Sławków: Budowa nowej drogi do Euroterminala to strategiczna inwestycja dla Polski. Umowa podpisana. Skorzysta miasto i region

Rozpoczyna się projektowanie i budowa całkiem nowej drogi oraz całego układu komunikacyjnego, który poprowadzi do Eurotermianala oraz pozostałych zespołów terminali przeładunkowych w Słakowie w powiecie będzińskim, gdzie kończy się szeroki tor ze Wschodu. We wtorek 22 lipca w sławkowskim Urzędzie Miasta podpisana została umowa na realizację tego przedsięwzięcia, które oczekiwane było od wielu lat. Teraz wreszcie się udało. To jedna z największych, najważniejszych, strategiczna dla województwa śląskiego i Polski inwestycja.
pixabaypixabay
Źródło zdjęć: © Pixabay | pixabay
Piotr Sobierajski

Wielka inwestycja za prawie 200 milionów złotych. Umowa podpisana

Rozpoczyna się nowy rozdział w historii regionu i województwa śląskiego. Za chwilę rozpoczyna się projektowanie i budowa całkiem nowej drogi do Euroterminala i całego zespołu terminali przeładunkowych w Sławkowie w powiecie będzińskim, gdzie kończy się szeroki tor kolejowy ze Wschodu. Zgodnie z kryteriami oceny za najlepszą w przetargu została uznana oferta firmy Mirbud S.A. o wartości 189 mln 585 tys. 960,59 zł brutto. 

Umowa na realizację tego ważnego dla całego kraju przedsięwzięcia podpisana została we wtorek 22 lipca w Urzędzie Miasta w Sławkowie.

- Wiele osób nie wierzyło, że uda się urzeczywistnić nasze plany i doprowadzić tę inwestycję do momentu, kiedy zaczyna się jej realizacja. Niech ten moment podpisania umowy będzie takim sygnałem, że jeżeli się podejmujemy tych niełatwych wyzwań i zobowiązań, to je realizujemy skutecznie – mówi Rafał Adamczyk, burmistrz Sławkowa.

- Po kilku latach łączenia środowiska samorządowego, biznesowego, administracji rządowej, politycznego i społecznego, podpisujemy dziś umowę na realizację tej inwestycji. Mam nadzieję, że będzie ona początkiem następnego etapu, a więc budowy drogi od Sławkowa do S1 w Sosnowcu. Zadanie skomplikowane, złożone, ale przy tak świetnym, uznanym, polskim wykonawcy to musi się udać. Ta inwestycja będzie bardzo dobrze realizowana – dodaje.

- Dziękujemy za obdarzenie nas zaufaniem. Nie jest to może największe zadanie w portfelu grupy Mirbud, ale będzie jednym z najbardziej strategicznych. Ze względu na to, że wspomoże to rozwój Euroterminala. Mogę obiecać, że będzie ta realizacja objęta specjalnym nadzorem zarządu. Tak, by wszystkie terminy zostały dotrzymane – mówi Jerzy Mirgos, prezes zarządu firmy Mirbud.

- Z punktu widzenia Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej to bardzo dobra informacja, która pozwoli nam zwiększyć atrakcyjność inwestycyjną terenów, które tu posiadamy. To otwiera nam kolejne możliwości przyciągania inwestorów. Te tereny wokół Sławkowa i Dąbrowy Górniczej są dla nas bardzo istotne, dlatego to zadanie pozwoli nam na otwarcie nowych terenów – mówi dr Rafał Żelazny, prezes zarządu KSSE.

- Nie o miliony złotych tu chodzi, ale o to, że w niewielkim Sławkowie dzieją się wielkie rzeczy na skalę województwa śląskiego i Polski. Ten port przeładunkowy nabiera rozpędu. To miejsce zaczyna tętnić gospodarczym życiem, tak więc potrzebujemy dróg, torów, mocy przeładunkowych, żeby obsłużyć cały ruch. Trzymamy kciuki za inwestycję, bo mieszkańcy muszą odczuć pozytywnie te zmiany. To największa inwestycja w historii Sławkowa, co też jest bardzo ważne – podkreśla Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.

Nowa droga, trzy wiadukty i skrzyżowanie z DK94

Podstawowy zakres inwestycji to zaprojektowanie i budowa nowego układu drogowego pomiędzy drogą krajową nr 94 a terminalami przeładunkowymi w Sławkowie o łącznej długości ponad 6,7 km, z czego 4,6 km drogi klasy G i 2,1 km drogi klasy Z.

Długość nowej drogi to 6700 metrów, z czego 4 km to łącznik z Euroterminalem, a 2 km to droga dojazdowa do zespołu terminali przeładunkowych PKP LHS. Prawie całość tego odcinka powstanie od podstaw, a tylko 1200 metrów starej drogi zostanie przebudowanej i wpiętej w całkowicie nowy układ drogowy. Do tego dojedzie przebudowa układu drogowego przy zjeździe z DK94, gdzie musi powstać nowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu.

