Ruszyła rozbiórka Dworca PKP w Częstochowie. Runął wschodni pawilon. To koniec pewnej epoki! Zobacz zdjęcia z perspektywy lotu ptaka
Mimo protestów części mieszkańców oraz osób zrzeszonych w grupie "ELANEX", ich sprzeciw wobec rozbiórki pawilonu dworca w Częstochowie okazał się bezskuteczny. Wszelkie próby zablokowania prac modernizacyjnych, mających na celu przebudowę centrum przesiadkowego, nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Maszyny pracują, a każdy kolejny dzień przybliża nas do całkowitego zniknięcia starego budynku.
Dramaturgia zmian: Od Piłsudskiego rusza nowa era
Obecnie buldożery i koparki pracują pełną parą, wyburzając nieczynny pawilon wschodni dworca, zlokalizowany od strony ulicy Piłsudskiego. Jak informują Polskie Koleje Państwowe, te prace rozbiórkowe mają zakończyć się do końca czerwca. Według wstępnego harmonogramu nowy budynek wschodniej części dworca ma być gotowy już w 2026 roku.
Dalsze etapy i utrudnienia, które już odczuwamy
To jednak dopiero początek. Po zakończeniu prac po wschodniej stronie, w latach 2026–2027 zaplanowano rozbiórkę pawilonu zachodniego oraz realizację dalszych działań w tej części kompleksu. Równolegle prowadzone będą intensywne prace w łączniku, który docelowo ma usprawnić przemieszczanie się między obiema częściami dworca.
Pasażerowie już teraz odczuwają znaczne niedogodności związane z przebudową. Dostęp do peronów jest możliwy wyłącznie tunelem podziemnym, co wymusza zmianę nawyków. Drzwi z hali głównej na pasaż nad torami zostały odgrodzone, a sam pasaż jest całkowicie wyłączony z użytkowania, co dla wielu było codziennością.
Sklepy, punkty usługowe oraz dworcowa kaplica, które dotąd działały na pasażu, zostały tymczasowo przeniesione do głównego budynku dworca. Dodatkowe wyzwania czekają podróżnych korzystających z wejścia od strony ulicy Piłsudskiego. Brak możliwości zejścia do tunelu schodami oznacza konieczność korzystania z okrężnej drogi prowadzącej do pochylni przy peronie numer 1.