Rybnik: Parking wielopoziomowy będzie płatny nocą i w weekendy? Miasto chce ukrócić wybryki. Możliwe też progi zwalniające i słupki
Parking wielopoziomowy w Rybniku będzie płatny nocą i w weekendy? Miasto chce ukrócić wybryki. Możliwe też progi zwalniające i słupki
Ogromne zmiany zaszły w ciągu kilku ostatnich lat w części rybnickiego Śródmieścia, którą w tamtejszym magistracie określa się jako Kwartał Rzeczna. Jeszcze przed kilkoma laty znajdował się tam jedynie miejski, prowizorycznie utwardzony parking. Obecnie natomiast funkcjonuje tam nowoczesny parking wielopoziomowy oraz równie nowoczesne mieszkania wybudowane w ramach inwestycji rybnickie Towarzystwa Budownictwa Społecznego (TBS) "Twój Dom".
Zwłaszcza mieszkaniowa inwestycja w Kwartale Rzeczna jest w Rybniku powodem do dumy. W ostatnim czasie została ona obsypana architektonicznymi nagrodami. Przyznano mu nagrodę architektoniczną Polityki oraz nagrodę Stowarzyszenia Architektów Polskich.
Codzienność osób zamieszkujących "Ajnfart" - taką nazwę nosi projekt wybudowanego bloku - nie jest jednak tak kolorowa, jak mogłoby się wydawać. Życie uprzykrza im pobliski parking, a konkretnie zachowania, które mają na nim - oraz wokół niego - miejsce.
Problemy mieszkańców dotarły do radnych. Interweniować u władz Rybnika - i to dwukrotnie - zdecydowała się radna Aleksandra Nowara, kierując do nich stosowne interpelacje.
- Mieszkańcy od dłuższego czasu zgłaszają problem związany z organizowaniem nielegalnych wyścigów samochodowych oraz niebezpieczną jazdą z nadmierną prędkością na odcinku drogi prowadzącym bezpośrednio na parking - zaznaczyła w interpelacji, radna Aleksandra Nowara, zwracając się z prośbą o zamontowanie w tym miejscu progów zwalniających.
Początkowo miasto nie planowało zmian w obrębie parkingu wielopoziomowego. Mówiło o incydentach
Władze miasta nie uwzględniły jednak tej prośby, przekonując, iż wyścigi, które doskwierają mieszkańcom "Ajnfartu" nie zdarzają się na tyle często, aby było to konieczne.
- Nie jest planowana zmiana organizacji ruchu w rejonie parkingu - odpowiedział wówczas prezydent Piotr Kuczera, zapewniając, że wyścigi mają charakter incydentalny, o czym świadczyć mają zapisy zamontowanych tam kamer monitoringu.
Z taką opinią nie zgodziła się jednak radna Aleksandra Nowara. - Problemy związane z parkingiem wielopoziomowym oraz drogą dojazdową nie są jedynie "incydentami" - przekonuje, również mając na to dowody.
- Zgromadzone przez mieszkańców nagrania dokumentujące powtarzające się nieprawidłowości, potwierdzają, że mamy do czynienia z systematycznym naruszaniem bezpieczeństwa i porządku publicznego - zauważa w kolejnej złożonej interpelacji rybnicka radna.
I wydaje się, że jej argumenty przekonały władze Rybnika do zmiany swojej decyzji. Jak przyznaje wiceprezydent Wojciech Kiljańczyk sugerowany przez radną montaż progów zwalniających jest brany pod uwagę.
- Jednostka zarządzająca obiektem (rybnicki Zarząd Dróg Miejskich - przyp. red) bierze pod uwagę zastosowanie dodatkowych środków technicznych mających na celu fizyczne ograniczenie niewłaściwych praktyk użytkowników drogi oraz parkingu - takich jak progi zwalniające czy słupki ograniczające ruch wokół parkingu - wskazuje wiceprezydent Wojciech Kiljańczyk.
Dodatkowo, aby wyeliminować mające miejsce na parkingu oraz w jego otoczeniu niebezpieczne sytuacje, możliwe jest wprowadzenie dodatkowych opłat za korzystanie z niego.
- W najbliższym czasie planuję wprowadzenie stawki nocnej i weekendowej za parkowanie na terenie parkingu wielopoziomowego - zapowiada Wojciech Kiljańczyk, dodając jednak, że w tym celu konieczna jest korekta zarządzenia dotyczącego wnoszenia opłat na parkingach miejskich.
Aktualnie wieczorem i w weekend parkingi miejskie w Rybniku są darmowe
Przypomnijmy, że obecnie zasady związane z płatnościami na wszystkich parkingach miejskich w Rybniku przedstawiają się bardzo podobnie. Różnica dotyczy jedynie czasu darmowego parkowania. Na niektórych parkingach jest to 15, a na niektórych 90 minut.
Parkowanie bezpłatne jest również wieczorami - po godz. 18:00 oraz po godz. 14:00 w soboty i przez całą niedzielę. W pozostałym czasie, każda rozpoczęta godzina postoju wiąże się z opłatą w wysokości 3 złotych i 50 groszy.