Te osoby bez kolejki wyjadą do sanatorium z NFZ. Sprawdź, czy masz takie uprawnienia
Skontaktował się z nami Czytelnik.
- Jestem kombatantem. Ostatnio moje zdrowie się trochę posypało. Pomyślałem o wyjeździe do sanatorium z NFZ. Dowiedziałem się, że nie muszę czekać w kolejce i mogę wyjechać dwa razy w roku. Czy to prawda? - pyta Czytelnik.
Barbara Nawrocka, rzecznik Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Bydgoszczy, potwierdza, że rzeczywiście kombatantów nie obowiązuje kolejka na leczenie uzdrowiskowe.
- Jeżeli będzie to kolejny wyjazd do sanatorium z NFZ, to od zakończenia ostatniego leczenia musi minąć 18 miesięcy. Jeżeli osoby uprawnione po raz pierwszy starają się o wyjazd do uzdrowiska, to będą mogły z tej formy leczenia skorzystać poza kolejnością, w możliwie najkrótszym czasie - wyjaśnia Barbara Nawrocka.
Oni bez kolejki wyjadą do sanatorium z NFZ
Oprócz kombatantów do sanatorium z NFZ bez kolejki wyjadą także:
- pracujący przy azbeście,
- zasłużeni honorowi dawcy krwi,
- honorowi dawcy przeszczepu,
- inwalidzi wojskowi i wojenni,
- uprawnieni żołnierze,
- osoby przed/po przeszczepie komórek, tkanek i narządów,
- weterani poszkodowani,
- działacze opozycji,
- osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności,
- osoby deportowane.
- Prosimy wówczas o dołączenie do skierowania dokumentów potwierdzających uprawnienie - mówi rzeczniczka NFZ.
Jak wyjechać do sanatorium z NFZ z tzw. zwrotów
Nadal można ubiegać się o tzw. zwroty. Nie oznacza to jednak, że jeśli skorzystamy ze „zwrotu”, to już za kilka dni wyjedziemy do sanatorium. Musi minąć wspomniane 18 miesięcy od powrotu z poprzedniego leczenia uzdrowiskowego. O zwroty należy pytać w oddziale NFZ, w którym składało się wniosek. Mieszkańcy regionu mogą dowiadywać się w siedzibach Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ:
- w Bydgoszczy, przy ul. Łomżyńskiej 33,
- w Delegaturze we Włocławku, przy ul. Kilińskiego 16,
- w Delegaturze w Toruniu, przy ul. Szosa Chełmińska 33.
Można zgłaszać się w poniedziałki w godz. 8-18 i od wtorku do piątku, w godz. 8-16.
Informację o możliwości skorzystania ze zwrotów można też uzyskać: od poniedziałku do piątku, w godz. 8-16, pod nr tel.: 52 325 29 25, 52 325 29 34 oraz 800 190 580 (bezpłatna infolinia NFZ).
Zgodnie z przepisami, skierowanie skierowanie powinno być rozpatrzone przez oddział wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w ciągu 30 dni od dnia jego wpływu do tego oddziału. Termin ten może być przedłużony w wyjątkowych przypadkach,nie więcej jednak niż o 14 dni.