Ścieżka rowerowa na Czubach przedzielona schodami. "To absurdalne"
Na os. Skarpa - w rejonie Alei Młodości od kładki nad ul. Filaretów do ul. Romantycznej, przed skrzyżowaniem z ul. Nadbystrzycką znajduje się długa ścieżka rowerowa, która w pewnym momencie kończy się... schodami. Pod koniec maja 2025 r. spadł z nich 31-letni rowerzysta.
O zakończeniu ścieżki rowerowej informują znaki pionowe: jeden ustawiony tuż przed schodami określający koniec drogi rowerowej i drugi tuż za nimi wyznaczający początek drogi rowerowej po prawej stronie chodnika. Według Tomasza Gontarza, radnego miejskiego PiS, to rozwiązanie niewystarczające.
- Ścieżka rowerowa kończy się nagle przy schodach, bez pochylni lub bezpiecznego obejścia, co użytkownicy określają jako „absurdalne i groźne” – pisze w skierowanej do ratusza interpelacji.
Obok schodów znajduje się wydeptana ścieżka, którą rowerzyści prawdopodobnie omijają feralne schody.
Jak zaznacza, „zakończenie ścieżki rowerowej schodami bez alternatywnego ciągu komunikacyjnego jest niezgodne z zasadami projektowania bezpiecznych dróg dla rowerów”.
- Stwarza ryzyko wypadków, szczególnie dla dzieci, osób starszych, niepełnosprawnych oraz mniej doświadczonych rowerzystów. Tego rodzaju błędy projektowe podważają zaufanie mieszkańców do działań miasta na rzecz promocji transportu rowerowego i wymagają pilnej korekty, zanim dojdzie do kolejnych incydentów – uważa radny.
W jego opinii, „konieczne jest natychmiastowe wyeliminowanie tego zagrożenia oraz zapewnienie, że podobne błędy nie będą powtarzane w przyszłych inwestycjach”.
W skierowanej do ratusza interpelacji Gontarz pyta, dlaczego dopuszczono do zaprojektowania i realizacji ścieżki rowerowej na osiedlu Skarpa, która kończy się bezpośrednio przy schodach, bez pochylni lub bezpiecznego obejścia? Docieka też, czy przed wyznaczeniem tej ścieżki Wydział Zarządzania Ruchem i Mobilnością przeprowadził analizę ryzyka oraz przygotował dokumentację techniczno-ruchową.
Co na to miasto?
- W odniesieniu do działań podejmowanych przez Miasto Lublin w zakresie usunięcia schodów lub budowy pochylni informuję, że analizujemy możliwość przebudowy przedmiotowego odcinka drogi na Alei Młodości. Należy jednak mieć na uwadze, iż jest to zadanie inwestycyjne, na które nie zabezpieczono środków w budżecie miasta na rok 2025. W związku z tym jego realizacja może nastąpić dopiero w roku 2026, po ujęciu zadania w budżecie miasta na ten okres - odpowiada Tomasz Fulara, z-ca prezydenta Lublina.
Przypomina także, że obowiązująca organizacja ruchu na wspomnianym przez Gontarza odcinku została wprowadzona na podstawie projektu zmiany stałej organizacji ruchu w czerwcu 2024 r.
- Po uzyskaniu pozytywnej opinii zarządcy terenu, projekt został zatwierdzony i przekazany do realizacji do Wydziału Zieleni i Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Lublin - podaje Fulara.
Jak podkreśla, „od momentu wprowadzania zmiany organizacji ruchu do Urzędu nie wpłynęły żadne wnioski dotyczące jej nieprawidłowości, co potwierdza, iż oznakowanie jest kompletne i czytelne dla wszystkich uczestników ruchu”.