Dodatkowo inwestycja obejmuje wspomnianą rozbudowę DK 94 wraz z budową skrzyżowania sterowanego sygnalizacją świetlną oraz budowę trzech obiektów inżynieryjnych nad czynnymi liniami kolejowymi.

Od sierpnia tego roku rozpoczną się prace projektowe, które mają się zakończyć uzyskaniem wszystkich pozwoleń na budowę w ramach ZRID-u wiosną 2027 roku. Wtedy też mają rozpocząć się prace w terenie, a finał przewidziany jest na 2029 rok. Prace projektowe i przygotowawcze to okres 22 miesięcy od daty podpisania umowy, a cały kontrakt – wraz z realizacją prac – obejmuje 44 miesiące.

Inwestycja ta stanowi również pierwszy etap budowy drogi w relacji S1 w Sosnowcu, obszarów terminali przeładunkowych w Sławkowie i DK94 w Sławkowie.

Protesty mieszkańców, 1400 tirów na dobę

O konieczności budowy całkowicie nowej drogi do Euroterminala od lat przekonywali mieszkańcy Sławkowa i sąsiedniej Dąbrowy Górniczej, bo to właśnie lokalnymi drogami tych dwóch miast setki ciężarówek codziennie dojeżdża dziś do zespołu terminali przeładunkowych. To powoduje wiele niebezpiecznych sytuacji na drogach, więc lokalna społeczność kilka razy zorganizowała akcje protestacyjne, łącznie z blokowaniem przejazdu wąskimi, miejskimi drogami.

W 2019 roku przez Sławków przejeżdżało około 1000 tirów na dobę, teraz jest to już około 1400 tirów, więc skala problemu jest ogromna.

Euroterminal i terminale przeładunkowe mają strategiczne znaczenie dla Polski

Inwestycja ta ma strategiczne znaczenie dla rozwoju Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, województwa śląskiego i kraju. Intermodalne terminale przeładunkowe w Sławkowie wpisane są w europejskie korytarze transportowe sieci TEN-T i Nowy Jedwabny Szlak do Chin w oparciu o szerokotorową linią kolejową nr 65.

Zarówno na poziomie rządowym jak i regionalnym podkreśla się transkontynentalne znaczenie tego węzła kolejowo-drogowego, obsługiwanego przez PKP LHS i Euroterminal Sławków dla wymiany handlowej zarówno na osi Północ – Południe, jak Wschód – Zachód.

W Sławkowie podpisana została w maju tego roku umowa inwestycyjna pomiędzy Agencją Rozwoju Przemysłu a Euroterminalem Sławków. Celem porozumienia jest rozbudowa tego strategicznego węzła logistycznego, który ma odegrać kluczową rolę w procesie odbudowy Ukrainy i wzmocnić pozycję Polski jako lidera transportu w Europie Środkowo-Wschodniej. Euroterminal Sławków jest jedynym w UE hubem, który może obsługiwać szerokotorowe pociągi ze Wschodu.

Euroterminal Sławków jest dziś wyjątkowym miejscem na mapie nie tylko Polski, ale i Europy. To jedyny w Unii Europejskiej terminal przystosowany do obsługi pociągów szerokotorowych ze Wschodu. Dzięki tzw. linii hutniczej szerokotorowej (LHS) docierają do niego pociągi szerokotorowe z Ukrainy i Azji (w tym z Chin). Dzięki temu wyeliminowana zostaje konieczność przeładunku na granicy, ponieważ terminal jest połączony z europejską siecią normalnotorową.

Celem podpisanej umowy między ARP a Euroterminalem Sławków jest stworzenie największego hubu logistycznego w regionie, który będzie obsługiwał projekty związane z odbudową Ukrainy.

Projekt obejmuje budowę nowoczesnej hali magazynowej, rozbudowę infrastruktury torowej (w tym 7 nowych torów) oraz zakup nowoczesnych urządzeń przeładunkowych. W efekcie zdolności terminala wzrosną z obecnych 285 tys. TEU do ponad 500 tys. TEU rocznie. Zmiany zaplanowane zostały na lata 2026-2028.

- Po rozbudowie Euroterminala podwoi on swoje możliwości przeładunkowe i stanie się największym hubem logistycznym w Europie. Będziemy mogli wtedy mówić, że wykorzystaliśmy szansę, jaką daje nam obecność szerokiego toru aż do Sławkowa. Cieszę się, że te dwa projekty są prowadzone równolegle, bo to daje nam szanse na urzeczywistnienie marzenia o wykorzystaniu naszego potencjału. Projekt rozbudowy Eiroterminalu będzie realizowany w latach 2026-2027, więc trochę poprzedzi budowę drogi. Mamy nadzieję, że może uda nam się trochę skrócić procesy uzgodnień przy budowie łącznika, wtedy być może udałoby realizować obie inwestycje jednocześnie – mówi Marek Wójcik, wojewoda śląski.

- Inwestycja w budowę łącznika drogowego dla Agencji Rozwoju Przemysłu jest inwestycją komplementarną wobec inwestycji w budowę Euroterminala. Tylko w pierwszej fazie zamierzamy podwoić naszą zdolność przeładunkową. To nie byłoby możliwe, gdyby właśnie nie ten łącznik. Cieszę się, że to spółka Mirbud, z którą ARP współpracuje, jest wykonawcą tego przedsięwzięcia – podkreśla Radosław Niedzielski, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu.

