Tarnów: Co dalej ze wschodnią obwodnicą? Władze gminy Tarnów apelują do GDDKiA, aby wybudowała nową drogę na granicy z Podkarpaciem

Po tym jak tarnowscy radni zdecydowali, że miasto nie przystąpi do projektowania wschodniej obwodnicy Tarnowa, inwestycja stanęła w martwym punkcie. Władze gminy Tarnów apelują teraz do Generalnej Dyrekcji Dróg i Krajowych, aby kontynuować koncepcję związaną z wytyczeniem nowej trasy na granicy województwa małopolskiego i podkarpackiego.
Budowa obwodnicyBudowa obwodnicy
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Adam Kraszewski
Robert Gąsiorek

Wschodnia obwodnica Tarnowa to już od kilku dobrych lat temat gorących dyskusji i protestów. Przygotowano nawet decyzję budowy nowej trasy na granicy Tarnowa oraz gminy Tarnów. Ostatecznie do inwestycji nie doszło, ponieważ Tarnów, jako miasto na prawach powiatu, zgodnie z obowiązującymi przepisami, musiałoby dołożyć do budowy obwodnicy kilkaset milionów złotych. To było nierealne dla miasta i ostatecznie plany przepadły.

We wrześniu 2022 roku ówczesny minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał dokument rozpoczynający prace przygotowawcze w sprawie wytyczenia drogi omijającej miasto w zupełnie nowej lokalizacji. Mówiło się wtedy, że nowa trasa mogłaby powstać na granicy Małopolski i Podkarpacia.

Koncepcje na zlecenie krakowskiego oddziału GDDKiA przygotowuje firma Multiconsult Polska Sp. z o.o. Na ten cel wydano 8 mln złotych.

W połowie 2024 projektanci przedstawili pierwsze efekty swojej pracy. Mieszkańcom zaprezentowano trzy warianty przebiegu trasy, które poprowadzone zostały przez gminy Lisia Góra, Tarnów i Skrzyszów. Mieszkańcy, jak i samorządowcy nie zostawili wtedy na nich suchej nitki.

- Ta firma nie zrobiła tej koncepcji według tego pierwotnego zamierzenia, że ta droga miała przebiegać po granicy Małopolski i Podkarpacia. Przesunięto jedynie dwa kilometry w kierunku wschodnim od Tarnowa i to pokazano do konsultacji społecznych, co oczywiście musiało się spotkać z protestami - zaznacza Grzegorz Kozioł, wójt gminy Tarnów.

Nowa trasa na granicy Małopolski i Podkarpacia odciąży Tarnów?

Kilka miesięcy temu zaprezentowano kolejne trzy warianty. Dwa z nich wyznaczono na granicy powiatu tarnowskiego i dębickiego, a trzeci niemal w całości przebiega przez teren Podkarpacia i miałbym zaczynać się nowym wjazdem na A4 na granicy dwóch województw i kończyć wjazdem na DK 94 w Machowej.

- To byłby najbardziej kompromisowy wariant - przyznaje wójt Kozioł.

O pracach nad nowymi koncepcjami przez moment zrobiło się jednak cicho, ponieważ wrócił temat budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa w wariancie, który posiada już prawomocną decyzję środowiskową i przebiega na granicy Tarnowa i Woli Rzędzińskiej. Radni z Tarnowa nie zgodzili się jednak, aby miasto przystąpiło do projektowania trasy w taki przebiegu.

W związku z tym władze gminy Tarnów apelują do GDDKiA, aby kontynuować prace związane z przygotowaniem nowej trasy oddalonej bardziej na wschód od Tarnowa.

- Skierowaliśmy pismo do GDDKiA, w którym opisujemy, jak sobie to wyobrażamy. Zjazd z autostrady mógłby powstać jakieś dwanaście kilometrów od Tarnowa i dalej trasa biegłaby w kierunku Jaźwin i kończyłaby się w okolicach Pilzna. Taki wariant byłby poprowadzony po terenach niezamieszkałych, absolutnie niekolidujących z zabudowaniami. Byłby to też wariant tańszy niż ten po granicy Tarnowa i Woli Rzędzińskiej, a nowa trasa sprawiłaby, że przez miasto przejechałoby o jakieś dziewięćdziesiąt procent mniej tirów - podkreśla Grzegorz Kozioł.

Budowa nowej drogi musi mieć sens

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie wyklucza jednak, że projekt wytyczenia nowej trasy na wschód od Tarnowa, który kosztuje 8 mln złotych, może zostać wkrótce zakończony.

Drogowcy podkreślają bowiem, że przygotowane przez projektantów propozycje miały wykazać, czy budowanie takiej trasy ma w ogóle sens.

- Zadaniem projektanta jest nie tylko wytyczenie drogi, ale też policzenie ile tą drogą będzie jeździło samochodów. I okazuje się, że im bardziej schodzimy na wschód, to ta droga już nie musi być z dwoma pasami ruchu, bo tyle aut nią nie będzie jeździło, a nam nie chodzi o to, żebyśmy zbudowali drogę po to, aby była. Nam chodzi o to, żeby osiągnąć cel, a naszym celem jest odciążenie drogi krajowej numer 73 w Tarnowie, a im bardziej schodzimy na wschód, tym mniej ten cel realizujemy - mówi Kacper Michna, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału GDDKiA.

Wybrane dla Ciebie
Nowy lek skutecznie zmniejsza uporczywe nadciśnienie
Nowy lek skutecznie zmniejsza uporczywe nadciśnienie
Powszechny składnik produktów spożywczych sprzyja depresji
Powszechny składnik produktów spożywczych sprzyja depresji
Rzadka Wola: Zderzenie na DW nr 270. Przewróciła się ciężarówka
Rzadka Wola: Zderzenie na DW nr 270. Przewróciła się ciężarówka
Biorę marchewkę, dodaję śmietanę i czosnek. 5 minut i surówka gotowa
Biorę marchewkę, dodaję śmietanę i czosnek. 5 minut i surówka gotowa
Włoszczowa: 59-latka padła ofiarą oszustów. Straciła 350 tys. zł
Włoszczowa: 59-latka padła ofiarą oszustów. Straciła 350 tys. zł
Warszawa: Częściowa awaria wody w szpitalu MSWiA na Wołoskiej
Warszawa: Częściowa awaria wody w szpitalu MSWiA na Wołoskiej
Duch służby pozostaje niezmienny. 107. rocznica ustanowienia Sztabu Generalnego Wojska Polskiego
Duch służby pozostaje niezmienny. 107. rocznica ustanowienia Sztabu Generalnego Wojska Polskiego
Bełchatów: Ślubowanie pierwszoklasistów ze Szkoły Podstawowej nr 12
Bełchatów: Ślubowanie pierwszoklasistów ze Szkoły Podstawowej nr 12
Kraków zasili energia z Taurona. Prąd popłynie m.in. do MPK, ZDMK i ZZM
Kraków zasili energia z Taurona. Prąd popłynie m.in. do MPK, ZDMK i ZZM
Malbork: Dwa konkursy kulinarne dla uczniów na żywo
Malbork: Dwa konkursy kulinarne dla uczniów na żywo
Kalisz: Nocne zwiedzanie ratusza. Nie zabrakło mrocznych historii
Kalisz: Nocne zwiedzanie ratusza. Nie zabrakło mrocznych historii
Kraków: 21-lecie Klubu Studio na miasteczku studenckim AGH
Kraków: 21-lecie Klubu Studio na miasteczku studenckim AGH