Sycylia: wystawa o św. Marii Magdalenie. Sztuka od średniowiecza po XIX wiek
Sztuka, wiara i lokalna tradycja
Wystawa zatytułowana „Ogień miłości. Maria Magdalena. Kobiecy świadek nadziei”, zorganizowana pod patronatem watykańskiej Dykasterii ds. Kultury i Edukacji ukazuje różne oblicza św. Marii Magdaleny w ikonografii i duchowości. „To postać złożona – święta, pustelniczka, świadek zmartwychwstania, często błędnie interpretowana w sztuce i literaturze” – mówi mediom watykańskim Domenica Brancato, dyrektor Muzeum Diecezjalnego w Agrigento.
Zaczęło się w Biedronce. Akcja 10+10 gratis tylko do 31 października
Od lokalnej pobożności do dzieł mistrzów
Inspiracją dla wystawy był lokalny kult Marii Magdaleny, obecny na Sycylii już od średniowiecza. „Maria Magdalena pojawia się choćby na freskach z XIV wieku w klasztorze Santo Spirito, a także w kasetonowych sufitach z XV wieku” – podkreśla Domenica Brancato. Ważnym symbolem kultu jest także herb miasta Sciacca, przedstawiający Marię Magdalenę wśród lwów – odrestaurowany sztandar z tym motywem został pokazany na wystawie. Wśród najważniejszych prac znajduje się „Maria Magdalena pokutująca” autorstwa Guercina (1622), wypożyczona z Muzeów Watykańskich. Pokazano też dzieła m.in. Cecca di Caravaggio, Nicolasa Regniera, Andrei Vaccaro i Francesco Hayeza.
Eksponaty z wiodących włoskich muzeów
Obrazy pochodzą z muzeów w Rzymie, Mediolanie, Pizie, Palermo, Salerno i innych miast. Wśród nich znajdują się: XV-wieczne, malowane na desce „Ukrzyżowanie i Zwiastowanie” Giovanniego di Pietro da Napoli, dramatyczne i zmysłowe interpretacje Vaccaro i Cecca di Caravaggio, oraz romantyczny „Krucyfiks z klęczącą i płaczącą Magdaleną” Hayeza z 1827 roku.
Wystawę można zwiedzać codziennie, do 30 października 2025 roku. Organizatorzy podkreślają również znaczenie muzeów diecezjalnych jako miejsc łączących dziedzictwo kulturowe z działalnością duszpasterską. Wydarzenie wpisuje się w obchody jubileuszu i tytuł Agrigento jako Włoskiej Stolicy Kultury.