Światowy Dzień Oszczędzania przypomina: ważne nie tylko ile odkładamy, ale gdzie
W tym artykule:
Rola edukacji w ochronie konsumenta
Jak podkreśla prezes zarządu BFG Maciej Szczęsny, edukacja jest kluczowa w zapewnieniu ochrony konsumentów. To dzięki niej Polacy wiedzą jak chronić swoje pieniądze.
Stał na łuku drogi. Nagle pojawiła się policja. Oto, co stało się później
- W sektorze finansowym najlepszą ochroną konsumenta jest edukacja. To ona pozwala Polakom podejmować świadome, odpowiedzialne decyzje co do swoich oszczędności, bezpieczeństwa finansowego, inwestycji. Dlatego, zgodnie z międzynarodowymi standardami gwarantów depozytów, prowadzimy działania edukacyjne w zakresie zasad gwarantowania depozytów - mówi Maciej Szczęsny.
Przez lata BFG realizuje różne formy edukacji finansowej, co stanowi jeden z fundamentów jego działalności. Dzięki temu możliwe jest nie tylko podniesienie świadomości konsumentów, ale także zwiększenie ich bezpieczeństwa finansowego w dynamicznie zmieniającym się świecie.
Zakres ochrony gwarancyjnej BFG
Depozyty, definiowane jako środki zgromadzone na różnych rachunkach, od oszczędnościowych po lokaty terminowe, są objęte ochroną przez BFG. Gwarancje obejmują nie tylko oszczędności osób fizycznych, ale i prawnych, nie wliczają jednak papierów wartościowych, jednostek funduszy inwestycyjnych, kryptowalut ani złota. Interesujący jest fakt, że lokaty strukturyzowane podlegają ochronie tylko w zakresie kapitału początkowego.
BFG gwarantuje bezpieczeństwo oszczędności od 1995 roku, a od 2013 roku rozszerzył swoje usługi również na SKOK-i. W ciągu ponad trzech dekad wypłacił środki gwarantowane dla przeszło 360 tysięcy deponentów, przyczyniając się do stabilizacji sektora finansowego.
Ewolucja i rozwój BFG
Zgodnie z ustawą z 2016 roku, BFG zyskał nowe uprawnienia i obowiązki, stając się organem przymusowej restrukturyzacji banków i kas. Dzięki temu jest w stanie chronić depozyty klientów, jednocześnie minimalizując zaangażowanie środków publicznych w sytuacje kryzysowe. Przymusowa restrukturyzacja pozwala na ograniczenie kosztów związanych z ratowaniem instytucji finansowych, angażując w to przede wszystkim właścicieli i inwestorów tych podmiotów.
Dzięki zastosowaniu międzynarodowych standardów, BFG nie tylko zapewnia bezpieczeństwo, ale również buduje zaufanie wśród polskich konsumentów. To właśnie dzięki takim instytucjom, oszczędności Polaków mogą być odpowiednio chronione, a finanse osobiste zarządzane w sposób bardziej świadomy i bezpieczny.
Światowy Dzień Oszczędzania
Pomysł ustanowienia dnia zrodził się podczas 1. Międzynarodowej Konferencji Kas Oszczędnościowych w Mediolanie w 1924 roku. Przedstawiciele banków postanowili wspierać "stabilny i długotrwały rozwój społeczeństw poprzez promowanie idei oszczędzania". Odtąd corocznie, 31 października świętuje się "Dzień Oszczędzania".
W 1 kongresie wzięło udział 354 delegatów z 27 krajów. Główną postacią, która uczestniczyła w kongresie był prof. Filippo Ravizza, ówczesny dyrektor nowo powstałego Światowego Instytutu Kas Oszczędnościowych (World Savings Banks Institute, WSBI).
Według uczestników kongresu, odpowiednia wiedza na temat pomnażania oszczędności miała w perspektywie zapewnić stabilny rozwój społeczeństw. W tym celu postanowiono, iż 31 października każdego roku będą organizować w swoich krajach działania edukacyjne "kierowane do wszystkich obywateli, niezależnie od wieku, statusu społecznego czy posiadanych środków".
Źródło: PAP
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!