Rozbudowa terminalu to modelowy przykład inwestycji, która łączy fundusze unijne z polską strategią rozwojową, wzmacniając pozycję Polski jako logistycznego lidera w Europie Środkowo-Wschodniej. Wartość podpisanej umowy to ponad 180 mln zł, z czego ok. 108 mln zł stanowi dokapitalizowanie z funduszy własnych ARP. Dodatkowe 73 mln zł pochodzi z bezzwrotnej dotacji w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).

Zmieniają się także drogi powiatowe. Wydadzą 25 milionów złotych

W Sławkowie trwają także obecnie prace przy przebudowie dróg powiatowych. W drugiej połowie lutego rozpoczęła się przebudowa 6 kilometrów dróg powiatowych.

Inwestycja warta ponad 25 milionów złotych jest możliwa dzięki pozyskanej dotacji z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. O tę inwestycję zabiegali wspólnie starosta będziński Sebastian Szaleniec i burmistrza Sławkowa Rafał Adamczyk. To największe przedsięwzięcie związane z drogami powiatowymi realizowane w powiecie będzińskim od wielu lat.

Zakres prac obejmuje odcinki ulic: ul. gen. J. Piłsudskiego od ul. Okradzionowskiej, ciąg ulic Wrocławska, Kołdaczka, Hrubieszowska, Niwa oraz ul. Groniec do numeru 9. Roboty są realizowane etapowo i obejmują frezowanie oraz układanie nowej nawierzchni asfaltowej. Dodatkowo przeprowadzane są prace związane z profilowaniem i czyszczeniem rowów, wymianą nawierzchni chodnika przy ul. Piłsudskiego oraz budową chodnika przy ul. Wrocławskiej. Zakończenie tych prac planowane jest na drugą połowę 2025 roku.

Realizowane właśnie przez powiat zadanie jest częścią miejskiej inwestycji budowy wspomnianego łącznika między drogą krajową nr 94 a Euroterminalem oraz stacją PKP LHS. Aby zapewnić efektywną realizację obu projektów, konieczna stała się ich ścisła koordynacja. W 2023 roku ustalono, że w ramach inwestycji powiatowej zostaną zbudowane ronda, które połączą drogi przebudowywane przez powiat z miejskim łącznikiem. Miasto Sławków udziela pomocy finansowej dla powiatu będzińskiego w wysokości 600 tys. zł w 2025 roku.

Nowe ronda powstaną na skrzyżowaniach ul. Hrubieszowskiej z Szerokotorową oraz ul. Groniec z ul. Niwa, w pobliżu przystanku autobusowego „Niwa”. Planowana jest również przebudowa i profilowanie zakrętów na ul. Kołdaczka. Zakończenie całego przedsięwzięcia przewidziano na listopad 2026 roku.

Wybrane dla Ciebie

Zapomniana zbrodnia Sasów. Byli bezlitośni wobec Słowian
Zapomniana zbrodnia Sasów. Byli bezlitośni wobec Słowian
Sieniec: Jubileusz 80-lecia Ochotniczej Straży Pożarnej
Sieniec: Jubileusz 80-lecia Ochotniczej Straży Pożarnej
Sieradz: Skomplikowana operacja guza mózgu w szpitalu
Sieradz: Skomplikowana operacja guza mózgu w szpitalu
Drużbin: Remont elewacji kościoła zakończony
Drużbin: Remont elewacji kościoła zakończony
Kielce: Oto absolwenci Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego
Kielce: Oto absolwenci Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego
Gdańsk: Cofała korytarzem życia na drodze ekspresowej. "To naganne zachowanie” - grzmią służby
Gdańsk: Cofała korytarzem życia na drodze ekspresowej. "To naganne zachowanie” - grzmią służby
Goczałkowice-Zdrój: Celebryci w Ogrodach Kapias
Goczałkowice-Zdrój: Celebryci w Ogrodach Kapias
Woj. lubelskie: Ponad 4 mln zł na budowę i modernizację dróg. Kolejne 32 gminy podpisały umowy
Woj. lubelskie: Ponad 4 mln zł na budowę i modernizację dróg. Kolejne 32 gminy podpisały umowy
Jaczów: Niebezpieczny wypadek drogowy
Jaczów: Niebezpieczny wypadek drogowy
Radom: Rozpoczęto budowę chodnika i ścieżki między osiedlem Gołębiów I a peronem kolejowym
Radom: Rozpoczęto budowę chodnika i ścieżki między osiedlem Gołębiów I a peronem kolejowym
Radom: Nowoczesne oświetlenie już działa. 62 punkty świetlne
Radom: Nowoczesne oświetlenie już działa. 62 punkty świetlne
Rzeszów: Syczący problem. Z pomocą ruszyła straż miejska
Rzeszów: Syczący problem. Z pomocą ruszyła straż miejska