S19: TBM "Karpatka" kończy drążyć pierwszy tunel
W tym artykule:
Zobaczyła, co robi mężczyzna. Skandaliczna reakcja. Pokazali nagranie
Prace budowlane na odcinku S19 Rzeszów Południe-Babica rozpoczęły się w kwietniu 2022 r. W ramach wartej ponad 2 mld zł inwestycji powstaje ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej, który obejmuje m.in. sześć estakad, dwa wiadukty, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową, trzy przejścia dla zwierząt i tunel. Całość ma być gotowa w 2028 roku.
Jedno z najtrudniejszych wyzwań inżynierskich w Europie
Kluczowym elementem inwestycji, za wykonanie której odpowiada konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, jest tunel drążony pod wzgórzem Grochowiczna. Docelowo będzie miał on 2255 metrów długości, a w każdej z jego dwóch naw znajdą się dwa pasy ruchu i pas awaryjny.
Prace prowadzone są na skomplikowanym geologicznie terenie i dodatkowo w niebezpiecznym środowisku metanowym. Odkrycie tego gazu wpłynęło na opóźnienie rozpoczęcia prac. Ostatecznie ruszyły one w lipcu ubiegłego roku.
Teraz, po wydrążeniu pierwszej nawy tunelu, maszyna w ciągu trzech miesięcy zostanie odwrócona i rozpocznie się drążenie drugiej nawy.
Gigant na placu budowy - imponujące parametry Karpatki
Używana do budowy tunelu "Karpatka" to jedna z największych maszyn drążących w Europie. Jej długość wynosi 114 metrów, a masa to aż 4400 ton. Tarcza skrawająca, ważąca 440 ton, wyposażona jest w 471 narzędzi wiercących i wykonuje do dwóch obrotów na minutę.
Za jej napęd odpowiadają 12 silników o mocy 1 megawata każdy. Dzięki temu maszyna radzi sobie z trudnymi warunkami geologicznymi, drążąc tunel z niezwykłą precyzją.
Największy w historii Polski transport
Już samo dostarczenie takiego giganta na plac budowy było potężnym przedsięwzięciem, które śledziła z uwagą cała Polska.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości.