
Rusza budowa kolejnego odcinka trasy N-S, podpisano umowę z wykonawcą
W czwartek, 30 października, na wiadukcie nad ulicą Bielszowicką w Rudzie Śląskiej odbył się briefing prasowy poświęcony realizacji kolejnego etapu budowy trasy N-S, jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie. Podczas spotkania podpisano umowę z wykonawcą, firmą Primost-Południe Sp. z o.o.
Koszt rudzkiej inwestycji to blisko 195 milionów złotych
Wartość inwestycji to blisko 195 milionów złotych, z czego znaczną część stanowią środki pochodzące z funduszy Unii Europejskiej.
- To kolejne miliony z Unii Europejskiej w służbie mieszkańcom, w służbie społeczeństwu. Niby tylko droga, niby asfalt, ale w rzeczywistości to inwestycja, która ułatwi codzienne życie - dojazd do pracy, szkoły czy sklepu. Jak mówił pan prezydent, wokół tej trasy powstaną strefy przemysłowe i nowe miejsca pracy - podkreślił marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa.
Marszałek Saługa zaznaczył, że budowana obecnie trasa N-S to droga o kluczowym znaczeniu dla rozwoju województwa śląskiego.
- Połączenie autostrady A4 z Drogową Trasą Średnicową to inwestycja, której w regionie od dawna brakowało. Sieć drogowa musi być spójna i kompatybilna, by w sytuacjach awaryjnych, przy korkach czy wypadkach, można było łatwo przemieszczać się pomiędzy głównymi arteriami - dodał marszałek.
Będzie to łącznik między autostradą A4 a Drogową Trasą Średnicową
Nowy odcinek trasy połączy ulicę Bielszowicką z węzłem autostradowym A4, a także obejmie modernizację fragmentu ul. 1 Maja. Realizacja tego etapu pozwoli domknąć układ komunikacyjny, który połączy Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4, usprawniając ruch w południowej części miasta.
- To kluczowy odcinek trasy N-S, bo domyka połączenie pomiędzy autostradą A4 a Drogową Trasą Średnicową. Główne cele tego projektu są dwa: stworzenie bezkolizyjnego połączenia dwóch głównych arterii regionu oraz poprowadzenie drogi przez całe miasto, od Bytomia aż po Mikołów. Dzięki temu powstaną nowe możliwości rozwoju, zwłaszcza na terenach poprzemysłowych po dawnej kopalni Walenty-Wawel, która została zlikwidowana w 1995 roku - przekazał prezydent Rudy Śląskiej, Michał Pierończyk.
Michał Pierończyk podkreślił, iż trasa N-S to inwestycja realizowana konsekwentnie od 2009 roku.
- Budujemy ją etapami od wielu lat, od prezydenta Andrzeja Stani, przez Grażynę Dziedzic, aż po obecny etap, który kontynuujemy. Naszym celem jest doprowadzenie drogi na północy do granicy z Bytomiem i w przyszłości, na południu, aż do Mikołowa - dodał.
Jak wyjaśnił prezydent Pierończyk, jednym z najważniejszych elementów obecnie realizowanego fragmentu będzie ponad 150-metrowy wiadukt nad rzeką Kochłówką i linią kolejową w rejonie ulicy 1 Maja.
- To niespotykany obiekt w skali regionu, jest on duży i bardzo długi. Rozwiąże on problem przejazdu przez tory, które wkrótce znów będą wykorzystywane przez pociągi pasażerskie. Dzięki temu zlikwidujemy uciążliwy przejazd kolejowy i usprawnimy komunikację w tej części miasta - mówił prezydent.
Szacowny termin zakończenia inwestycji
Prezydent Rudy Śląskiej poinformował, iż inwestycja jest w pełni przygotowana pod względem formalnym i finansowym.
- Dokumentację i kwestie własnościowe załatwiliśmy już wcześniej. Wniosek o unijne dofinansowanie został złożony w 2017 roku. Zabezpieczenie finansowe jest solidne, mamy zapas - zapewnił Pierończyk.
Zgodnie z podpisaną umową, prace potrwać mają 28 miesięcy, z wyłączeniem trzymiesięcznych przerw zimowych. Realny termin zakończenia inwestycji to połowa 2028 roku, choć niewykluczone, że wykonawca zrealizuje zadanie szybciej.
Realizacja projektu. Trasa N-S rozwija się etapowo
Przypomnijmy, że we wrześniu 2023 roku oddano do użytku odcinek trasy N-S prowadzący od ulicy Kokota do ulicy Bielszowickiej. Większość kosztów jego realizacji została pokryta ze środków Unii Europejskiej.
Wcześniej powstały już trzy inne fragmenty tej ważnej arterii, o łącznej długości ok. 3,4 km.
- Pierwszy odcinek, otwarty na początku 2013 roku, połączył ul. 1 Maja (droga nr 925) z Drogową Trasą Średnicową. W ramach inwestycji powstał również dwupoziomowy węzeł z ul. 1 Maja, a koszt całego zadania wyniósł ponad 48 milionów złotych.
- Drugi etap, przekazany do użytku w sierpniu 2016 roku, poprowadzono od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Dodatkowo powstało wówczas 1,5 km połączenia drogowego z ul. ks. Niedzieli. Koszt inwestycji przekroczył 60 milionów złotych.
- Trzeci fragment, o długości 1,4 km, ukończono jesienią 2018 roku. Odcinek od ul. Bukowej do ul. Kokota kosztował blisko 54 miliony złotych.
Łącznie miasto pozyskało na te trzy etapy ponad 118 milionów złotych dofinansowania unijnego, z czego 36 milionów przeznaczono na pierwszy, a około 82 miliony na drugi i trzeci odcinek.
Odcinki N-S-ki, które zostały już oddane do użytku
W marcu 2025 roku otwarto również pierwszy etap północnego przedłużenia trasy N-S, biegnący od węzła z Drogową Trasą Średnicową do ul. Magazynowej. Koszt robót budowlanych wyniósł ponad 62,7 mln zł, z czego 57,4 mln zł pochodziło z Rządowego Funduszu Polski Ład - Programu Inwestycji Strategicznych (edycja II).
Z kolei w lutym 2025 roku rozpoczęła się budowa kolejnego, ponad 2,2-kilometrowego odcinka w kierunku północnym, od ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej. Zadanie podzielono na dwa etapy: pierwszy obejmuje odcinek do ul. Orzegowskiej, drugi, od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej.
Szacunkowa wartość inwestycji, to 143 miliony złotych, a finansowanie zapewniono ze środków budżetu państwa. Prace mają potrwać około 30 miesięcy od momentu rozpoczęcia robót.
Władze Rudy Śląskiej nie zamierzają na tym poprzestać. W planach jest również przedłużenie trasy N-S w kierunku południowym, aż do granicy z Mikołowem, gdzie droga pełnić będzie funkcję obwodnicy Halemby. Dla tego etapu wyłoniono już wykonawcę dokumentacji projektowej. W pierwszej połowie 2026 roku mają zostać wyznaczone tak zwane korytarze ruchu pod przyszłą inwestycję.