Rzeszów kolejowo bliżej Warszawy. Trasa Łętownia - Rzeszów wybrana
Wybrany wariant inwestorski przebiega najbardziej na wschód ze wszystkich rozpatrywanych propozycji. Planowany jest po wschodniej stronie miasta Sokołów Małopolski, a następnie w kierunku południowym przebiega po wschodniej stronie drogi ekspresowej S19, włączając się w linię nr 91 (Rzeszów - Medyka) na terenie gminy Krasne. Dyrekcja spółki podkreśla, że ta wersja trasy została wybrana po konsultacjach społecznych z mieszkańcami terenów, przez które odcinek ma przebiegać, oraz miejscowymi samorządami.
- Z przekonaniem możemy stwierdzić, że wychodząc naprzeciw wielu sugestiom i wnioskom mieszkańców oraz przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego, przygotowaliśmy wspólnie optymalny przebieg linii kolejowej KDP o najwyższych standardach technicznych, optymalizując przebieg linii kolejowej, niejednokrotnie omijając zabytki kultury oraz unikając obszarów zabudowanych i cennych środowiskowo - podkreślają władze spółki. - Jednocześnie wyrażamy serdeczne podziękowania za zaangażowanie mieszkańców, dla których spotkania konsultacyjne bywają niełatwe emocjonalnie, ale dzięki którym projekt linii kolejowej z Łętowni do Rzeszowa nie tylko będzie umożliwiał szybki przejazd na dłuższych dystansach, ale również będzie spełniał codzienne potrzeby komunikacyjne lokalnych społeczności.
Wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej złożono do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie. Raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko zostanie udostępniony przez RDOŚ i każdy zainteresowany będzie mógł się z nim zapoznać.
Kolejowy odcinek Łętownia - Rzeszów ma 42 kilometry długości i ma uzupełnić sieć połączeń kolejowych w regionie. Ma być nie tylko szybszą i krótszą trasą do Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale także zapewnić bezpośrednią, szybką podróż między Rzeszowem a Stalową Wolą oraz Lublinem. Ponadto włączy Sokołów Małopolski do sieci połączeń kolejowych, a przystanki pasażerskie pojawią się także w mniejszych miejscowościach, takich jak Nienadówka i Stobierna. Dzięki niemu będzie możliwe przelotowe połączenie kolejowe z Lotniskiem Rzeszów - Jasionka, do którego dziś możliwy jest dojazd tylko z jednej strony. Dyrekcja CPK obiecuje, że nowa infrastruktura zapewni rozwój siatki połączeń na terenie aglomeracji rzeszowskiej, ponieważ stworzy warunki do dalszego rozwoju połączeń aglomeracyjnych wokół Rzeszowa oraz uzupełni infrastrukturę zrealizowaną przez PKP PLK i Urząd Marszałkowski.
Maksymalna prędkość pociągów wyniesie na tej linii 200 km/godz., przy możliwej maksymalnej prędkości projektowej 250 km/godz. Przewidziano też, że linią Łętownia - Rzeszów będą mogły poruszać się kolejowe składy regionalne, dalekobieżne i towarowe.