Sycylia: wystawa o św. Marii Magdalenie. Sztuka od średniowiecza po XIX wiek
Sztuka, wiara i lokalna tradycja
Wystawa zatytułowana „Ogień miłości. Maria Magdalena. Kobiecy świadek nadziei”, zorganizowana pod patronatem watykańskiej Dykasterii ds. Kultury i Edukacji ukazuje różne oblicza św. Marii Magdaleny w ikonografii i duchowości. „To postać złożona – święta, pustelniczka, świadek zmartwychwstania, często błędnie interpretowana w sztuce i literaturze” – mówi mediom watykańskim Domenica Brancato, dyrektor Muzeum Diecezjalnego w Agrigento.
Od lokalnej pobożności do dzieł mistrzów
Inspiracją dla wystawy był lokalny kult Marii Magdaleny, obecny na Sycylii już od średniowiecza. „Maria Magdalena pojawia się choćby na freskach z XIV wieku w klasztorze Santo Spirito, a także w kasetonowych sufitach z XV wieku” – podkreśla Domenica Brancato. Ważnym symbolem kultu jest także herb miasta Sciacca, przedstawiający Marię Magdalenę wśród lwów – odrestaurowany sztandar z tym motywem został pokazany na wystawie. Wśród najważniejszych prac znajduje się „Maria Magdalena pokutująca” autorstwa Guercina (1622), wypożyczona z Muzeów Watykańskich. Pokazano też dzieła m.in. Cecca di Caravaggio, Nicolasa Regniera, Andrei Vaccaro i Francesco Hayeza.
Eksponaty z wiodących włoskich muzeów
Obrazy pochodzą z muzeów w Rzymie, Mediolanie, Pizie, Palermo, Salerno i innych miast. Wśród nich znajdują się: XV-wieczne, malowane na desce „Ukrzyżowanie i Zwiastowanie” Giovanniego di Pietro da Napoli, dramatyczne i zmysłowe interpretacje Vaccaro i Cecca di Caravaggio, oraz romantyczny „Krucyfiks z klęczącą i płaczącą Magdaleną” Hayeza z 1827 roku.
Wystawę można zwiedzać codziennie, do 30 października 2025 roku. Organizatorzy podkreślają również znaczenie muzeów diecezjalnych jako miejsc łączących dziedzictwo kulturowe z działalnością duszpasterską. Wydarzenie wpisuje się w obchody jubileuszu i tytuł Agrigento jako Włoskiej Stolicy Kultury.